תפריט
שלום Anonymous ::: 2020, 03:25
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » לימודים, הוראה, ספרות מקצועית ומוסדות לימוד
  קליד  
הצטרף: 21 נוב' 05
הודעות: 53
מורים מתחילים לפסנתר - איך ללמד ילד לאלתר?
הודעה פורסם: רביעי 13 ספט',06 21:43   
שלום לפסנתרני הפורום

מריפרוף בדיונים שכבר יש אני רואה שאני לא הפסנתרנית היחידה שנכנעת ללחצי השכנות והדודות ללמד את דרדקיהן פסנתר, וזאת למרות שאין לי שום הכשרה בהוראת נגינה.
אני מלמדת מסדרת הגמדים של תומפסון, ממנה למדתי בעצמי לפני איזה עשרים שנה
אבל אני בטוחה שדברים השתנו מאז ושיש שיטות חדשות ומחשבות חדשות ורעיונות חדשים.

לי מאד קשה- המורה שלי לפסנתר לא הרשתה לי לאלתר שירים לפחות עד שהייתי בשנה שישית. אני מרגישה שזה לא נכון אבל לא יודעת איך לפתוח לילדים פתח לנגינה חופשית בצורה נכונה. יש למישו רעיון? מישהו מכיר שיטה להתקשרות בסיסית לפסנתר לא דרך לימוד הדו רה מי?
Oded
Supporter
הצטרף: 23 נוב' 01
הודעות: 2277
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 13 ספט',06 21:53   
אני חושב שלימוד של מוסיקה ויסודות של הרמוניה (כמובן עד כמה שאפשר במסגרת הגיל של הילדים) יתרמו הרבה יותר ליכולות אלתור מאשר לימוד נגינה נטו.
_________________
קריינות
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
Re: מורים מתחילים לפסנר - איך ללמד ילד לאלתר?
הודעה פורסם: רביעי 13 ספט',06 22:10   
קליד :
לי מאד קשה- המורה שלי לפסנתר לא הרשתה לי לאלתר שירים לפחות עד שהייתי בשנה שישית. אני מרגישה שזה לא נכון אבל לא יודעת איך לפתוח לילדים פתח לנגינה חופשית בצורה נכונה. יש למישו רעיון? מישהו מכיר שיטה להתקשרות בסיסית לפסנתר לא דרך לימוד הדו רה מי?


לפני 14 שנה בערך, הפסקתי "ללמוד" (לפחות פורמאלית) לנגן, כך שאני לא יודע כמה מה שאני הולך להציע לך הוא "חדשני".

בכלל אני די כבר חלוד מאוד בנגינה (הפסנתר בדירה רואה את ידי בערך פעם בחודש :sad: ), אבל I'll give it a shot.

בזמנו מאוד רציתי ללמוד לאלתר. למדתי פסנתר "קלאסי" במשך שנים, והרבה יותר עניין אותי לנגן ג'אז, או לפחות "יעני" ג'אז על כל גווניו. בקיצור - לנגן קצת יותר חופשי, וקצת פחות מקובע מתווים.

אחרי שהגעתי להבנה הזו ביקשתי ממורה בשם ג'ון בוסטוק, ש"יקח פיקוד" על החינוך המוסיקאלי שלי, ולאחר שזה שמע אותי מנגן, ביקש בנימוס כי אפסיק לרגע להיות רובוט ושננסה משהו ביחד.

התרגיל שביצענו במשך כמעט 40 דקות רצופות (!) זכור לי עד היום כמה ש"פתח את החסימה" שלי לנגינה יותר חופשית.

אולי זה Elementary my dear watson ואני יוצא אהבל, אבל אתאר את התרגיל בכל מקרה.

מכירה את הקטע Take Five שנכתב ע"י פול דסמונד?

אז שם זה התחיל.
הקטע מראש קצת "שובר תבנית", עקב קצב לא קונבנציונאלי של 4\5 שקצת מוציא את ה"קבעון" ברמה הקצבית של האלתור.

המורה ניגן את תפקיד הליווי בצד השמאלי של הפסנתר והשאיר לי כ-3 אוקטאבות "חופשיות".

הוא ניגן על סולם Eb, וביקש כי "אעשה מה שבא לי" כל עוד אעמוד בשני תנאים:

א. אשאר עמו בקצב.
ב. אנגן רק בסולם פנטטוני (במקרה הזה "רק על השחורים").

התחלתי לנגן בצורה מאוד מקובעת ומזכירה את המלודיה של הקטע.

לאט לאט, ביקש המורה כי "אתפרע": דיסוננטים, אקורדים, מהר, לאט, הכל. רק שאעמוד בשני התנאים לעיל.

אח"כ התחיל להגביל את חופש המשחק שלי, כלומר:

"עכשיו תנגן רק על שני הקלידים האלה".

"עכשיו רק על השלושה האלה".

"עכשיו רק בקפיצות כאלה וכאלה".

לאחר מכן התחלנו לעשות "ארבע-ארבע" (4 תיבות הוא, 4 תיבות אני) ואח"כ "שמונה-שמונה", ואח"כ "שש-עשרה-שש-עשרה".

בסוף הגעתי למצב כי הרכבתי לבד סולו "מקורי", אבל הכי חשוב זה לימד אותי "איך לא לחשוב" כשמאלתרים.
איך לתת לרגשות "לצאת באופן חופשי".
איך להביע רעיון מוחשי באמצעות מוסיקה.
איך לפתח רעיונות מוסיקאליים מבלי להיות מקובע.

עד היום אני זוכר את השיעור הזה.
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 13 ספט',06 23:51   
זה בהחלט תרגיל טוב, אם כי אני אישית לא הייתי מתחיל עם תלמיד דווקא בקטע כזה מורכב מבחינה ריתמית. במקרה שלך זה היה מתאים, בגלל שהיה לך נסיון של כמה שנים בנגינה.

אני אישית מעולם לא למדתי עם מורה (היו לי כמה מורים שלמדתי שיעור וחצי עם כל אחד מהם...) ומעולם לא למדתי לאלתר בצורה פורמלית. אבל עוד לפני שידעתי בכלל לנגן, כשהייתי ילד קטן, הייתי יושב ליד הפסנתר ומאלתר - בלי שום ידע בתיאוריה (בקושי ידעתי על איזה תו אני לוחץ...), סתם ניגנתי מה שנשמע לי טוב. וזה המפתח - התלמיד צריך פשוט למצוא מה נשמע טוב בדרך של ניסוי וטעיה. זו הדרך הכי טובה ללמוד. אני מצאתי בדרך הזו אקורדים, סולמות ומודוסים לפני שידעתי בכלל מה זה... כי הרי כל התיאוריה מבוססת, פשוט, על מה נשמע טוב ומה לא. אח"כ נדהמתי לגלות שאת כל מה שכבר "גיליתי", גילו אנשים אחרים לפני... #biggrin
אם לתלמיד שלך יש שמיעה טובה, הדרך הזו תתאים לו. אם לא... אז הוא יצטרך ללמוד לאלתר בדרך "הישנה", וזה רק אחרי שיהיה לו כבר ידע תיאורטי מספק.

תרגיל מסויים שאני משתמש בו ועובד אצל חלק מהתלמידים (שוב, בדר"כ אלה עם השמיעה הטובה) הוא לתת לתלמיד ליין כלשהו, מלודיה בסיסית ופשוטה, ולבקש ממנו לפתח אותו. אחרי כמה זמן עוברים לליין אחר. מתחילים רק על הלבנים ומשם מתקדמים לשחורים, מוסיפים קישוטים, בלו נוטס וכו'... כמובן שכשהתלמיד מתקדם ולומד סולמות, הרמוניה וכו' אפשר לעשות דברים הרבה יותר מורכבים.
יוני
הצטרף: 01 מרץ 03
הודעות: 278
הודעה פורסם: חמישי 14 ספט',06 00:10   
כשאת אומרת "לאלתר שירים" את מתכוונת לאלתור סולו או לנגינה משמיעה? אלה שני תחומים שונים לכן אני רוצה להיות בטוח למה את מתכוונת לפני שאני עונה.
  קליד  
הצטרף: 21 נוב' 05
הודעות: 53
הודעה פורסם: חמישי 14 ספט',06 08:20   
אהלן, תודה לכל העונים
גם אני עברתי מסלול דומה כמו של רובכם- מלימוד קלאסי נוקשה דרך הפסקה של כמה שנים אל נגינה חופשית שהתקדמה לאיטה ליכולת ליווי ואלתור של ממש
אבל אמקד את השאלה-
התלמידים שלי הם פספוסים בכיתות ב-ג-ד
ואני רוצה ללמד אותם את חוקי הנגינה ושידעו לדייק כשהם קוראים תוים
ויחד עם זה לא לקלקל את המעוף שלהם ולהאהיב עליהם את הכלי ולקרב אותו אליהם
אז אני כותבת להם תוים של שירים שהם אוהבים, ומלווה אותם בגיטרה או בדרבוקה וזה כיף להם, אבל מה עוד? איך שירגישו שהפסנתר שייך לחייהם ומבטא אותם?
אסף
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
הודעה פורסם: חמישי 14 ספט',06 09:57   
הידיים ידי עשו אבל הקול קול יעקב - את אומרת "לאלתר" אבל נראה שאת מתכוונת למשהו אחר לפי התיאורים (אהבת הכלי? נגינה משמיעה? הלחנה?).
בדר"כ באילתור הכוונה היא לאילתור סולו במקום על פני רצף הרמוני נתון מראש, כמו סטנדרט של ג'אז.
יש דרך אחת מסורתית ללמוד אלתור שהוכיחה את עצמה מעבר לכל ספק:
(1.) לימודי הרמוניה, תוך תירגול (משעמם לאללה) של סולמות, מודוסים וכל הקקה הזה.
(2.) שיעתוק (transcription) של סולואים ידועים מתוך תקליטים (בסגנון המתאים) לפי שמיעה וניתוחם התיאורטי.
(3.) בניית "ארגז כלים" של מוטיבים מוזיקליים, טריקים ו"דברים שנשמעים טוב", ונגינה והתאמנות עליהם בכל הסולמות.
שלושת אלה יביאו את התלמיד שלך לרמה טובה בהנחה שיש לו כישרון והתמדה תוך כמה שנים.

באופן אישי יש לי ביקורת על השיטה הזו. Lyle Mays (הפסנתרן של ... ), אולי המאלתר האינטלגנטי ביותר שאי פעם יצא לי לשמוע, דווקא נוקט גישה אחרת, הרבה יותר חכמה אבל הרבה יותר "קשה": נגינה היא בסך הכל תירגום של מה שאת שומעת למה שאת מנגנת. האילתור מורכב משלושה שלבים:
(1.) דימיון של מלודיה בראש בזמן אמת.
(2.) תירגומה לתוים.
(3.) ניגונה על המקלדת.
איך לומדים את זה?
(1.) את #1 לומדים על ידי ישיבה על התחת והלחנה, *לא בזמן אמת*. אחרי שמלחינים מספיק מהלכים הרמוניים "הקול הפנימי" של התלמיד בא לידי ביטוי.
(2.) זהו החלק הקשה יותר מבחינה טכנית. כאן בעצם על התלמיד לשלוט באופן מושלם בזיהוי תוים על פי שמיעה, על מנת שיוכל לתרגם בזמן אמת את המלודיה שהוא שומע בראש ל"איזה קליד עלי ללחוץ על הפסנתר כעת?"
(3.) טוב, זה רק טכניקה. קחי צ'רני ותשברי לו את האצבעות #wink.

שתי השיטות הן מאד "שיטתיות" ושתיהן תבאנה תוצאות טובות, כאשר שיטה #2, לטעמי, תקנה יכולת אילתור "עמוקה" יותר.

מקווה שתרמתי במשהו.
אסף.
אסף
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
הודעה פורסם: חמישי 14 ספט',06 09:59   
קליד :
אהלן, תודה לכל העונים
ואני רוצה ללמד אותם את חוקי הנגינה ושידעו לדייק כשהם קוראים תוים
ויחד עם זה לא לקלקל את המעוף שלהם ולהאהיב עליהם את הכלי ולקרב אותו אליהם


אח, ראיתי את זה רק עכשיו אחרי שכתבתי כל כך הרבה #sad.
התשובה פשוטה - תני להם לנגן מוזיקה שהם אוהבים.
יוני
הצטרף: 01 מרץ 03
הודעות: 278
הודעה פורסם: חמישי 14 ספט',06 10:21   
אני חושב שהגישה שלך היא גישה נפלאה. הרבה מורים מפספסים את מה שאת קולטת ומלמדים את הילדים להיות מכונת קריאת תווים.

יש לי קצת נסיון בללמד, אני מלמד גיטרה. אני שואל את עצמי לאורך הדרך את אותן שאלות. מצד אחד, חשוב להקפיד על טכניקה ולהקנות הרגלי נגינה והרגלי אימון נכונים. מצד שני, לשמור על שמחת הנגינה, לגרות את הסקרנות, לעורר התלהבות, למצוא ביטוי אישי וכו'.
אולי גם אני מפספס משהו, אבל אני חושב שאת עושה את כל מה שאפשר לעשות. עצם השאלה שלך כאן בפורום שווה המון. כיף לילד שלך שיש לו אמא כמוך.

אני יכול לתת לך כמה טיפים:

1. בקטעים הנוקשים יותר, כשצריך להתעקש על טכניקה ונגינה מדוייקת, חשוב להסביר את הרציונל. אני תמיד מסביר מה גורם לי להתעקש, למה זה חשוב לנגן בצורה מדוייקת את מה שאני מבקש. כך יש סיכוי שהתלמיד באמת יבין את החשיבות וירצה לדייק ולא סתם יתאמן כדי לרצות אותי.

2. זה נפלא שאת רושמת לו תווים של שירים שהוא אוהב. נסי לעודד אותו גם לנגן משמיעה. תחשבו ביחד על שיר שהוא אוהב שהוא גם לא קשה ותבקשי ממנו להוציא משמיעה. תבחרי משהו שהוא לא קשה מבחינה ריתמית ומבחינה מלודית. משהו שאפשר רק על הלבנים. משהו שנראה לך שהוא יצליח, כדי לחזק את הבטחון. אפשר גם בשלב מאוחר יותר להוציא אקורדים (שיר קל למשל - שר מהלב של מה קשור. ילדים בדרך כלל מתים על זה).

3. גם המורה הכי טוב בעולם לא תמיד מצליח וזה בגלל שהעניין תלוי גם בילד. לא בכל ילד מוסיקה נוגעת עד עמקי הנשמה. לא כל ילד יכול למצוא ביטוי אישי דווקא שם. עשי את שלך, עודדי אותו, אבל תהיי קשובה גם למשאלות הלב שלו. ההורים שלי מאז ומתמיד לא פרגנו לי ולא עודדו אותי. מה שמשך אותי קדימה זה הסקרנות הטבעית שלי והאהבה למוסיקה. לא לכל אחד יש את זה.

בהצלחה!
  קליד  
הצטרף: 21 נוב' 05
הודעות: 53
הודעה פורסם: חמישי 14 ספט',06 10:53   
תודה לכם!
אסף- דווקא הדברים הארוכים שכתבת עזרו לי מאד. לתת להם לנגן שירים שהם אוהבים- זה אני כבר עושה...

יוני- מגניב שהנחת משום מה שאני מלמדת את הילד שלי... אני דיברתי על תלמידים, אבל גם את הילד שלי שהוא בן 4 אני מלמד לנגן. אני נותנת לו משימות כמו- לנגן מנגינה של ערב, או לנגן מנגינה של כעס, ומשחקת איתו משחקי שמיעה כמו "סיימון" (המשחק הזה שצריך לחזור אחרי רצף צלילים מושמע, היום יש אותו גם באינטרנט) אבל מאחורי הבן שלי לא עומדת אמא שרוצה לראות התקדמות בנגינה...

oh-babih - הסיפור שלך ריגש אותי ומייד אני הולכת לנסות את התרגיל הזה עם חברה...
תודה על כל העצות

שמעתי שיש בארה"ב שיטת לימוד יצירתי שנקראת "סוזוקי" (איך לא?) מישהו מכיר או יודע מה הם עקרונות השיטה הזו?
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » לימודים, הוראה, ספרות מקצועית ומוסדות לימוד

לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
עמוד 1 מתוך 3

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון