תפריט
שלום Anonymous ::: 2019, 09:22
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
וואו, יש לי אוזן. מה יש בפנים? כתבה 1
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (80) › תצורת הדפסה
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים
  yoramilan  
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 31 מאי,02 05:18   
הנושא עלה לאחרונה לכותרות אז אני אנסה לשפוך מעט אור אל ולתוך החלל הצהבהב שמעל ללחיים.
אני אנסה לא להיסחף. ובכן:



כתבתי כבר בשרשרת הזו מעט על מבנה האוזן. לאוזן בגדול שלשה חלקים:
1. האוזן החיצונית.
2. אוזן תיכונה
3. אוזן פנימית כולל סיב השמע.

האוזן החיצונית כוללת את האפרכסת ואת תעלת האוזן החיצונית.
- האפרכסת: לאפרכסת שני תפקידים. הראשון הוא למרכז שטח פנים גדול יחסית (4-5 ס"מ אצל אדם בוגר) לתוך תעלת האוזן ולנתב את גלי הקול פנימה. השני הוא לשמור על נקיון התעלה. מעבר לזה האפרכסת חסרת תפקיד באיכות השמיעה ולמען הסר ספק, ניתן לחתוך אותה או להוולד ללא אפרכסת ולשמוע יופי טופי.
- לתעלת האוזן יש תקיד מכריע באיזון הלחצים המופעלים על עור התוף. מאחר ועור התוף הוא בעצם חלק מהמעטפת החיצונית הכוללת של הראש, מופעלים עליו לחצים פנימה והחוצה. בשל עוביו הוא מהווה נקודת שבירה קריטית ולכן יש לשמור על איזון הלחצים מסביבו. בנוסף, עור התוף היא ריקמה עדינה אשר רגישה לתנאי לחות. במילים אחרות, תפקידה העיקרי של תעלת האוזן הוא להרחיק את עור התוף מסכנות הרחוב.

האוזן הפנימית כוללת את עור התוף, עצמות הארכובה, סליל שיווי המשקל, ותעלת השוואת הלחצים.
למעשה, האוזן הפנימית נמצאת כבר בתוך תחום השיפוט של פנים הגולגולת. הטיפול בה הוא כבר כירורגייה.
- עור התוף (או ממברנת השמיעה) היא רקמה עדינה אשר תפקידה לספוג את לחצי הקול ולהגיב להם. להווי ברור, שבשלב זה, המסר עדיין נמצא ברמות של תנודות פיזיקאליות ולא ברמה של מסר מתורגם. גלי הקול (לחצי הקול) הן תנודות בתדירות ועוצמה מסויימים אשר דוחפים את עור התוף פנימה והוא בשל גמישותו, מתיחותו וחוק ההתמדה, נע חזרה החוצה וחוזר חלילה. גובה הצליל יושפע מגובה התדר כלומר מספר התנודות בשניה. העוצמה תשפיע על המרחק שיעבור עור התוף מנקודת שיווי המשקל שלו (שהיא שקט מוחלט) ועד לנקודת מתיחותו המקסימאלית לסיגנל הנתון. (אמפליטודה בלעז).
- מעל עור התוף נמצאת תעלת השוואת הלחצים. ישנן שתים כאלה אך זו שאנו לא מפסיקים להרגיש היא זו שמתחברת לתעלת הסינוסיטיס שמעל חלל האף ובאמצעותה (תוך שאנו סותמים את האף ולוחצים אויר החוצה) אנו כאילו מנפחים את האוזן ומשחררים לחץ. חשוב לי להדגיש (את מה שכבר הדגשתי בשרשרת שעסקה יותר בצד המדיציני) שהשוואת לחצים בין האוזן וחללי הנשימה מתבצעת באופן בלתי רצוני 24 שעות ביממה. אם הגענו למצב שאנו צריכים לעזור לה (ואיננו מצוננים!) זה אומר שהעמדנו או שאנו עדיין מעמידים את האוזן באתגר לא לה. (צלילות, טיפוסי הרים, מסיבות טראנס וכיוצא באלה מרעין בישין).
- עצמות הארכובה הן מרכיב מכריע בשמירה על האוזן. עלה 3 עצמות המחוברות ביניהן בסחוסים גמישים היוצרות מעין Z שוכב. תפקידן להגביל את רמת העוצמה לתחום סביר. הן מגבירות מעט את מה שחלש מאד אבל בעיקר עסוקות בלהחליש הרבה את מה שמעל למותר. לעצמות האלה סבלנות מוגבלת ולכן כשמאתגרים אותן באופן מוגזם הן נכנסות לקליפ ויוצרות מעין קימפרוס תמידי עד שהן נלחצות חזרה החוצה. (האינסטינקט, אחרי מסיבה רועשת במיוחד לפמפם באף נובע מכך).
- לסליל שיווי המשקל אין תפקיד בנושא השמיעה והוא אברון גרביטאציוני. מה שכן, יכולתו של המוח לבצע ניתוח של "תמונת הסטיראו" של העולם, חיונית לשמירה על בטיחות חיינו. כך אנו יכולים להעריך לאיזה כיוון לסובב את הראש כשצופרת לנו מכונית ואפילו להעריך את המרחק ממנה.

האוזן הפנימית היא הסודה שמור.
היא מכילה את השבלול ואת סיב השמע אשר הולך למוח.
כאן למעשה מתבצעת ההמרה מתנודה פיזיקאלית להוראה חשמלית.
מאחר והמוח הוא שותף סמוי בתהליך, ובמוח, רב עדיין הנסתר על הנגלה, ישנן הערכות מוצקות לגבי המנגנון אשר קיים בחלק זה של האוזן אולם עד שמיסתרי המוח יחשפו במלואם, לא נוכל לקבל תשובה סופית ומדוייקת באיזה אופן מתבצעת ההמרה ובמיוחד, לאיזה ערכים.
כרגע ישנן שתי תיאוריות משלימות המקובלות על העוסקים בכך אולם בנוסף להם יש תאוריה חדשה אשר סותרת רבות מהנאמר בתיאוריות שאציג ועוד כמה הנחות ישנות שעדיין לא נשללו.

עקרונית, המנגנון אשר אחראי על תהליך ההמרה וההצפנה הוא השבלול.
השבלול הוא למעשה רקמה כפולה, שטוחה המגולגלת למעיין שבלול. אם נפרוש את השבלול הזה, נקבל קונוס / חרוט.
מתוך השבלול יוצאות לאורכו שערות אשר מגיבות לתנודות הלחץ שנוצרות בו.
הלחצים המופעלים על השבלול באים בהיענות לעוביו בחתך הרוחב שבו פגעו. השבלול יגיב בציר החתך הרחב שלו לתדרים נמוכים וכו'.
סיב השמע אשר מחובר מעליו לחלל השבלול, מקבל אותות מהשערות אשר יוצאות מהשבלול ומעביר אותן למוח. ברור שכל שערה "אחראית" לקבוצת תדרים אחרת ואופן התגובה שלה הוא תולדה של העוצמה.
את שאר העבודה עושה המוח.

מי שהגיע עד לכאן - תיסלם
  yoramilan  
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 31 מאי,02 05:24   
תמונה אחת = 1000 מילים

בנציון
Act Compatible
הצטרף: 29 מרץ 04
הודעות: 379
מיקום: Bney Braq
הודעה פורסם: שני 27 דצמ',04 00:11   
אלף מילים + כמה תמונות.
http://www.american-hearing.org/name/mechanisms_hearing.html
  yoramilan  
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שני 27 דצמ',04 00:32   
מעניין לאן נעלמה התמונה שלי שכללה גם חיצים וכל מיני הפניות.
ניחא.
בשרשרת הזו, שפורסמה לפני כמה ימים, צורף לינק נחמד ובעברית לאתר של תיכון למדעים והיו שם תמונות מכותבות יפה של מבנה האוזן.
SL
נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 25 מאי 01
הודעות: 1210
מיקום: טוב באמצע
הודעה פורסם: שני 27 דצמ',04 02:44   
מאלף ! #thumbsup
גם הלינקים מענינים מאוד, יש לי רק שאלה אחת שלא מצאתי לה תשובה בכתבות:
הטינטון שבאוזניי , מה התהליך שנגרם לאוזן ולמרכיביה ולמה דווקא בתדר גבוה יחסית ?
_________________
the vinyl is dead, long live the vinyl
ezry2l
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: שני 27 דצמ',04 03:47   
ציטוט:
מתוך השבלול יוצאות לאורכו שערות אשר מגיבות לתנודות הלחץ שנוצרות בו.
הלחצים המופעלים על השבלול באים בהיענות לעוביו בחתך הרוחב שבו פגעו. השבלול יגיב בציר החתך הרחב שלו לתדרים נמוכים וכו'.
סיב השמע אשר מחובר מעליו לחלל השבלול, מקבל אותות מהשערות אשר יוצאות מהשבלול ומעביר אותן למוח. ברור שכל שערה "אחראית" לקבוצת תדרים אחרת ואופן התגובה שלה הוא תולדה של העוצמה.
את שאר העבודה עושה המוח.


אני רק מצטט מה שקראתי פה בפורום בעבר:

חישפת האוזן לעומס ממושך בתדרים מסוימים אשר שערה מסוימת "אחראית" עליהם (ויש הרבה מן הסתם) עשויה לגרום לשבר בשערה (דמיין מוט ברזל , שהוא חומר דיי אלסטי, מנודנד באופן תכוף לאורך זמן, לבסוף נקודה מסוימת תחלש ותסדק או תשבר).

השערה תירפה (בדומה לנזקים דומים אחרים בגוף. כלומר הפצע יתאחה. אבל הנזק לשערה נשאר בעינו. למעשה השבר בה משדר סיגנל למוח - רעש. זה מפוענח ונשמע לך כצליל זה או אחר.

סביר להניח שבמקרה שלך שימוש מסיבי ארוך שנים באוזניות גרם לתוצאה הזו.

לצערנו, פגיעה בכמות גדולה של איבר חישה כאלה בקבוצת תדרים מסוימת פשוט גורמת לתדרים אלו להחלש באוזנינו או חלילה להעלם.

זה לא טוב למיקסים.

(עם כל הכבוד, בטהובן לא היה יכול להיות טכנאי סאונד)
_________________
music and mathematics interrelate like beauty and truth
עדי זילברברג
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
קראתי לא מזמן אנציקלופדיה של טייםלייף בנושא הקול.
הודעה פורסם: שני 27 דצמ',04 08:48   
אמנם היא לא חדשה במיוחד, אבלאני מניח שרוב הממצאים החדשים הם באמת בתאוריות לגבי המוח (הרחבה?)
בכל אופן - מספר תובנות קטן משם גורס כי: 1 מתפקידי האפרכסת הוא להיטיב את האורנטציה באשר למקור הצליל, 1מתפקידי תעלת האוזן הוא להגביר את עוצמת הסיגנל (בערך פי 2), והעצמות הקטנות בפנוכו אמנם תורמות לקימפרוס, אך בעיקר - שוב - מגבירות. פי עשרות מונים.
למעשה - עוצמת גלי הקול היא חלשה למדי, ולכן לכל תהליך ההגברה הזה תפקיד חשוב בכך שאנחנו מסוגלים לשמוע דברים כ"כ מינוריים. כל זה כאמור על סמך הבנתי מהמקור לעיל
  yoramilan  
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שני 27 דצמ',04 09:17   
כן, דיברנו כבר על הרוב.
עדי שם פוקוס על דברים נכונים, אמרתי, התפקד של עצמות הארכובה דומה למכשיר שמשלב קומפרסור, לימיטר ואקספנדר.

בנוגע לתחושות הלא נעימות (טינטון למניהן) והתדרים הגבוהים.
אז רק להבהיר, הרגישות של האוזן היא לכל סוג של לחץ קול ללא קשר לתדירות או לאורך הגל.
סקאלת מל מבהירה בדיוק באיזה אופן ויחס כל תדר משפיע (בחתך הגיל והמצב הבריאותי).

ההפרעה, או "הציפצופים" אינם לחצי הקול עצמם אלא אפטר-אפקט.
הציפצוף הוא אובר טון שנובע מהתמעכות של עצמות הארכובה או פלאפ (FLAP) בעור התוף.

לגבי המחקרים על המוח - יש המון המון חדש.
גם בתחום הקוגניצייה ודרכי הקליטה והעיבוד וגם (לשימחתנו) במבנה הפיזיולוגי והתיפקודי.
כל החדש הזה עדיין לא מסביר במלואו למה, איך וכ"ו.
אבל כן יש השערות בעקבות תצפיות כאלה ואחרות.
NiTRoX
הצטרף: 07 ינו' 02
הודעות: 340
מיקום: ת'א
הודעה פורסם: שבת 15 ינו',05 18:09   
מהו החומר הצהוב הכל-כך נפוץ באזנינו?

אני חושב שגם טיפים לטיפול והגיינה יכולים להועיל... (זכור לי מישהו שאמר שניקוי בעזרת מקלוני כותנה לא מומלץ, למשל... אני זוכר נכון?)
Dror_Shi
תומך
הצטרף: 15 אוג' 01
הודעות: 3140
מיקום: לפעמים בארץ
הודעה פורסם: שבת 15 ינו',05 18:32   
החומר הצהוב(הדבש! יאמי!),
הינה הפרשת הגנה מפני גורמים חיצוניים זעירים(אבק,חול),במקרה של נעץ היא לא תעזור.
היא דביקה ויש לה יכולת להדביק אליה את כל החברה הקטנים העפים ברוח ומאיימים לחדור.
נשים מערביות(ובחורות תלביביות בפרט) הפכו בררניות כאשר הן נתקלות בחומת המגן הזו מה שגורם לליקוקים באוזן להפוך לנדירים יותר,לכן הוחלט מתישהו להתחיל לנקות את זה.
לעיתים זה קצת מציק ומגרד,בעדינות,עם מקלון,מסביב,מורידים וזה מתחדש.
_________________
Hackintosh i7 9700k 32giga Mojave
Macbook Pro UB (mid2012) OSX 10.8.2
Lynx Aurora Mark1
Wavelab 9.5 Pro/Nuendo8.3/Pro tools 12.5
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » כתבות נושא ומדריכים

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון