הצטרף: 30 אוג' 05
הודעות: 90
מיקום: טבעון
פורסם: ראשון 29 ינו',06 19:06
שלום לכולם.
בהמשך לשרשרת אחרת oh-baby הציע לי הסבר מדוע כיול החדר באמצעים אלקטרוניים אינו תחליף לטיפול אקוסטי.
המקרה הספציפי שלי מדבר על הדהוד של באסים בזמן נגינה על מגבר בס.
חשבתי להשתמש בEQ כמו בהופעות, במקום לטפל אקוסטית.
(לא נראה לי שמשנות הסיבות, אם יש צרוך אפרט).
ועכשיו oh-baby היקר - הבמה שלך, מקווה שגם אחרים יפיקו משהו מדבריך.
S.Supporter
הצטרף: 30 דצמ' 01
הודעות: 2058
פורסם: ראשון 29 ינו',06 20:00
טוב אני לא מר הי בובה אבל בכל זאת, התופעות שקורות בתוך חדר סגור נובעות מתגובה של החזרים מהמעטפת עם הקול הבוקע מהרמקולים, התופעות האלה יוצרות התגברות או החלשות של העוצמה בתדרים מסויימים,
בתופעות האלה ניתן לשלוט ע"י ספיגה והטיית ופיזור ההחזרים היות ואנו מעוניינים בסביבת חדר "טיבעית" , התופעות הנ"ל לא דווקא מתבטאות בהתגברות או החלשות העוצמה אלה נשמעות כשינוי בסאונד, פגיעה בתמונה הסטריאופונית , פגיעה בבהירות וכו...
עיבוד האות במתחם האלקטרוני נשמע מפתה כטיפול לבעיות של תדרים שמתגברים או מתחסרים בחדר אבל כשחושבים על זה ננניח שתדר מבטל את עצמו כתוצאה מהחזר מסויים, עכשיו נגביר את אות המקור , גם עוצמת ההחזר גוברת , בתאוריה התוצאה תהיה ביטול זהה, במציאות חירבוש בריבוע.
גם כאשר ננמיך תדר בעייתי שמתווסף לא פתרנו את בעיית הפאזות שצובעת את הצליל , התגובה אולי תשמע יותר טבעית מבחינת חלוקת העוצמות בתדרים השונים אך הצליל יהיה צבוע.
בכל זאת טיפול אלקטרוני מסויים מקובל וישנם הרבה מוניטורים אקטיבים שמכילים פילטרים כדי לפצות על התגברות תדרים נמוכים כתוצאה מקרבה לקיר האחורי, אבל זה בהחלט לא פיתרון כולל או אידאלי לבעיות אקוסטיות וזה עוד בלי להיכנס לנושא של מה תרומת הציוד המעבר לצליל המנוטר ואיזה יכולת דיוק יש לו.
S.Supporter
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 2814
פורסם: ראשון 29 ינו',06 22:38
במילים פשוטות עד מאד -
למרות שיש עוד סיבות לעניין, הרי אפילו רק "באופן איכותי" ניתן לראות שהרעיון לא יעבוד כשמדובר בתגובת החדר, ההדהוד שבא אחרי הצליל הישיר.
נסתכל על צליל בס יחיד הבוקע מהרמקול:
נאמר שבחלקיק השניה הראשון, לפני שהצליל הגיע לקירות, הכלי +הנגינה + הענות המערכת יוצרים צליל נפלא ומאוזן מבחינת הצבע הרצוי. מאזין ליד הרמקול ישמע מתקף (ATTACK) שמן ורצוי.
מאחר והצליל מכיל הרבה תדרים בתוכו, ניתן לראות אותו כשורה של נדנדות (תדרים) שנדחפו בתחילה כולן יחד - אך כל אחת מתנדנדת בקצב משלה, ולכן כבר לאחר שבריר שניה יהיו שונות במצב הנדנוד - אחת תהיה "קדימה ולמעלה" בשעה שאחרת יכולה להיות "למטה" ושלישית במצב "רבע הדרך אחורה" - אך כל הנדנדות מתנדנדות ללא הפרעה.
לאחר זמן מה (תלוי בגודל החדר) מגיע הצליל לקירות, וחוזר "להתערבל" עם הגלים הממשיכים לצאת מהרמקול.
הזמן בו לוקח לצליל להגיע לקיר ובחזרה הוא קבוע, ולכן יפגוש כל תדר את הנדנדה "שלו" במצב אחר - חלקן יהיו בתנועה "לעבר" ההחזר, וחלקן בתנועה לכיוון השני, "הרחק" ממנו.
מכאן שחלק מהנדנדות "ירויחו" עצמת נדנוד ויתנדנדו מעתה יותר חזק, וחלק "יפסידו" עוצמת נדנוד - אולי אפילו עד כמעט עצירה מוחלטת.
האוזן תשמע כמובן "עודף" בעצמת נדנדות (תדרים) מסוימות, וחוסר באחרות - וזו בעיית החדר.
ומה יקרה בטיפול אלקטרוני (הנחתת התדריויות העודפות וחיזוק החסרות)?
כבר במתקף (ATTACK) ידחפו חלק מה"נדנדות" חלש יותר מאחרות - ולכן המתקף (חשוב ביותר) ישמע "חסר", או חסר "פאנץ'" במקרה שלך (בעיה ראשונה).
אך הטיפול לא ישנה את זמני ההחזר, וכך, גם אם תורגש הקלה ב"טעויות" האנרגיה הכללית של החדר - כל שינוי במיקום המאזין ישנה את תנאי הבעיה ההתחלתיים וגם את יחס הצליל הישיר / החזר, כך שהבעיה לא תיפתר למעשה - הצליל יהיה עדיין "עכור" ו"פגוע".
לכן הפתרון הוא בהחלשת "ההתקפה" שמבצעים ההחזרים על צליל המקור - והדבר נעשה באמצעים אקוסטיים:
הגדלת החדר מלכתחילה - ככל שהחדר גדול יותר, כך קטנה האנרגיה המוחזרת (וקטנה ההשפעה), וגדל זמן ההחזר כך שההחזר "מתקיף" למעשה כבר גלים אחרים, שהשתנו מחמת הזמן.
בחירה בפרופורציות חדר נכונות - אם המרחקים בכל שלושה המימדים זהים (קוביה) הרי שתגדל ההשפעה מאחר וכל הקירות גורמים לאותם תדרים "להתקלקל". בחירה בפרופורציות "נכונות" מחלקות את ההשפעה על תחומי תדר אחרים.
לכסון קירות החדר, או גיוון צורת וחמרי הקיר ימנעו מצב של "פינג-פונג" בו הצליל "כלוא" בין שני קירות מקבילים, שמחמת המרחק שאינו משתנה ביניהם יגבירו תדר מסוים לאורך זמן ויוצר "צלצול".
בטיפול זהיר, ניתן להקל גם על חדרים קטנים, ולהגיע לתנאי עבודה שגם אם אינם "אידאליים", לפחות ניתן לשמוע בהם בלי לסבול.
לצערך, התדירויות הקשות ביותר לשליטה הן הנמוכות, והן בדרך כלל בעיה מרכזית בחדרים קטנים. ספיגה מסיבית שתבלע את הצלילים הגבוהים יותר אף תדגיש את הבעיה עוד יותר - לכן יש להמנע מטיפול "עיוור" ועצות סבתא מ"מנחשים בספוג" או "קוראים בצמר סלעים" .
יש צורך לבדוק בזהירות, גם במדידה וגם ב"נסיון וטעות" מה הבעיה בדיוק, וכיצד היא נפתרת בפועל.
לכן הצעתי לך בשלב ראשון להזיז את מקור הצליל (מגבר הבס, ובכך לשנות את זמני ה"חזרה") ולהשתמש בממברנה פרימיטיבית שתגזול אנרגיה מההחזרים.
ומשום כך הרגשת שהנחתת בס במגבר אולי מורידה בסים בחדר, אך את מאבדת פאנץ' בצליל הישיר.
והסתייגות - כאן פישטתי את המצב, ע"מ להקל על הבנת הבעייה - במציאות יש עוד הרבה בעיות שלא פורטו כאן ועליהן יש לתת תשובה מקצועית בתהליך,
גם לאחר תכנון וביצוע, יש להמשיך לכוון את החדר באמצעות האוזן - שהיא המכשיר המדויק מכל.
עבדתי בחדרים בהם הושקעו 50K$ ב"אקוסטיקה" - ובכל זאת נשמעו חרא. עבדתי גם בחדרים שנבנו באהבה ע"י אנשים לא מומחים אך עם שמיעה טובה, ויכולת לחתור לפתרונות - ואלה נשמעו נפלא.
ובסיכום - כן, יש לעיתים טיפול אלקטרוני מסייע - אך כמו ש-EQ לא פותר בעיית מקרופון/ פרה - כך גם לא יפתור בעיית רמקול/חדר.
Peace,
Zooot
Supporter
הצטרף: 30 מאי 03
הודעות: 1683
מיקום: ת"א
פורסם: שני 30 ינו',06 01:09
נכון זה צובע משנה משחק בפאזות כמו כל איקיו אבל אם התוצאה הסופית מספקת את מי שמשחק באיקיו אני לא מבין מה הבעיה החמורה.
בטח בנקודה הספציפית שבה מיה רוצה פתרון שלא ישנה את החדר שלה מבחינת מראה...
שימוש מושכל וכמה משחקי איקיו לא חריפים כן יכולים לעניות דעתי לתת פתרון למצב של מיה
_________________
This one goes to 11!!!
Supporter
הצטרף: 30 מאי 03
הודעות: 1683
מיקום: ת"א
פורסם: שני 30 ינו',06 03:10
דווקא אקיו במערכת ההגברה ישמש להתמודדות עם "החדר" ולא עם המערכת - מערכת מכוונים בפרוססור - האיקיו בא לאזן בין מה שהמערכת נותנת לחדר - כל חדר מצלצל שונה וצריך להתמודד איתו עם מערכת איקס...
אותו כנ"ל מגבר בס אותו כנל מערכת סטריאו
למיה אין חדר בקרה - מיה רוצה לנגן באס בכיף(לפחות זה מה שהבנתי מההודעה שלה)בלי שירעד לה החדר מהנמוכים אבל מכיוון שהיא גם חיה בחדר הזה היא לא רוצה לכער אותו - לפי האחד ועוד אחד שלי איקיו זה יופי של פתרון - רק מה קשה לי לראות איפה הוא יכול להיכנס בשרשרת של מגבר בס ובס בלי לשנות תסאונד של הבס...
_________________
This one goes to 11!!!