הצטרף: 14 נוב' 03
הודעות: 180
פורסם: שישי 23 יול',04 22:00
הי, אני רוצה לפתוח כאן ט'רד , עקב כך שאני מתעסק מאז שאני מוסיקאי בסאונד ואפקטים.. ובשנתיים האחרונות , מצאתי את אלקטרו הרמוני, שעשו reissues של המוצרים שלהם... כגון ה big muff ,hot tubes ועוד רבים ומדהימים, שהם אפקטים אנלוגים.
המטרה שלי לעלות לבמה ולתת 100 אחוז גיטרה , ולשמר את הסאונד עם אפקטים אנלוגים, ככל שיצטרך, אם זה דורש by pass ואם זה דורש בוסטרים נגד הנחתה , למרות שאני מלחים כבלים ומשתמש בפלגים הטובים ביותר, כנ"ל חשמל וכדומה...
השאלה שלי היא לגבי אפקים דיגיטלים.
1. האם דיגיטל דיליי של בוס למשל, נחשב לדיגיטלי? זא" נערכת דגימת סאונד, לפי ביט? ז"א שכשמחוברים למגבר קומבו מנורות מיליון דולר, והסאונד עבר עיבוד דיגיטלי, אז איבדתי מהסאונד הבריא והטבעי של הגיטרה? (גם אם זה לא נשמע באוזן?,... מבחינה תאורתית?)
2. באפקטים מולטי דיגיטלים , נעשית ההפיכה לאות דיגיטלי... ? האפקטים עצמם הם ממוחשבים... האות של הגיטרה הופכת דיגיטלית?... מה קורה מבחינה תאורתית בתוך המכשיר?
3. איך אני מקבל את הסאונד הכי בריא שניתן? אם ככה, האפקט הדיגיטלי היחיד אצלי בתיבה הו הדיליי, (דר"א אני משתמש ברק של ריברב אנלוגי כנ"ל...)
תודה...
S.Supporter
הצטרף: 30 דצמ' 01
הודעות: 2058
פורסם: שבת 24 יול',04 12:06
ריוורב ודילי אנאלוגים לעולם לא היו הצלחה מסחררת (למעט פלטות, דיליי סרט, וחדר הד), אתה יכול שאלו מן האפקטים הראשונים שעברו לשימוש ברכיבים דיגיטלים, זה נובע מהצורך לאגור מידע בצורה מדוייקת , ולשחזר אותו תוך כדי יצירת מניפולציות, או בקיצור דרוש זיכרון שהוא דבר דיגיטלי ודורש המרה למתחם זה (למעט סרט ועוד רכיבים מוזרים שבד"כ מחרבשים את הסאונד ללא הכר).
הצטרף: 14 נוב' 03
הודעות: 180
פורסם: שבת 24 יול',04 14:14
כן,
אבל האות הכללי שיוצא אחרי כל התיבה של האפקטים הוא אחרי עיבוד דיגיטלי???
או שרק התצורה של האפקט עצמו היא דיגיטלית שנוספת על הסאונד האנלוגי....?
האם יש by pass מוחלט כשהאפקט כבוי?...
Act Compatible
הצטרף: 27 ספט' 03
הודעות: 797
מיקום: NYC
פורסם: ראשון 25 יול',04 00:14
איך זה קשור לשאלה של זיו...?
הוא שאל שאלה מעניינת וחשובה, ולמרות שזה מובן אני אשאל שוב בשמו (ובשמי).
אם נניח אות אנלוגי עובר דרך אפקט דיליי דיגיטאלי, האם מתבצע מעבר לדיגיטאל של האות עצמו, או רק של ההחזרים שלו?
(אני חושב שהוא לא מומר לדיגיטל,
אבל לא מתבסס על כלום).
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 25 יול',04 08:30
התשובות שניתנו מעלי אכן קשורות לשאלה. נתחיל מהתהייה:
העברת הגיטרה דרך פדלים שהם, ביחוד בתקופה שלפני הדיגיטל, גומרת על הדינמיקה של הגיטרה, אך הורגלנו לזה, ביחוד כאשר לאחר האפקטים הכל הלך למגברים עם רזרבה של בוסטרים ואוברדרייב.
אנחנו התייחסנו תמיד לתוצאה ולא למה שקורה בדרך. בהיותם אפקטים מונעי סוללה ושוכני-רצפה, אי אפשר היה לדרוש מהם נסים ונפלאות בתחום הנקיון והתחום הדינמי. "סאונד קטן".
בכל הקשור ל"מעקף" (bypass) היו יצרנים שהציגו מעקף אמיתי והיו שלא, תלוי ביכולת האפקט שלהם להישמע מאוזן עם אות המקור בזמן החלפה בין יבש לרטוב (ועוד סיבה).
כבר כאן האות הוא לא מה שהיה, השאלה למי היה אכפת בכלל.
עברנו לדיגיטל:
בתחילת הדרך אותם אפקטים שעל סף הדיגיטל (סמי-דיגיטל, או אנלוג-כלאיים), לא הצטיינו (כנאמר) באיכות, ואף גרעו ממנה, בכך שהוסיפו רעשים ועיוותי מעבר שונים. גם אז לא היה למישהו כל כך אכפת (בתור אחד שבנה כאלה, כל גיטריסט רק שמח שיש לו עוד כלי התבטאות, כמו פלנג'ר לדוגמא).
כיום, המכשור הדיגיטלי מהווה חלום בהתגשמות קטן, לכל אותם גיטריסטים שחוששים מאיבוד יחס אות לרעש, דינמיקה או איפיונים של מקור הצליל. שכך, הוא מציע ממירים איכותיים העוברים כל דרישה, וקומפנדרים (קומפרסור/אקספנדר המאפשר שמירה על דינמיקה גם בתוך צאוור בקבוק= פדל).
בעיית המעקף, או המיזוג לצליל הישיר, קיימת גם כאן, כיוון שבכמה אפקטים יש למזג את המקור עם האפקט, ואם שניהם לא יהיו "מאותו הסוג" אלקטרונית, דינמית ומבנית, אפשר שזה לא יעבוד כמו שהיצרן רוצה או כמו שהגיטריסט מצפה. לדוגמא: אם במכשירי האפקטים הדיגיטליים יש למעשה מנוע DSP אחד שעושה את כל העבודה, הוא רק מקבל פקודות מה לעשות, ומציג כניסה ויציאה. לבד מהשהייה ואיקיו וכו', הוא גם אחראי על מיקס, או מיזוג (עדיין בתוכו), ומכאן שגם האות האנלוגי צריך לעבור המרה.
אך כיום הייתי פחות חושש ממנו, ואפילו הייתי מעדיף שיישמר בידי מעבד בריא ולא רכיבים אנלוגיים דולפים. לא בכולם זה כך, רק בדיגיטליים, וגם ביניהם יש נבדלים (לדוגמא, מכשיר שיש בו רכיב דיגיטלי המבצע אפקט אחד מסוים של פלנג'ר, השהייה או דחיסה, אפשר שיוכל להתמזג, אם צריך, בצליל הרגיל ישירות).
השאלה מי שומע מה וכמה.
החלק השני של השאלה מתייחס לשמירה על ערכי יחס אות לרעש ודינמיקה, ושכך, מקובל לחשוב במקרים המצוינים מעלה על שמירה של אות יציאה חזק, הנחתה בכניסה, יציאה חזקה,>הנחתה בכניסה וכן הלאה בשרשרת הגיטרה, אלא אם יש אפשרות לשמור על צליל מאוזן דינמית בין מצב אפקט למעקף בכל חוליה.
הצטרף: 14 נוב' 03
הודעות: 180
פורסם: ראשון 25 יול',04 14:45
ממה שהבנתי עד עכשיו, בעצם לאוזן לא מקצועית קשה להבדיל בהנחתה.
2. dsp אמנם דוגם ומעביר את הסאונד הדיגיטלי החוצה, אך לפחות המקור הספציפי הזה לא ישתנה.
3. digital delay של boss נחשב לסמי דיגיטל, שמעבד את רק את הסאונד המתווסף.
4. אפקטים שוכני רצפה (במיוחד הקטנים והמסורבלים - מבחינה אלקטרונית) הסבירות בם להנחתה גבוהה, מה גם שממילא הגיטרה בד"כ אניה אקטיבת ומוציאה זרם לא מאוזן...
מסקנה זמנית:
rec effects אנלוגי... עם פדלי שליטה ו by pass כגון line 6 וכדומה... , או פשוט צמצום בהתלהבות המיותרת של האפקטים... (לי למשל יש 4 סוגי דיסטורשן...)
(באתר שלי ב"תמונות" יש תמונה של תיבת האפקטים... אתם מוזמנים להעיף מבט...)
האם צדקתי?...
S.Supporter
הצטרף: 30 דצמ' 01
הודעות: 2058
פורסם: ראשון 25 יול',04 22:54
שמתחילים להתעסק עם הרבה נתונים טכנים( אחד התחביבים האהובים עלי), רצוי לא לשכוח מכשיר מדידה חשוב שנקרא האוזן, היות וכבר יש לך מספר מכשירים תעשה השוואות (רצוי עם ממתגי a/b וכו...) ותחליט מה מתאים לך, דרך אגב מגברי גיטרה למינהם בד"כ מתעללים בסאונד, ולכן רעיון השימור האנאלוגי קצת מוזר.
אם זה נשמע טוב תשתמש בזה!.