תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 05:08
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
שאלה בסיסית על מודוסים.
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (90) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  noamk  
הצטרף: 26 דצמ' 04
הודעות: 135
מיקום: תל אביב
שאלה בסיסית על מודוסים.
הודעה פורסם: שבת 09 פבר',08 10:26   
שלום לכולם.

כאשר אני מנגן מודוס ionian של C, אני מתחיל בדו ומסיים בדו.
אם אני רוצה לנדן את הdorian שלו, האם אני מתחיל גם בדו ומסיים בדו, או שאני צריך להתחיל ברה ולסיים ברה?

הכלי שאני מנגן עליו הוא בס...

תודה מראש.
ravitzj
Act Compatible
הצטרף: 28 ינו' 04
הודעות: 6380
הודעה פורסם: שבת 09 פבר',08 10:58   
תתחיל אותו ברה
_________________
יעקב רביץ - מורה לגיטרה .
  noamk  
הצטרף: 26 דצמ' 04
הודעות: 135
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 09 פבר',08 11:13   
למה לא מתחילילם בדו?
_________________
http://www.phototaxis.co.il
ravitzj
Act Compatible
הצטרף: 28 ינו' 04
הודעות: 6380
הודעה פורסם: שבת 09 פבר',08 11:21   
אם תתחיל את דורי בדו יצאו לך צלילים שלא קשורים לסולם.
לא הבנתי מה אתה רוצה לעשות?
_________________
יעקב רביץ - מורה לגיטרה .
  noamk  
הצטרף: 26 דצמ' 04
הודעות: 135
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 09 פבר',08 11:31   
מה שאני רוצה לעשות זה לנגן את המודוסים... ולימדו אותי להתחיל ברה (מה שאמרת).

אבל אם אני מסתכל על הצלילים:
מתחיל דוריאן בדו: C-D-Eb-F-G-A-Bb-C
----מתחיל ברה: D-Eb-F-G-A-Bb-C-D

כך שאם מנוגנים אותם צלילים. האם הגובה שלהם הוא מה שנותן את הגוון של הסולם?
ravitzj
Act Compatible
הצטרף: 28 ינו' 04
הודעות: 6380
הודעה פורסם: שבת 09 פבר',08 11:40   
עשית קצת בלאגן.
נגיד שהאקורדים שלך הם: Dm7 / G7/ C maj7/C maj7
אם תנגן את דורי ברה יצאו לך אותם צלילים מהם מורכבים האקורדים.
אתה יכול גם לנגן מיקסולידי בסול וזה יתאים לאקורדים ,כי אתה בעצם עובר על הצלילים שהאקורדים מורכבים.
תקליט את האקורדים שרשומים ,תנגן את המודוסים ותראה שזה מסתדר.
_________________
יעקב רביץ - מורה לגיטרה .
תם
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 04
הודעות: 772
מיקום: טבאש
הודעה פורסם: שבת 09 פבר',08 11:59   
הנושא הזה מאוד מעורפל מבחינת הגדרות, אני למדתי אותו אצל כמה מורים שונים וכל אחד מסביר אחרת.

לפי הבנתי, הכי נכון יהיה להסתכל על זה כמו שאנחנו רגילים להסתכל על מז'ור ומינור - שני סולמות נפרדים שאינם תלויים אחד בשני אבל במקרה (או שלא כל-כך במקרה) ממוקמים גם על אותם צלילים אם מתחילים בהפרש של טרצה קטנה למטה (לדוגמא, דו מז'ור ולה מינור הם בעלי אותם צלילים בדיוק רק מתחילים ומסיימים בנקודה שונה).
השאלה שנשאלה - לנגן מודוס דורי של דו, מדו או מרה?
עכשיו אפשר להשוות את זה לשאלה - לנגן מינור של דו, מדו או מלה?
מהשאלה השניה אפשר להבין כי אין מינור של משהו ובאותה צורה אין דורי של משהו, יש לה מינור ויש רה דורי (וכמובן גם אותם סולמות\מודוסים על כל צליל אחר). זה שרה דורי מבוסס על אותם צלילים כמו דו מז'ור זה סיפור אחר ויהיה נכון תאורתית ללמוד את כל המודוסים כלא תלויים בסולם מזו'ר כלשהו שעליו ניתן לבנות אותם. שיטה שלדעתי הרבה יותר "נכונה" ללימוד הינה להסתכל על דורי כמינור בעל דרגה שישית מוגבהת, פריגי = מינור דרגה שניה מונמכת, לידי = מז'ור +4, מיקסולידי = מז'ור -7 וכן הלאה (אני מודע לעובדה שגם כאן אני נתלה על הבסיס הקיים של מז'ור או מינור אבל זה בכל זאת הרבה פחות תלותי).

כל מה שרשמתי לא שולל כלל אותך יעקב בנוגע למה מנגנים על מה, רה דורי ניתן לנגן על דרגה שניה של דו מז'ור למשל, ככה שיש קשר ביניהם, אבל ניתן להשתמש בדורי גם לדרגות שונות בשימושים הרמוניים רבים אחרים ככה שצריך להכיר אותו בתור עצמו ולא כנספח של סולם מז'ור, וכל זה עוד לפני שהתחלנו לדבר על מוסיקה מודאלית.

מקווה שעזרתי
תם
_________________
נגנבה גיטרה בס
http://www.facebook.com/event.php?eid=145050032231763
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 09 פבר',08 14:09   
ברשותכם הייתי רוצה לתת תשובה קצת יותר מדוייקת מבחינה תיאורטית.
לשאלה שנשאלה אין משמעות כי אין דבר כזה "הדורי של דו". יש דו דורי וזה סולם שמתחיל בדו ונגמר בדו, כאשר התווים מי וסי מונמכים בחצי טון.
או בכתיב אותיות:
C D Eb F G A Bb C
עכשיו, אני מניח (ונא לתקן אותי אם אני טועה) שכוונת המשורר הייתה לשאול: "איך לאלתר על דרגה שניה בסולם דו מז'ור?"
והתשובה היא פשוטה מאוד: מנגנים בסולם רה דורי, אשר הוא סולם שמתחיל ברה ונגמר ברה, כאשר כל התווים הם בצורת הטבעית (לא מונמכים או מוגבהים), כלומר:
D E F G A B C D
אבל זה כמובן לא משנה מאיזה תו מתחילים ובאיזה תו מסיימים, כי בכל זאת מדובר על אילתור.
  noamk  
הצטרף: 26 דצמ' 04
הודעות: 135
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 09 פבר',08 17:08   
קודם כל, תודה על כל התשובות!

אז ממה שאני מבין, ישנם שישה מודוסים (שאני מכיר כרגע...) שהם ionian, dorian, phrygian, lydian, mixolydian, aeolian שהם בעצם סולמות שונים, שכל אחד מהם מתחיל ונגמר באותו התו.

ז"א שדו ionian מתחיל ונגמר בדו, וכנ"ל עבור דו dorian שגם הוא מתחיל ונגמר בדו (אבל התווים בשמנגנים בין דו לדו הם שונים ממודוס למודוס).

האם מה שכתבתי נכון?
ravitzj
Act Compatible
הצטרף: 28 ינו' 04
הודעות: 6380
הודעה פורסם: שבת 09 פבר',08 17:50   
ציטוט:
ז"א שדו ionian מתחיל ונגמר בדו, וכנ"ל עבור דו dorian שגם הוא מתחיל ונגמר בדו (אבל התווים בשמנגנים בין דו לדו הם שונים ממודוס למודוס).

האם מה שכתבתי נכון?


לא נכון.
אם הסולם הוא דו אז היוניון יהיה מדו עד דו,הדורי יהיה מרה עד רה,הפריגי ממי עד מי, לידי מפה עד פה,מיקסולידי מסול עד סול, הליון מלה עד לה,ולוקרין מסי עד סי.
וכמובן שאפשר להשתמש בכל מודוס בנפרד.
שמעתי פעם משפט חכם ביותר שהורס את כל ההסברים שכתבנו:
זה לא משנה עם איזה צלילים אתה משתמש ,ומתי,רק תשכנע אותי שזה בסדר.
_________________
יעקב רביץ - מורה לגיטרה .
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון