תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 20:05
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
נתוני קרוסאובר ברמקולים
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (145) ›
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » בקרת צליל, שמיעה
  armadill  
הצטרף: 25 ספט' 02
הודעות: 244
מיקום: AMD XP+2600 , AsusN7X8 , 512MB DDR, AudioTrak Maya44 , Cubase SX , Clavia Ddrum ,M-Audio B
נתוני קרוסאובר ברמקולים
הודעה פורסם: ראשון 17 אוג',03 13:36   
בהתבוננות בspec sheets של כמה וכמה מוניטורים (מוגברים)
נפלו עלי כמה מושגים לא מוכרים :

1) קודם כל - Crossover : מה זה ? (בכלל ובהקשר למוניטורים)
הנה דוגמית "Active 4th-order @ 2.6kHz asymmetrical " - למה דווקא ב 2.6Khz ? אסימטרי ?
ומה זה Active Crossover , ויש כל מיני 2nd order, 4th order - אשמח להסבר בנושא.
2) LF Amplifier ו HF Amplifier -האם הכוונה היא למגבר נפרד לתדרים הנמוכים והגבוהים :?:
3) Maximum SPL - :question:
4) לגבי טווח תדרים - להלן דוגמא "45Hz to 20Khz, +/-3dB referenced 500Hz "
עכשיו מה אפשר להבין מזה ? +\- של מה ? 500Hz ? מי ? איפה ? #ugh

אם מישהו יכול לשפוך אור על המושגים הנ"ל , מה מהם חשוב יותר או פחות ב spec של מוניטור (לא תמיד כל הנתונים מופיעים) וכל מידע בנושא.

תודה מראש #thumbsup
_________________
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 17 אוג',03 14:22   
ציטוט:
) קודם כל - Crossover : מה זה ? (בכלל ובהקשר למוניטורים)
הנה דוגמית "Active 4th-order @ 2.6kHz asymmetrical " - למה דווקא ב 2.6Khz ? אסימטרי ?

במערכת המפוצלת לתחומי תדרים שונים, ואשר כל תחום מקבל טיפול בנפרד, נקודת ההפרדה בין התחומים מכונה "קרוסאובר".
כאשר מדובר בארגז רמקול המכיל אלמנטים נפרדים לתחומי שמע שונים, הוא מכיל גם מעגל אלקטרוני המקבל את התחום המלא המגיע בכניסה לרמקול, ומפצל את התחומים, כך שכל תחום תדרים הולך לאלמנט (דרייבר, רמקול) המתאים לו.
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
בתמונה הנ"ל רואים את המעגל ליד האלמנטים/רמקולים המפורקים.

ציטוט:
ומה זה Active Crossover , ויש כל מיני 2nd order, 4th order - אשמח להסבר בנושא.

כאשר המעגל הנ"ל מצוי בתוך ארגז הרמקול, הוא מקבל את האות היוצא מהמגבר (אות מוגבר), ומסנן את התחומים בהתאם. הוא עושה זאת בצורה פסיבית,לאמור: מעגל שאינו צורך זרם הפעלה, ומפחית מהאות את מה שאין צור בו, לכל רמקול בנפרד.
לעתים יש יחידות רמקולים בארגזים נפרדים (כמו בהופעה,שם נמצא טוויטרים ו-וו'פרים, ו-מידי'ים..), או שהמגבר כבר מובנה בתוך הארגז (רמקול אקטיבי), או שנדרש מגבר נפרד לכל תחום תדרים/רמקולים, במקרה שכזה נעשה פיצול תחומי התדר באמצעות מכשיר נוסף, מעגל אלקטרוני אקטיבי (לרוב עצמאי - להופעות, או פנימי - במוניטור), המקבל את האות השלם כבר מהמיקסר, מפצל את התחומים (גבוהים, נמוכים), וממנו נשלח כל תחום למגבר נפרד: מגבר לתדרים הנמוכים, ומגבר לתדרים גבוהים (ואם הפיצול רחב יותר, אז עוד תחומי תדר ועוד מגברים - לרוב עד ארבעה).
לרוב, במערכת מפוצלת אקטיבית יש ניצולת גבוהה יותר, מה גם שליטה בריאה יותר על האות.
בנוסף, יש איכויות, או רזולוציה או חדות שיפוע, בנתוני המסננים המצויים בכל אותם מפצלי תדר (קרואוברים). איכות ההפרדה קובעת כמה אחיד ונקי יהיה כל תחום, ועם חפיפה נכונה בין התחומים (כדי שלא תיהינה בעיות נפילה בתדרים הנושקים לנקודת החצייה, או בעיות של תזוזות מופע [פאזה] המשנות את הצליל). אלו הם השלבים השונים, או כמות הדרגות של המסננים (=order בפשטות).
ציטוט:
2) LF Amplifier ו HF Amplifier -האם הכוונה היא למגבר נפרד לתדרים הנמוכים והגבוהים

אכן כן.
ציטוט:
3) Maximum SPL -

Sound Pressure Level. היצרנים יכולים לדבר בשבחי הרמקול מפה ועד הודעה חדשה, לדבר בהספקים ולציין היענות, אך בתכלס, הרמקול מקרין גלי קול =דוחף אוויר, ומדובר בגלים של לחצי אוויר משתנים.
כדי לקבוע איזושהי התייחסות לנתון הלחץ האקוסטי המופק מכל רמקול, החליטו למדוד זאת במרחק קבוע ממנו, ואת זה לציין בנתון לחץ הקול (SPL = שזה אומר "כמה חזק הוא" - אקוסטית).
יש המסיגים על בדיקה זו, ויש יצרנים המפרשים אותה כראות אוזניהן, ואז 1 מטר הוא לא בדיוק כזה, כמו גם עימוד וסוג המיקרופון.. יש להתייחס אל זה בצורה יחסית, אך גם חשדנית משהו.

ציטוט:
4) לגבי טווח תדרים - להלן דוגמא "45Hz to 20Khz, +/-3dB referenced 500Hz "
עכשיו מה אפשר להבין מזה ? +\- של מה ? 500Hz ? מי ? איפה ?


הכוונה היא שהרמקול מציע תחום היענות שמ-45 הרץ ועד 20 קילוהרץ, כאשר לרוחב המדידה הזו נצפו עליות ומורדות של לא יותר מ-3 דיבי לכל כיוון (סטייה מעלה או מטה ממצב יציב=שטוח=חלק).
נקודת הייחוס שנלקחה כ"אפס" היא מדידה שנעשתה ב-500 הרץ.
  armadill  
הצטרף: 25 ספט' 02
הודעות: 244
מיקום: AMD XP+2600 , AsusN7X8 , 512MB DDR, AudioTrak Maya44 , Cubase SX , Clavia Ddrum ,M-Audio B
הודעה פורסם: ראשון 17 אוג',03 14:35   
מ-א-ל-ף #biggrin (וגם מהיר !!)

רק כדי להבהיר לעצמי :
ציטוט:
בנוסף, יש איכויות, או רזולוציה או חדות שיפוע, בנתוני המסננים המצויים בכל אותם מפצלי תדר (קרואוברים). איכות ההפרדה קובעת כמה אחיד ונקי יהיה כל תחום, ועם חפיפה נכונה בין התחומים (כדי שלא תיהינה בעיות נפילה בתדרים הנושקים לנקודת החצייה, או בעיות של תזוזות מופע [פאזה] המשנות את הצליל). אלו הם השלבים השונים, או כמות הדרגות של המסננים (=order בפשטות).


אזי לדוגמא 4th order - משמע 4 שלבים של מסננים ב crossover ?
והאם חל כאן הכלל הידוע "כמה שיותר - יותר טוב" ? (באופן כללי - אני לא אתפוס אותך במילה...)

ומהי משמעות "@ 2.6kHz asymmetrical " ?
זה בטח אומר שנק' ההפרדה היא 2.6Khz , אבל מה זה ה asymmetrical ?
_________________
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 17 אוג',03 15:51   
נקודת החיתוך,cross, צריכה להיות כזו שתנחית כמות מסוימת בקצה התחום שלפני החיתוך, ואותה כמות בקצה של התחום השני.
בצורה זו תהיה חפיפה מסוימת, בכל רמקול בנפרד, בנקודת המעבר, כך שתחום התדרים שבאזור נקודת החיתוך/מעבר יופיע ב"מחצית" העוצמה בכל תחום, ויסתכם כדי "שלם" אחד (חצי מכאן וחצי משם), וזאת כדי שלא יפגע בזה שהוא 'נופל' על נקודת מעבר.
א-סימטרי, זה ההיפך מסימטרי, ואם אותה חברה מציינת את זה בתור תכונה, אני לא מוצא לכך שום הגיון, אלא אם היצרן נדרש לתכנון חיתוך לא-סימטרי, לאמור, יש יותר מאותו תחום-מעבר בצד אחד של המתרס, מאשר בצד השני (בפשטות).
פירוש אחרת של א-סימטרי יכול להתקשר לתדר של נקודת הקרוס, שאפשר שהוא אחד בצד אחד של המפצל, ואחר בצד השני שלו...

למה בכלל צריך להתייחס לנקודת המעבר?!
אם ניקח תחום אחד לדוגמא, הגבוהים, אז הפילטר/מסנן שבמעגל החיתוך, אמור לסנן את תחום התדר שמתחת לנקודת התגובה הנכונה של הרמקול לתדר גבוה, כך שתדרים נמוכים לא יחדרו אליו.
כדי שלא תיווצרנה בעיות של שינוי מופע (עקב מעגלי הסינון) העשויות ליצור עיוותים או שינוי בצליל הנמצא בתחום התדרים שבנקודת הגבול (התחום המועד לסינון והפרדה, ועליו כל עומס המעגל), יוצרים מעין חפיפה בין הרמקולים/תחומים, וגם חפיפה זו חייבת להיות מדוייקת ("חצי+חצי" כפי שתואר למעלה, או כל משוואה אחרת שתעניק =1), כך שמבחינת הספק אקוסטי אנו לא נשמע מעברים או נבחין ב"גבול", והאזור החצוי יהיה מטושטש.
פילטר רגיל לא מסוגל לעשות חיתוך חד וחלק (שזה אומר אינסוף הנחתה של התדרים מהנקודה הספציפית ומטה - או שקט גמור) בנקודה הקרובה לאיזור החיתוך. בפועל הוא יוצר עקומה, או מדרון, שהשיפוע שלו מתאר את חדות הפילטר. שיפוע חד = פילטר יעיל יותר.
לעתים, כאשר פילטר אחד אינו מספיק, ניתן לחבר לו עוד אחד, ועוד אחד.. בשרשרת, או, בצורה יעילה יותר, לתכנן מעגל 'משורשר' כזה (order), שבתוכו יש כמה קטבים/דרגות/משתנים של סינון.
מכאן, כמה שיותר זה יותר טוב, ביחוד אם אנו מדברים על "הפרדה", או סינון. אך גם נתון הדחיקה של הפילטר (מצויין בדרך כלל בדיבי) אומר "ככל שהמספר גבוה יותר טוב".
  armadill  
הצטרף: 25 ספט' 02
הודעות: 244
מיקום: AMD XP+2600 , AsusN7X8 , 512MB DDR, AudioTrak Maya44 , Cubase SX , Clavia Ddrum ,M-Audio B
הודעה פורסם: ראשון 17 אוג',03 16:05   
תודה ראובן. הסבר מעולה #thumbsup

ציטוט:
למה בכלל צריך להתייחס לנקודת המעבר?!


שאלה טובה. העלתי את כי זה פשוט מופיע בספסיפיקציות. :question:

ציטוט:
א-סימטרי, זה ההיפך מסימטרי, ואם אותה חברה מציינת את זה בתור תכונה, אני לא מוצא לכך שום הגיון, אלא אם היצרן נדרש לתכנון חיתוך לא-סימטרי, לאמור, יש יותר מאותו תחום-מעבר בצד אחד של המתרס, מאשר בצד השני (בפשטות).
פירוש אחרת של א-סימטרי יכול להתקשר לתדר של נקודת הקרוס, שאפשר שהוא אחד בצד אחד של המפצל, ואחר בצד השני שלו...


אולי זה בגלל שההספק של כ"א מהמגברים (לגבוהים , נמוכים או יותר כמו שאמרת)
שונה , ואז זה "מאזן" את הפיצול הלא סימטרי.....אבל זו רק ספקולציה שלי.

תודה שוב #clap
_________________
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » בקרת צליל, שמיעה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון