The Future of Sound Production: Exploring the Latest Innovations in Audio Technology
תפריט
שלום אורח ::: Sun, 28 Sep 2025, 15:54
logo המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine AI

מהפכה בהפקת מוזיקה: כיצד בינה מלאכותית משנה את חוקי המשחק

Sunday, 18-12-22, 00:00, ACT ::: ::: נושא: אירועים @ 22736

עוברים לעידן חדש, בו מעשי האמן הופכים למיותרים. כמעט. ומה זה אומר לגבי העוסקים במוזיקה?

מהפכה בהפקת מוזיקה: כיצד בינה מלאכותית משנה את חוקי המשחק

אם אתם קוראים את המאמר הזה, סימן שזכיתם לחיות בתקופה הכי טובה עבור תחום האמנות והיצירה ועבורכם. עכשיו אפשר להמשיך.

הקדמה

לפני שאתם מאשימים אותנו - אנחנו רק השליח. הטכנולוגיה מגיעה לגבהים חדשים בקצב לוגריתמי, ומקצועות רבים שהיו פעם חיוניים, מתברר שניתן להחליפם בטכנולוגיה לא יקרה, מהירה, ובעלת ביצועים שבן תמותה כלל לא מגיע אליהם. כן, גם במה שאתם עוסקים כיום יש שילוב של טכנולוגיה שגרמה להרבה מקצועות אחרים להיעלם, אז בואו נישאר צנועים ובטח לא צבועים.


לפני הכל הרגעה - אל תחששו, זה טוב גם לכם בסופו של דבר, אבל היכונו מבעוד מועד - כל מה שהכרנו עד היום שעוסק ביצירה - הולך להיות מוחלף בידי תוכנה. סליחה, הוא כבר מוחלף. כן כן, לגמרי! אם אתה נגן, או שאת זמרת, אתם מלחינים, טכנאים ומפיקים, אך גם ציירים, עיתונאים, שדרני טלוויזיה (וגם היא בדרך), פסלים, במאים, תסריטאים ובכלל סופרים, צלמים ויוצרי וידאו, וגם תחומים נילווים כמו מוסדות לימוד מוזיקה וסאונד... אה?! וגם טבחים, מעצבים, עורכי דין, צלמים (כן, אפשר ליצור תמונה מאפס)... מתכנתים - גם אתם כבר הוחלפתם בידי מי שיצרתם,  וכל מה שבן אדם עושה בעזרת המוח וכשרון - כולנו ברי החלפה בקלות, רק שהפעם התוצרים יהיו הרבה הרבה יותר טובים ויעילים, והכי יפה - גם את AI הבן אדם יצר, וזה היה בתוכנית מזמן.
סליחה - אל תיצרו זעם כלפי הכתבה, אנחנו רק השליח, וגם אנחנו מוחלפים כבר; הנה כתבה בנושא, והיא נוצרה בידי בינה מלאכותית. לאחריה אנחנו נוסיף.

 

את החלק הראשון של המאמר כתבה בינה מלאכותית (לא נגענו), כיאה למאמר בנושא זה. להלן...

ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם, גובר החשש בקרב מוזיקאים שבינה מלאכותית (AI) תחליף אותם בתעשיית המוזיקה. בעוד שבינה מלאכותית כבר החלה להשפיע בהפקה ובהרכבה של מוזיקה, רבים חוששים שהיא תחליף בסופו של דבר מוזיקאים אנושיים לחלוטין.
 
ניתן לייחס את עליית הבינה המלאכותית בתעשיית המוזיקה ליכולתה ליצור מוזיקה במהירות וביעילות. אלגוריתמי בינה מלאכותית יכולים לנתח דפוסים מוזיקליים וליצור יצירות מקוריות בשבריר מהזמן הנדרש למוזיקאי אנושי. זה כבר הוביל ליצירת אלבומי מוזיקה שנוצרו בינה מלאכותית, כמו "AI Music for Humans" של סוני ו"Amper Score" של Amper Music.
מהפכה בהפקת מוזיקה: כיצד בינה מלאכותית משנה את חוקי המשחק
 

יכולות והסתייגויות

בנוסף, ל-AI יש את היכולת לחקות את הסגנון והסאונד של מוזיקאים וז'אנרים ספציפיים. זה הוביל ליצירת להקות ואמנים וירטואליים, כמו להקת הפופ הוירטואלי היפנית "Hatsune Miku" ולהקת ה-AI "The Melody Makers". הלהקות הווירטואליות הללו צברו פופולריות ואף הופיעו בשידור חי, וטשטשו עוד יותר את הגבול בין מוזיקאים אנושיים ומוזיקאים בינה מלאכותית.
 
בעוד שחלקם עשויים לטעון שלשימוש ב-AI במוזיקה יש פוטנציאל לחולל מהפכה בתעשייה, אחרים חוששים שזה יוביל לאובדן מקומות עבודה למוזיקאים אנושיים. השימוש בבינה מלאכותית בהפקה מוזיקלית כבר הוביל לירידה בביקוש למוזיקאים אנושיים בתחומים מסוימים, כמו למשל ביצירת מוזיקת רקע לפרסומות ולסרטים.
 
יתר על כן, השימוש בבינה מלאכותית במוזיקה עורר ויכוחים אתיים סביב הבעלות והזכויות של יצירות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית. נכון לעכשיו, החוק קובע שהיוצר של הרכב שנוצר בינה מלאכותית הוא האדם שתכנת את האלגוריתם, ולא ה-AI עצמו. זה מעלה שאלות לגבי הקרדיט והפיצוי שצריך לתת לבינה מלאכותית ביצירת מוזיקה.
 
למרות שקשה לחזות את עתידה של AI בתעשיית המוזיקה, ברור שהיא תמשיך לשחק תפקיד ביצירה והפקה של מוזיקה. חשוב למוזיקאים להסתגל לנוף המשתנה הזה ולשקול את ההשלכות האתיות של AI בתחומם. בסופו של דבר, זה תלוי בתעשיית המוזיקה כולה לקבוע את האיזון בין מוזיקאים אנושיים ומוזיקאים בינה מלאכותית.


את הוידאו הזה יצרו ב-Stable Diffusion עם ״הנחייה״ (פרומפט) מה התוכן יכלול, ובאמצעות ״הנחייה דינמית״ המחולל מונע עצמית מתוך התוצר עצמו, שזה פותח אינסופ אפשרויות ויכולות. כנ״ל במוזיקה

עד כאן, הבינה המלאכותית כתבה את המאמר מבלי שתיקנו אפילו אות (למרות 2 שגיאות קלות), מכאן ממשיכה הבינה שנותרה לנו, עצמנו:

דבר ראשון שקורה למוזיקאי שקורא את הדברים (וזה נכון לכל מקצוע)  זו רתיעה והתנגדות. מובנת אמנם, אך ככל שתימשך ללא הפנמה היא תפגע בו עצמו, מה שיגרום לו להישאר מאחור. בתוך הצער והמרמור (שאינם מוצדקים) נזכה לתגובות כמו ״אין נשמה ל׳רובוטים׳״, ״מכונות לא יחליפו בני אדם כי אין להן רגשות״, ״תוכנה יודעת רק מה שלימדו אותה״ וכאלה. עצוב. עצוב למי שיקלע למסקנות כאלה ואחרות כנגד העתיד, שכבר כאן מזמן. אין יותר הווה - הוא היה בתוקף כשכל התפתחות לקחה עשרות שנים אם לא מאות. אנחנו בעתיד, כל הזמן. הביטו בשעון, רק הסתכלתם וכבר הוא זז קדימה בזמן.


מוזיקה כאן כדי להישאר

צלילים וקצב מהווים חלק חשוב מחיינו, מהטבע. הם היו כאן והם הולכים להישאר כי זו תכונה מובנית בטבע כמו לראות ולהריח. גם תקשורת היא חיונית, ומי רוצה כיום להשתמש באיתותי עשן כדי לדרוש לשלומו של חבר במקום לשלוח הודעה בסלולר? כמה התקדמות ומקצועות מיותרים נוצרו לאורך ההתפתחות של התקשורת לבדה? המון!
בחייכם, מי רוצה היום לטרוח ולהשתמש עם טלפון חוגה מחובר לקיר (היה כזה לא מזמן) כשאפשר בהוראה קולית להתקשר עם כל אחד בכל מקום וזמן כיום?

עם יד על הלב, זה זמן שמפיקים רבים משתמשים בכלים כמו Splice כדי להביא לעצמם רעיונות לשירים, גם בארץ. עוד מעט כל היצירות האלה תישמענה אותו דבר כי חסרה כאן הבינה. לאמור -  כל חידוש טכנולוגיה גם מביא איתו מעין פסיביות לטרחה מיותרת או מאמץ כשרוני, שמוביל בתורו לתלות במשהו שיותר מהיר ויעיל ממך בדרך לתוצאה שאחרת לא היית מגיע אליה. ממש כמו שהינכם משתמשים כיום בתוכנות הפקה/הקלטה, פלגינים ומעבדי צליל מכל סוג. כמו שגוגל חיסלה לנו את הצורך בחיפוש והביאה ישר את המציאה.
אז נעזוב מרורים וצביעות ונתקדם הלאה, ונלמד כיצד השינויים האלה יכולים דווקא לעזור לנו. ההבדל מגוגל - בינה מלאכותית מביאה לנו כבר את התוצאה.

להיות הוגן

אין כמעט יוצר אחד בתחום המוזיקה שאינו משתמש כבר עכשיו בתוצרים של בינה מלאכותית. סך הכל אנחנו מדברים על יכולות של תוכנה, ובכזו אתם משתמשים לכתיבת היצירה והקלטה, ומיקס, ועיבוד צליל, קידום והפצה - בלעדיהם קשה, אם בכלל, לעמוד בתחרות. אבל זה היה לכם נוח, גם במחיר של אלפי מקומות עבודה נכחדים אותם תוכנה החליפה ביעילות, אפילו אם היעילות הזו כואבת. ההבדל הפעם הוא שאותה תוכנה יכולה לחשוב עצמאית - ביעילות מדהימה - במקומכם, ויותר טוב, ומהר.
[כתבות ההמשך בנושא תעסוקנה ממש בכך - ״ לשרוד את השתלטות הבינה המלאכותית״, ומטבע אקט מוסיקלי אחת תעסוק במוזיקאים והשניה באודיו; בעלי אולפנים, טכנאי סאונד וכדומה, אחת קשורה בשניה, אך חיות גם בנפרד.]

 


את הוידאו קליפ הזה יצרה בינה מלאכותית בהינתן לה המילים והמנגינה...

פרנסה.

החשש הראשוני הוא מאבדן פרנסה כי אתה הופך מיותר לגמרי (רגע!). ומה יאמרו אלפים ומיליונים שהמקצועות שלהם הפכו היסטוריה רק ב-30 השנים האחרונות?
הנה דוגמאות של תחליפים שכבר כיום מבוצעים בחלקם או בשלמותם והקשורים לאמן או כשרון:
  • בניית אתרים או דפי נחיתה - היה נדרש כשרון רב והמון זמן, אך כעת ניתן להנחות את הבינה עם מטרות וקהל יעד, צבע וצורה ומדיה לשילוב.. וזה מבוצע תוך 15 שניות. ים של כלים
  • תסריטאי מבקש מהבינה רעיונות ומהלכים לסרט, את התוצאה הנבחרת הוא מזין חזרה עם בקשה ליצור מהלך סרט שלם, עם אופי של דמויות לפי דרישה. התוצאה מפחידה! וזה קורה למרות שלא נעים להודות. לדוגמה: כלי ליצירת וידאו נטול צלמים במאים ועורכים. אפשר גם לעשות מזה כסף.
  • מלחין מוחלף בתוכנה המפיקה קטע מוזיקלי, כולל שירה וקולות, וזאת לפי דרישה על פי ז׳אנר או סגנון של אמן אחר או קלאסיקה מכל תקופה -  ״הפיקי לי מילים ולחן, שיר שנשמע כאילו מתי כספי יצר והוסיפי מקהלה בפזמון״, וזה יכול להיות גם אלביס פרסלי, הביטלס, פינק פלויד ושלישיית גשר הירקון, צמד הדודאים ופורטיס.
  • דיאגנוזה רפואית ופיענוח צילומים (סיטי,רנטגן וכו׳) נעשים היום תוך שניות, מה שאף רופא אנושי לא מסוגל ולרוב עושה תוך טעויות
  • שדרנית טלוויזיה מוחלפת בדמות מונפשת תלת מימד שקשה להבחין שהיא לא בן אדם, מדברת ברור, יודעת לראיין ולהגיב ולעולם אינה מתבלבלת, מתעייפת או חולה. זה יקרה מהר, והנה סיבה אחת למה.

וזו רק ההתחלה, השלבים שבו כולם מתנסים בכלי הבינה המלאכותית ומציפים את הרשת בתוצרים בתוליים מאוד מתרחשים ממש עכשיו, אבל לא לשם הכיוון, הרבה מעבר, אך ההתנסות חובה למי שרוצה להרגיש כמה חם בחוץ. הנה אחד הכלים היותר פופולריים -ChatGPT - שלא מפסיק לככב בכל מדיה אפשרית - נסו אותו, שאלו אותו, נהלו שיחה או צרו כל מה שבא לכם, כולל כתיבת תוכנה בכל שפה. יש כבר גרסאות יחודיות של הכלי.
 

העתיד של מוזיקאים

האם הלך עלינו?! כל עוד זה נוצר בזכותנו, מדובר רק בעלית מדרגה - עוד כלי לקפיצה ענקית קדימה, האדם ימשיך מהנקודה הזו הלאה. להתעודד. העיקר - נהנים ממוזיקה?! אתם תמשיכו אף יותר.

אם כבר הבנו שהצליל והקצב משרתים את האדם, אפשר פשוט לבקש מהמלאכותית (שמזמן עברה את הטבעית) שתיצור לנו צלילים וקצב בהתאם למצב הרוח, האווירה הנדרשת בחדר או האירוע, למטרות ריפוי והחלמה, לשם ריקוד או ליווי לוויזואל של מה שתוכנה אחרת מבוססת בינה יוצרת בצורה מדהימה כבר היום - פשוט להזמין צליל וקצב לפי דרישה והתאמה.
כלומר - כל שיר, יצירה, פס קול שהייתם רוצים לשבת ולהלחין שעות על גבי ימים, עם ציוד ואולפן ופלגינים וביחד עם אמנים אחרים - הכל נעשה לפי דרישה בידי הגברת בינה, ובמהירות האור! כן, גם הרצון לנגן ביחד עם עוד ׳מוזיקאים׳ סתם בשביל הכיף יהיה הרבה יותר אפשרי ומספק, כן, גם מסטרינג לא בורח מהגורל -  אז באמת, מי ירצה ליצור אולדסקול כשהוא יכול אחרת? לא רק, תצטרכו להתמודד עם אלה שכבר עברו את המחסום, אחרת לא תיצרו בכלל.
 

אם כולם ברי החלפה, מהיכן יגיע אוכל?

טוב ששאלת, זה פשוט: בקרוב נצטרך לעבוד הרבה הרבה פחות. המערכת ׳תעבוד׳ בשבילנו ותדאג לצרכינו. מוזיקאים יצרו באמצעות הוראות ומחוות לבינה מלאכותית, וזה כשרון נדרש בפני עצמו, מי שירצה בכל זאת להזיז איברים - מוזמן. יהיה לנו הרבה יותר זמן לעשות מה שבא לנו.

״בינה בינה שעל הקיר, מה יקרה למוזיקאים בקרוב?״ ביקשנו מבינה מלאכותית את דעתה המלומדת, להלן

״לא סביר שבינה מלאכותית תשתלט לחלוטין על כתיבת מוזיקה בעתיד הקרוב. גם אם כן, עדיין יהיו הזדמנויות רבות למוזיקאים להמשיך ליצור ולבצע מוזיקה. חלק מהאפשרויות עשויות לכלול שיתוף פעולה עם AI כדי ליצור סגנונות מוזיקליים חדשים או חקירת היבטים אחרים של תעשיית המוזיקה כגון הפקה, קידום או חינוך. מוזיקאים יכולים גם להתמקד בפיתוח סאונד או סגנון ייחודי משלהם ולהמשיך להופיע בשידור חי עבור הקהל.״
כמה עדינה כלפינו. תודה בינה!

ועכשיו - להפנים.
זכינו לחיות בתקופה מדהימה מהבחינה הזו. אודיו ומוזיקה הולכים לעבור לרמות חדשות ומרתקות, שלא לאמר מושלמות. להבדיל ממהפכים טכנולגיים קודמים, כמו לדוגמא כשה-MIDI יצא לעולם, היכן ששמענו יותר מוזיקה מופקת, טובה וגם גרועה כי זמינות היצירה הייתה נפוצה יותר, מעכשיו נשמע רק צלילים ומוזיקה שאנחנו אוהבים, לפחות באוזניים שלנו, וזאת בליווי ויזואל הולם.

המשך בקרוב...
הכותב: ראובן מנשרוף, מייסד ועורך אקט מוסיקלי ומומחה אודיו בעל 45 שנות ניסיון.

גלו מבצעים מדהימים! לחצו כאן כדי לגלות את רבי המכר של Temu ולקבל את חבילת הקופון שלכם בשווי ₪400. קבלו חיסכון ללא תחרות בכל זמן ובכל מקום. אל תחכו - פעלו עכשיו וחסכו בגדול!
  • כלים וירטואליים, פלאגים - VST/i
    RE: VST ARSENAL 2024
    mixtrim: :headphones: העולם הדיגיטלי הקנה לנו מכשירי אפקטים ורוורב פיזיים... לשרשור המלא אחרון
  • אקוסטיקה, סביבת עבודה
    איטום לחדר של תופים במרכז לימודי נגינה
    שאול: אני יש לי מרכז לימודי נגינה ויש כמה חדרים של חוגים אני עכשיו עובר... לשרשור המלא אחרון
  • קידום עצמי
    RE: Boketto - הרכב אינסטרומנטלי חדש
    acidhead: היה הרכב ישראלי אחר עם אותו השם לשרשור המלא אחרון
  • SoundBoard - סאונד מקצועי
    RE: הסרת צלילי תופים מתקליט קיים
    Rock_Artist: בפועל יש יחסית מעט מודלים קיימים שבהם משתמשים כולם. רוב המודלים... לשרשור המלא אחרון
מהפכה בהפקת מוזיקה: כיצד בינה מלאכותית משנה את חוקי המשחק
by