תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 21:31
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
היפומינורי - יש דבר כזה?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (195) ›
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  זהאני  
הצטרף: 14 יול' 06
הודעות: 3
מיקום: ירושלים
היפומינורי - יש דבר כזה?
הודעה פורסם: שלישי 25 יול',06 16:12   
חבר השמיע לי שיר וביקש ממני לזהות את המודוס.
אני זיהיתי סול מינור הרמוני.
לאחר מכן שאל את אחותו בוגרת האקדמיה שאמרה שהמדובר הוא ברה היפומינורי או משהו כזה. אני עוד לא שמעתי על דבר כזה. אולי המשמעות שלו הוא שתיאורתית נוא מתנגן עם אותם סימני מפתל של סול מינור הרמוני שוהוא כאילו רה מינור הרמוני הפוך, כלומר ששם הסולם הוא על שם הדרגה החמישית של הסולם המקורי. זה כאילו מהסוף להתחלה.
צריך לציין שמבנה השיר מבלבל מאוד, זהו שיר חסידי שמתחיל באקורד רה מגור וגם מסתיים בו מה שהופף את העניינים למורכבים.
יש למישהו אשפרות להסביר מהו (אם יש כזה בכלל) סולם היפומינורי והאם מה שאני מבין לגביו נכון?
תודה.
SAR
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
הודעה פורסם: שלישי 25 יול',06 18:48   
אין דבר כזה היפומינורי.
בימי הביניים היו ארבעה מודוסים עיקריים:דורי,פריגי,לידי,מיקסולידי, וארבע נגזרות פלאגאליות שלהם שקיבלו את הקידומת Hypo.כלומר,סולמות ההיפו התחילו מהטטרקורד העליון שממוקם מתחת לפינאליס (הצליל בו הסתיים המזמור,ה"טוניקה" של ימינו).גם במודוס האותנטי וגם בנגזרת הפלאגאלית הפינאליס זהה.אם זאת,צליל ה"טנור" או צליל הדקלום שסביבו הושר המזמור היה שונה בין השניים.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שלישי 25 יול',06 20:12   
SAR הוא המלך #thumbsup

והוא לגמרי צודק, ואני מבקש בפרטית את שמה המלא של בוגרת האקדמיה הזו...
יש לי תחושה שהיא הבריזה מכמה שיעורים

בכל מקרה, הכרונולוגיה של המודוסים, בהיבט של מה קראו למה ומתי היא קצת מורכבת וזה די תלוי אם אתה קורא ספר של תאורטיקן איטלקי או צרפתי.
באיטליה, בסוף המאה ה-14 נכנסים גם המודוסים היוני והאאולי מוך מגמה ברורה לכיוון העדפת הכיווניות הטונאלית שאוטוטו תגיע.
גם המודוס האאולי קיבל תצורת HYPO וזה הדבר היחיד שאולי אפשר לקרוא לו היפומינורי אבל כל ענייני ה"היפו" הם מודאליים באופן מובהק.
אני לא אחזור להבדל המהותי בין טרמינולוגיה מודאלית לטרמינולוגיה סולמית.
מן הסתם, אין קשר.

אבל:
1. לא ייתכנו סימני היתק זהים לשני סולמות / מודוסים זהים באיכותם ושונים בפינאליס (שורש / טוניקה) שלהם.
כלומר, אין שיר שהוא בצלילים של סול X אבל הוא בעצם רה X
יש שיר שאפשר להתווכח אם הוא בסול X או ברה Y

2. מרגע שאמרת "מינור הרמוני" אמרת "טון מוביל מלאכותי" ומרגע שאמרת טון מוביל אמרת "אין מודוס ואין בטיח". כמו כן, מרגע שאמרת מינור הרמוני אמרת סקונדה מוגדלת שזה מילה גסה בכל היבט סולמי.

3. וההנחה שלי לפי התיאור שלך היא שמדובר בשטייגר חסידי שמכיל סקונדה מוגדלת ומזכיר במבנה שלו מבנה של "חיג'אז".
eilon aviram
הצטרף: 15 יול' 06
הודעות: 2
מיקום: כפר תבור
הודעה פורסם: שלישי 25 יול',06 20:22   
אני מוסיף הסבר משלי, שלדעתי מתאים לכל מה שנאמר עד כה:

היפ?ו? (מ?תחת) Hypo, 5TH below
לכל מודוס יש גרסה נוספת הנקראת היפו, ובה הוא מתחיל נמוך בקוורטה זכה מתחת לצליל היסוד, כלומר על הצליל החמישי (הדומיננטה) של הסולם.
לדוגמה, רה דורי שצליליו יהיו מ?לה עד לה יקרא רה היפודורי, אך הוא לא יקרא לה איאולי אם מרכזו הטונלי ישאר רה,.
אם נתחיל את הבית בשיר 'עץ הרימון' מהצליל לה, נמצא שהוא גם מסתיים על אותו צליל, ונוכל לחשוב שאולי השיר בסולם מסויים הבנוי על לה. אך המשך השיר מחזק את ההרגשה שהשיר בסולם רה מינור הרמוני במצב היפו (לה, סי במול, דו דיאז, רה, מי, פה, סול), כלומר מתרחש בעיקר בין לה ללה, אך מסתיים ברה.
אם נתחיל גם את השיר 'אבינו מלכנו' בצליל לה, נמצא שהוא משתמש באותם צלילים של 'עץ הרימון', אך הוא גם מסתיים בלה, ופחות מושך לצליל רה. זה יהיה סולם ההיפו עומד בפני עצמו וראוי לשם עצמאי: היפו מינור הרמוני, הנפוץ במוזיקה חסידית (כמו בשיר 'הבה נגילה') ונקרא 'אהבה רבה' או או סולם חיג'אז במוזיקה ערבית.
בג'אז יקרא סולם זה Harmonic Minor 5th below כלומר מינור הרמוני המתחיל על הדרגה החמישית מתחת לטוניקה.
  זהאני  
הצטרף: 14 יול' 06
הודעות: 3
מיקום: ירושלים
תגובה לשלושת המגיבים
הודעה פורסם: רביעי 26 יול',06 12:10   
א. תודה.
ב.מכיון ששמעתי את ההסבר של "בוגרת האקדמיה" ביד שניה, אני מניח שמה שאמרה זהה למה שנאמר כאן ואני זה שהעברתי לא נכון את הדברים.

יורם - לא הבנתי ממך אם מינור הרמוני הוא מודוס או סולם. אתה אומר טון מוביל = לא מודוס. ומצד שני אתה אומר סקונדה מוגדלת (במינור הרמוני) = לא סולם.

בסופו של דבר לא הבנתי גם איך לכתוב את ההיפואים. סימני מפתח של שם הסולם וסימני היתק בגוף התווים בהתאם?

אילון - תודה רבה התגובה שלך הייתה הכי ברורה והבהירה לי את העניין (שהוא אכן כמו שחשבתי שהוא). תודה.
elad37
הצטרף: 11 יונ' 05
הודעות: 34
מיקום: כרמיאל
הודעה פורסם: רביעי 26 יול',06 15:48   
hypo = תת
_________________
Quantum physics
SAR
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
הודעה פורסם: רביעי 26 יול',06 18:18   
ציטוט:
בסופו של דבר לא הבנתי גם איך לכתוב את ההיפואים. סימני מפתח של שם הסולם וסימני היתק בגוף התווים בהתאם?

אין סימני התק אחרים מלבד מה שנמצא במפתח.אתה פשוט מתחיל את הסולם קוורטה מתחת לטוניקה(מהדרגה החמישית).
כל הרעיון של ההיפו לא כ"כ רלוונטי לכתיבה סולמית,אלא לכתיבה מודאלית(חפש שרשרת בנושא שרצה פה פעם).
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון