תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 08:02
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
אקוסטיקה של חדר קטן מאוד
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (90) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה
  אורח  
אקוסטיקה של חדר קטן מאוד
הודעה פורסם: רביעי 01 פבר',06 07:47   
חדר ההקלטות שלי (1.3מ' מרובע) קטן ביחס לאולפנים שהם לא ביתיים ובנוי מ 2 קירות גבס, מצויידים בצמר סלעים (ה 2 הנוספים הם קיר מפריד וקיר חיצוני {בלוקים}) ותיקרה (בטון).
האם מומלץ לכסות את ארבעת הקירות הפנימיים+ התיקרה בספוגי משטח או שמא בספוגי בלימה בודדים סביב מיקום המיקרופון בחדר בלבד?

תודה לכם\ן
=]
Oded
Supporter
הצטרף: 23 נוב' 01
הודעות: 2277
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 01 פבר',06 08:02   
שלום (לירן? לירון?)
ברוך הבא לפורום...
נכתב רבות רבות רבות על הנושא.
חפש על ספיגה ברחבי פורום אקוסטיקה, ואני מבטיח לך שתמצא בדיוק את מה שאתה מחפש...
_________________
קריינות
  אורח  
הודעה פורסם: רביעי 01 פבר',06 08:32   
בוקר טוב עודד #smile

חיפשתי מעט לפני שהחלטתי לבקש עזרה בעצמי, יתכן ופיספסתי כי עדיין לא גיליתי את התשובה לשאלה-
האם ספיגה נכונה מסביב למיקרופון שטח שווה לספיגה מלאה של החדר? ואם כן, מהי ספיגה נכונה מסביב למיקרופון שטח?
Ynondigital
נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 25 ינו' 06
הודעות: 45
מיקום: בית אלפא 13, תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 01 פבר',06 09:13   
1.3 מ"ר? זה קצת יותר גדול ממקרר של אמאנה...

עוד פרטים בבקשה. רוחב, אורך, גובה תקרה, ...
זה מאוד יעזור,
מה הוא סוג ההקלטות שתרצה לבצע שם (אני לא חושב שטובה תיכנס שם בכל מקרה..)
_________________
ינון דיגיטל - בית חם לאודיו דיגיטלי.
www.YnonDigital.co.il
  אורח  
הודעה פורסם: רביעי 01 פבר',06 09:23   
אם נהיה מדויקים-
רוחב- 1מ'
אורך- 1.30
גובה תקרה- 2.40

'מה הוא סוג ההקלטות שתרצה לבצע שם'
ווקאליות בלבד
Oded
Supporter
הצטרף: 23 נוב' 01
הודעות: 2277
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 01 פבר',06 09:27   
בוקר טוב תגיד למי שהשעה אצלו לא שתיים בלילה #smile (לא כולנו בארץ... אתה יודע...)

בכל מקרה, אין פה נכון ולא נכון.

מה שחשוב הוא איך נשמע האות בנקודה שבה נמצא המיקרופון, איפה נמצא המקור (הזמר? הגיטרה? המגבר? התופים?) והצבה של משטחי ספיגה \ הסתה בהתאם.

ולנושא - כדי לשלוט על החזרי הקול בנקודה מסויימת יש כמה דברים שאפשר לעשות. שניים מהם:

  • הסתה של החזרי הצליל
    גלי קול מתפשטים בצורה מעגלית, אבל בתוך המעגל הזה נדמיין סוג של קרניים המתארות, אם תרצה, 'קרן קול' אחת ויחידה. ברגע שהקרן פוגעת במשטח, אחוז מסויים ממנה (בהתאם למשטח) חוזר באותה זווית שבה היא פגעה. כמובן שיש לזכור שלא מדובר באמת בקרן אחת אלא במספר עצום.

    כאשר 'קרניים' רבות ממשטחים רבים מגיעות לאיזור אחד בהפרשי זמן מסויימים (כי כל אחת מהן עברה דרך אחרת, חלק עברו דרך קצרה וחלק ארוכה), נוצר למעשה הדהוד. לפעמים זה טוב, לפעמים זה לא. לפעמים צריך הרבה, לפעמים צריך מעט.

    לכן, יש לזהות עם האוזן מקומות בהם יש בעיית החזרים לא רצויה, ולנסות להסיט את הקול מהם ע"י הצבת משטחים בזוויות מסוימות בנקודות הנ"ל.

    אמצעי טוב ל'הרחקת' גלי קול מאיזור מסויים הוא קירות לא מקבילים. הרבה פעמים תראה אולפני הקלטה שבהם הקירות הם בצורת טרפז, כאשר הרמקולים והקונסולה והנקודה בה יושב הטכנאי נמצאים בצידו הצר יותר. נסה לדמיין את גלי הקול מגיעים מהרמקולים לקיר, ומשם 'נזרקים' לחלקו האחורי של החדר, שם ממתינה להם בדרך כלל ספיגה מסיבית... כתוצאה מכך מיד 'ייבשנו' חלק מאיזור ההאזנה הקריטי - האיזור בו יושב הטכנאי.

    עוד טכניקה ל'פיזור הפגנות' היא שימוש בדיפיוזרים. דיפיוזר נועד להחזיר את הצליל באופן שווה ככל הניתן לחדר, במקום לרכז את כולו באיזור אחד. לדיפיוזרים שונים יש יכולות ותבניות פיזור שונות לתדרים שונים, שאפשר למצוא בנתונים שלהם. אלו הם תרשימים שמזכירים קצת תרשימים של מרקם קליטה של מיקרופון.

  • ספיגה
    בעקרון - לגבי מיקום הצבת משטחי הספיגה - שני כללים, והחשוב ביניהם ראשון:
    1) השתמש באוזן (!)
    2) הכלל הבסיסי והפשוט ביותר הוא כזה:

    יש לך שתי נקודות - נקודת המוצא של גל הקול, והנקודה בה נמצא ה'מאזין' - במקרה הזה - המיקרופון.

    כאמור, מעבר לצליל הישיר המגיע ממקור הצליל, מגיעים אליו החזרים ממשטחים שונים בחדר - למשל, הקירות.

    הכלל הבסיסי אומר שרצוי להניח משטחים סופגים על הקירות, בנקודה הראשונה שבה הקרן שמגיעה ממקור הצליל, מופנית בחזרה באותה זוית, לכיוון מקבל הצליל. שים לב שבכל קיר תהיה 'נקודה ראשונה' חדשה, כי גלי הקול מתפשטים לכל הכיוונים - והם יגיעו בסופו של דבר לכל אחד מהקירות. גם שולחנות, רצפות, תקרות, מנורות ואפילו בני אדם הם משטחים מחזירים/סופגים.

    אבל - ספיגה רבה, במיוחד ע"י צמר סלעים, פיברגלס ודומיהם מספקים בעיקר ספיגת תדרים גבוהים, וברגע שספגת יותר מדי תדרים גבוהים - למעשה לא פתרת הדהוד של תדרים נמוכים - ובעצם 'הגברת' (או יותר נכון לומר הדגשת) את התדרים הנמוכים ועיוותת את הצליל הטבעי.

ולכן אני חוזר ואומר - הכלי הכי חשוב הוא האוזן. עשה מה שנשמע טוב!

* מעבר לכך - בחדרים קטנים כמו שלך, עלולה להתעורר תופעה הנקראת 'גלים עומדים', המדברת על תדרים נמוכים. בעקרון - הסתה של מקור הצליל בא לתת פתרון כלשהו גם לזה. חפש את המושג בפורום למידע נוסף.
_________________
קריינות
  אורח  
הודעה פורסם: רביעי 01 פבר',06 09:35   
תודה.. ולילה טוב #thumbsup
Oded
Supporter
הצטרף: 23 נוב' 01
הודעות: 2277
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 01 פבר',06 09:47   
lir86 :
אם נהיה מדויקים-
רוחב- 1מ'
אורך- 1.30
גובה תקרה- 2.40

'מה הוא סוג ההקלטות שתרצה לבצע שם'
ווקאליות בלבד

על הנייר זה נשמע כמו חדר בעייתי מאוד. מטר זה הרבה פחות מאורכי גל של תדרים שהם בהחלט בתחום השמע ובהחלט בתחום הדיבור והשירה (בערך 300 הרץ ומטה).
לכן - אין לגלים הללו מקום להתפתח ולמעשה - לחיות כמו שצריך!

בחדר בגודל כזה צפויות לדעתי בעיות רבות...
הרבה ממה שדיברתי עליו בהודעה הארוכה שכתבתי (שאגב, נכתבה לפני שכתבת את אורכי החדר) לגבי הנקודות הקריטיות על הקירות קצת מאבד משמעות בחדר בגודל כזה, פשוט מאוד מפאת העובדה שאורכי הגל המדוברים לבדם שווים (וגדולים) ממימדי קירות החדר.

או בקיצור: תדרים נמוכים יהוו בעיה, ויהיה לא פשוט בכלל להפטר מהם #smile
_________________
קריינות
  אורח  
הודעה פורסם: רביעי 01 פבר',06 09:51   
אני מניח שהפיתרון היחידי הוא להגדיל את שטח החדר (?)
Oded
Supporter
הצטרף: 23 נוב' 01
הודעות: 2277
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 01 פבר',06 09:58   
יש פה עוד פקטור - שהוא החומר שממנו עשוי החדר. רצוי שהקירות של החדר יעבירו כמה שיותר מהסאונד החוצה, ויחזירו כמה שפחות פנימה. אפשר שגם יספגו את חלקו אבל כאמור - זוהי בעיה בעיקר בתדרים הנמוכים.

מה שאומר, שבידוד יהיה לדעתי קשה להשיג בחדר כזה, אבל - אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה...

למרות שעכשיו אני חייב לסייג את עצמי ולומר - אני לא מומחה גדול באקוסטיקה, ואני מבקש שאם עשיתי טעויות, בבקשה תקנו אותי. אני לומד הרבה גם בבית הספר וגם (ואפילו - בעיקר) מהפורום...
_________________
קריינות
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון