הצטרף: 26 ינו' 08
הודעות: 82
מיקום: ראשון לציון
פורסם: שלישי 12 פבר',08 23:06
היי
בעבר המוסיקה הכן נשמעה אחרת. אבל יש צורך להתייחס לציוד שהשתמשו בעבר, או יותר נכון לציוד שלא היה נגיש לכל אחד ואחד כמו היום. בעבר, הדרך היחידה היתה להקליט באולפן גדול שמלא בציוד אנלוגי שמחירו גבוה ולכן רק אולפנים מבוססים יכלו לרכוש ציוד זה.
היום, כל אחד יכול לרכוש תמורת סכום לא גבוה ציוד דיגיטלי אפילו ברמה שיכול להביא אותו לרמת הפקה יפה מאוד.
הבעיה, שימוש בציוד דיגיטלי בלבד ידוע לכולם בחסרונו של עוצמה, כמובן יחסית לאנלוג.(כמובן שיש את היתרונות של הדיגיטלי כמו דיוק, יצירת צלילים שלא קיימים בטבע...). ולכן התעורר בשנים האחרונות הצורך במאסטרינג שיכול להביא את עוצמת המיקסים הדיגיטאלים לעוצמות גבוהות. וזה כמובן מיקסים, כמו שאמרתי, של אנשי סאונד בעלי שעות ניסיון מועט בד"כ וכמות ידע נמוכה יחסית.
(מקווה שהייתי ברור כי נראה לי שהתחרבשתי קצת באמצע..)
בכל מקרה דעתי היא שאין בעיה עם המאסטרינג "החדש" כל עוד יודעים מה עושים.
אני יכול לתת לך רשימה לא קצרה של דיסקים שתומכים בדעה שלך. אבל במקביל אני יכול לתת לך רשימה לא קצרה של אמנים שהסאונד שלהם פשוט אגדי/חלומי/שונה/עמוק כשהמחוג עוצמה מראה על 0 ונראה כי הכל "דחוף" עד הסוף... אבל הסאונד פשוט רחב ומלאה ואוורירי .......
ככה שהכל עניין של ידע ועשיה נכונה שתלויה כמובן בשמיעה.
נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 10 ינו' 02
הודעות: 145
פורסם: חמישי 14 פבר',08 11:37
אני חושב שיש כאן איזו בעיה ברמת ההגדרה של תפיסת העוצמה, דיסק יכול להיות חזק ועדיין להתהדר בתחום דינאמי רחב.
אחד האומנים שאני נוהג להאזין לעבודתם באדיקות הוא David Sylvian, באלבום האחרון שלו "Nine Horses" ניתן לשמוע ואפילו לראות בצורת הגל של הקטעים בדיסק כי קיים תחום דינאמי ראוי (אין גלים שמנים או מרובעים).
אם תנסו לשמוע אחריו דיסק עדכני אחר (חסר תחום דינאמי) הוא לא יישמע חזק יותר, למרות שצורת הגל של הקטעים באותו דיסק תראה שאין הבדל כמעט בין העוצמה הממוצעת ועוצמת הפיקים.
ביטול התחום הדינמי במוסיקה גורם לעייפות מוגברת של האוזניים בזמן האזנה ובאופן גורף לתחושת עיוות קבועה כמעט בכל דיסק שאני שומע מבעד למוניטורים סבירים (וגם במערכת סטריאו סבירה).
ובחזרה לענין תפיסת העוצמה:
פלטשר ומונסון גילו כבר מזמן שלתוכן ההרמוני של הסיגנל יש השפעה מוכחת על תפיסת העוצמה מצד המאזין, אם תחום התדרים הנמוכים יהיה חזק במעט משאר התוכן ההרמוני, למאזין תהיה תחושה כללית כי הסיגנל חזק יותר משהוא באמת (בשל אופן הפעולה של האוזניים שלנו).
לעומת זאת אם שיר ירחף לו בין מינוס 2 ל 0 dB FS כשהתוכן ההרמוני "מעוות" או חסר בתדרים נמוכים, האוזניים שלנו עלולות לשגות ולחשוב כי מדובר בסיגנל חלש משהוא באמת.
לסיכום,
לשעוני העוצמה הסטנדרטיים אשר מודדים עוצמה ביחס לנקודת השיא האפשרית של המערכת אין יכולת להציג את תפיסת העוצמה הסופית אצל המאזין, אלא רק את העוצמה במערכת, לכן רצוי להשתמש בשעונים נוספים אשר מסוגלים להתייחס גם לתוכן ההרמוני, ובעיקר לכלי העבודה העיקרי שלנו - האוזניים.
לא זיק גם להחזיק בצד אוסף של דיסקים איכותיים (חזקים ובעלי תחום דינאמי) לצורך ביצוע השוואות עבוד הלקוחות.