תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 22:34
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
מהם חוקי ההרמוניה עם אקורדים מוגדלים
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (95) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  גיצי  
הצטרף: 03 יונ' 08
הודעות: 9
מיקום: חיפה
מהם חוקי ההרמוניה עם אקורדים מוגדלים
הודעה פורסם: רביעי 04 יונ',08 19:31   
איזה שימושים הרמוניים יש לאקורדים מוגדלים וכיצד?
AmirGolany
הצטרף: 14 אוק' 07
הודעות: 180
מיקום: מרכז
הודעה פורסם: רביעי 04 יונ',08 20:44   
שימושים?! איזה שימושים יש למינורים?
_________________
עמיר
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 04 יונ',08 21:16   
המקרה הנפוץ ביותר הוא כאשר האקורד המוגדל הוא למעשה אקורד 7 ש"הגדילו" לו את הקווינטה (או "הקטינו" את ה-13 - תלוי איך מסתכלים על זה), ואז הוא יושב בדר"כ על הדרגה החמישית בסולם, ומסמנים אותו X7b13 או X7#5. אין לו שימוש מיוחד פרט ל"צביעה" והוספת מתח לדומיננטה.
חוץ מזה, מלחינים רבים משתמשים באקורדים מוגדלים כאשר הם רוצים שבנקודה מסויימת המוזיקה תישמע כאילו שאין לה מרכז טונלי. האקורד המוגדל הוא סימטרי, ולכן לא "מושך" לשום מקום. הוא הולך טוב מאוד עם סולם הטונים השלמים, שגם הוא סימטרי ולכן חסר מרכז טונלי.
יש כמובן עוד שימושים, אבל אלה העיקריים.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: רביעי 04 יונ',08 23:28   
נתחיל בזה שלפני שמוצאים את השימושים החוץ טונאליים, מומלץ להתמקד קודם כל באלה הטונאליים.
השימוש הטונאלי של האקורד המוגדל הוא כדרגה שלישית במינור הרמוני ומלודי.
זה שימוש חשוב ביותר שום שהדרגה השלישית (מידאנטה) היא הסיטואצייה המיידית שבה מהרמנים מדרגה 7 שלא רוצים שתישמע כטון מוביל.
לעניינינו, מהלך 8-7-6 במינור מלודי שרוצים מידאנטה בין דרגה I לדרגה IV

אחריו יש את השימוש הגיאוגרפי של חמישית של חמישית,
(בסולם דו מז'ור, סול מז'ור כ-חמישית.
לה במול - דו - מי [טרצה -דו מוכפלת]
ואז מי הולך לפה
דו הולך ל-רה
דו הולך ל-סי
לה במול הולך לסול)

מכאן - סקיי איז דה לימיט.
צופיפניק נקב דווקא בשימושים המאתגרים
יש כמה שימושים מקובלים יותר אבל תתחיל במה שקיבלת

רק הסתיייגות
אקורד מוגדל הוא אקורד מוגדל
לא אקורד 7 שהגדילו לו את הקווינטה ובשום אופן לא 13 מונמך.
זה לבלבל מונחים ואת זה אנחנו לא אוהבים.
במיוחד לא צופיפניק.
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: חמישי 05 יונ',08 00:35   
אני פשוט חשבתי יותר על שימושים נפוצים במוזיקה קלה, כי הנחתי שלזה התכוון גיצי בשאלתו. בהקשר כזה, ובשימוש הראשון שרשמתי, המוגדל יופיע בדר"כ עם 7.
ולפי אילן מוכיח, אין שום הבדל בין 5 מוגבה לבין 13 מונמך, לפחות בג'אז (שאלתי אותו כמה פעמים כדי לוודא שהוא לא התבלבל, כי גם לי זה נשמע מוזר...)
ההבדל היחיד הוא בשם התו שרשום (נגיד, לה במול או סול דיאז, אם השורש הוא דו), ובריל בוק זה לפעמים מופיע ככה ולפעמים ככה.
אייל10
Expert
הצטרף: 23 יונ' 04
הודעות: 1441
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: חמישי 05 יונ',08 00:59   
ציטוט:

לפי אילן מוכיח, אין שום הבדל בין 5 מוגבה לבין 13 מונמך


תודה, ברק. עשית לי סדר בראש בקטע הזה.

=============================

יורם, שאלה לי אליך לגבי האקורד הגיאוגרפי שהזכרת:

אם אני זוכר נכון,
(מלמטה למעלה#smile לה במול;דו;מי במול;פה דיאז = אקורד גרמני.
לה במול;דו;רה;פה דיאז = אקורד צרפתי.
לה במול;דו;פה דיאז = אקורד איטלקי.

(מתנצל אם החלפתי בין דיאזים לבמולים - מבחינת שמות התווים).

השאלה היא: לאיזה לאום, בהקשר הזה, שייך האקורד לה במול;דו;מי (אקורד מוגדל)? #smile
האם זו אלטרציה של הגרמני או הצרפתי?

תודה מראש.
_________________
פסנתרן/קלידן, מורה לפסנתר
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: חמישי 05 יונ',08 07:33   
אתה צודק לגמרי
האקורדים הגיאוגרפים (שם של פרופ' דליה כהן) הם שם כולל לאקורדים עם סקסטה מוגדלת אשר נפתרים לאוקטובה

ציטוט:
אייל10 :
לה במול;דו;מי במול;פה דיאז = אקורד גרמני.
לה במול;דו;רה;פה דיאז = אקורד צרפתי.
לה במול;דו;פה דיאז = אקורד איטלקי
.


אבל למעשה מדובר בכל אקורד אשר הופך את תפקידו באמצעות פתיחה של מרווח מוגדל (במקרה שלנו - קווינטה מוגדלת נפתרת לספטימה)
הגרמני, האיטלקי והצפרתי זכו לשמות משום שהם היו נפוצים במאה ה-18 דרך מלחינים מסויימית (כאמור, כ - חמישית של חמישית).
ממש לא משום שהם חלילה "הומצאו" או זכו להכרה באו"ם.
יש לשלושת האקורדים הללו המון המון שינויים ותוספות בתקופה הרומנטית (ורוב האנשים קוראים לכולם "גרמנים")
octaver
Act Compatible
הצטרף: 18 מרץ 04
הודעות: 500
מיקום: רמת השרון
הודעה פורסם: חמישי 05 יונ',08 07:49   
הכי פשוט זה להאזין למתי כספי וללמוד את השימוש בגוון של האקורדים האלה.
תתחיל עם השיר בקצה השמיים(מקום לדאגה) .או שתאזין למוסיקת קופסאות
עם הבובות המסתובבות #thumbsup
בקיצור הכל עניין של גוון וצבע !

בהצלחה #wink
_________________
http://www.youtube.com/profile?user=zoomex
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: חמישי 05 יונ',08 09:24   
רגע אחד!
לא לבלבל

שים לב:
מהלך מלודי:
5 -> 5+ -> 6 אינו מייצג אקורד מוגדל.
יש להבדיל בין ריבוי צלילים ברגע נתון (שמשמעותו הפיסית הוא אקורד) לבין פונקצייה הרמונית.
אייל10
Expert
הצטרף: 23 יונ' 04
הודעות: 1441
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: חמישי 05 יונ',08 11:47   
נראה לי שהכוונה של octaver ב"מקום לדאגה" היא
גם לאקורד האחרון של הפתיח לשיר.
(G.#5.add9 בגרסה של מתי כספי, וחצי טון נמוך יותר בגרסה של ריקי גל #smile )

מקום נוסף בו ניתן למצוא אקורד מוגדל ב"מקום לדאגה":
(לפי מילות השיר)

"ושומר": G.#5/F

"על כל": G.#5
_________________
פסנתרן/קלידן, מורה לפסנתר
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון