הצטרף: 03 יונ' 08
הודעות: 9
מיקום: חיפה
פורסם: רביעי 04 יונ',08 19:31
איזה שימושים הרמוניים יש לאקורדים מוגדלים וכיצד?
הצטרף: 14 אוק' 07
הודעות: 180
מיקום: מרכז
פורסם: רביעי 04 יונ',08 20:44
שימושים?! איזה שימושים יש למינורים?
_________________
עמיר
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
פורסם: רביעי 04 יונ',08 21:16
המקרה הנפוץ ביותר הוא כאשר האקורד המוגדל הוא למעשה אקורד 7 ש"הגדילו" לו את הקווינטה (או "הקטינו" את ה-13 - תלוי איך מסתכלים על זה), ואז הוא יושב בדר"כ על הדרגה החמישית בסולם, ומסמנים אותו X7b13 או X7#5. אין לו שימוש מיוחד פרט ל"צביעה" והוספת מתח לדומיננטה.
חוץ מזה, מלחינים רבים משתמשים באקורדים מוגדלים כאשר הם רוצים שבנקודה מסויימת המוזיקה תישמע כאילו שאין לה מרכז טונלי. האקורד המוגדל הוא סימטרי, ולכן לא "מושך" לשום מקום. הוא הולך טוב מאוד עם סולם הטונים השלמים, שגם הוא סימטרי ולכן חסר מרכז טונלי.
יש כמובן עוד שימושים, אבל אלה העיקריים.
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: רביעי 04 יונ',08 23:28
נתחיל בזה שלפני שמוצאים את השימושים החוץ טונאליים, מומלץ להתמקד קודם כל באלה הטונאליים.
השימוש הטונאלי של האקורד המוגדל הוא כדרגה שלישית במינור הרמוני ומלודי.
זה שימוש חשוב ביותר שום שהדרגה השלישית (מידאנטה) היא הסיטואצייה המיידית שבה מהרמנים מדרגה 7 שלא רוצים שתישמע כטון מוביל.
לעניינינו, מהלך 8-7-6 במינור מלודי שרוצים מידאנטה בין דרגה I לדרגה IV
אחריו יש את השימוש הגיאוגרפי של חמישית של חמישית,
(בסולם דו מז'ור, סול מז'ור כ-חמישית.
לה במול - דו - מי [טרצה -דו מוכפלת]
ואז מי הולך לפה
דו הולך ל-רה
דו הולך ל-סי
לה במול הולך לסול)
מכאן - סקיי איז דה לימיט.
צופיפניק נקב דווקא בשימושים המאתגרים
יש כמה שימושים מקובלים יותר אבל תתחיל במה שקיבלת
רק הסתיייגות
אקורד מוגדל הוא אקורד מוגדל
לא אקורד 7 שהגדילו לו את הקווינטה ובשום אופן לא 13 מונמך.
זה לבלבל מונחים ואת זה אנחנו לא אוהבים.
במיוחד לא צופיפניק.
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
פורסם: חמישי 05 יונ',08 00:35
אני פשוט חשבתי יותר על שימושים נפוצים במוזיקה קלה, כי הנחתי שלזה התכוון גיצי בשאלתו. בהקשר כזה, ובשימוש הראשון שרשמתי, המוגדל יופיע בדר"כ עם 7.
ולפי אילן מוכיח, אין שום הבדל בין 5 מוגבה לבין 13 מונמך, לפחות בג'אז (שאלתי אותו כמה פעמים כדי לוודא שהוא לא התבלבל, כי גם לי זה נשמע מוזר...)
ההבדל היחיד הוא בשם התו שרשום (נגיד, לה במול או סול דיאז, אם השורש הוא דו), ובריל בוק זה לפעמים מופיע ככה ולפעמים ככה.
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: חמישי 05 יונ',08 09:24
רגע אחד!
לא לבלבל
שים לב:
מהלך מלודי:
5 -> 5+ -> 6 אינו מייצג אקורד מוגדל.
יש להבדיל בין ריבוי צלילים ברגע נתון (שמשמעותו הפיסית הוא אקורד) לבין פונקצייה הרמונית.