תפריט
שלום Anonymous ::: 2021, 18:39
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
דרגה חמישית דומיננטית מזורית בסולם מינורי="השאלה"?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (310) › תצורת הדפסה
לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  Barnb  
הצטרף: 22 דצמ' 10
הודעות: 92
מיקום: ירושלים
דרגה חמישית דומיננטית מזורית בסולם מינורי="השאלה"?
הודעה פורסם: שלישי 03 יונ',14 13:52   
הייתה צריכה להיות מינורית כידוע , אבל נפוצה יותר כמזורית ויצאת ע"י כך מהסולם.
אם נאמר שכך הדבר במינור הרמוני הרי שאנחנו בסולם מינור הרמוני, ואם לא- ניאלץ לומר שהשאלנו לרגע מהסולם ההרמוני, לא כך?
ItayJ
הצטרף: 10 אוק' 09
הודעות: 118
מיקום: פתח תקווה
הודעה פורסם: שלישי 03 יונ',14 14:22   
לא הבנתי מה אתה שואל בעצם.
בכל אופן הסיפור הוא, שהדומיננטה בהגדרה שלה צריכה ליצור מתח ולהפתר לטוניקה ברגע שאתה משתמש בה בצורה המינורית אתה מאבד את הטון המוביל, וכך את כל ההובלה והמשמעות של המושג "דומיננטה". אתה יכול לקרוא לזה חמישית מינורית במקום.
orengliki
תומך
הצטרף: 06 ינו' 11
הודעות: 427
מיקום: פתח תקווה
הודעה פורסם: שלישי 03 יונ',14 15:39   
גם אני לא כל כל הבנתי את קשר ההרמוני...
אתה מתכוון "ליציאה" הקטנה מהסולם?
_________________
http://soundcloud.com/orengliki

Orchestral Production
http://www.orchestral-production.com/
  Barnb  
הצטרף: 22 דצמ' 10
הודעות: 92
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: שלישי 03 יונ',14 17:48   
כן
אם בסולם לה מינור (טבעי) אני משתמש באקורד E7, מה שנפוץ מאוד, אני "חורג" מהסולם הרי. הדרגה החמישית של לה מינור היא לא E ולא E7 אלא Em. אם עשיתי את זה יש לזה הסבר הרמוני וזה מה שאני שואל - מה הוא.
כן אני מתכוון ליציאה הקטנה מהסולם.
orengliki
תומך
הצטרף: 06 ינו' 11
הודעות: 427
מיקום: פתח תקווה
הודעה פורסם: שלישי 03 יונ',14 17:57   
זה איזשהו "עיגול פינות".
הרי טבעה של דומיננטה להפתר. כשהדרגה החמישית היא טבעית, אז הדומיננטה לא נשמעת כמו דומיננטה, אלא יותר כמו סב-דומיננטה.
המטרה ביציאה הזו מהסולם היא פשוט להפוך את הדומיננטה לדומיננטית.
אישית, אני חושב שאין מה לחפור בזה יותר מדי, כי אין.
יש תופעות מעניינות הרבה יותר..
_________________
http://soundcloud.com/orengliki

Orchestral Production
http://www.orchestral-production.com/
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שלישי 03 יונ',14 20:13   
אולי "יש שאלות מענינות יותר", אבל בהחלט ראוי "לחפור" בזה, משום שזו טבעו של פורום תיאוריה: מתן הסבר לתופעות המתרחשות בפראקטיקה של המוזיקה.

כדאי לעשות סדר בבליל של מונחים ומושגים שנזרקו לחלל השאלה.
דרגה היא האקורד הנבנה על מדרגת הבס המציינת את המרחק משורש הסולם. כלומר, דרגה חמישית, נבנית מעל מדרגה חמישית שאותה סופרים משורש הסולם.
האקורד יהיה מורכב ממגדל של טרצות דיאטוניות כלומר, ממדרגות הסולם (כדאי לסייג שאנחנו מדברים על ענף שנקרא הרמוניה טרציאלית - מרכזי וחשוב אבל רק ענף ויש עוד ענפים). דרגה חמישית לפיכך תהיה מדרגות 5, 7, 2.
את כל זה אני מבין ומניח שאתה יודע.

ערבבת את המושג דרגה עם המושג פונקציה, כלומר: "חמישית" היא דרגה, ואילו, "דומיננטה" היא פונקציה.
הדרגה היא כאמור פשוט התצורה האקורדית של צירוף צלילים ממדרגה מסוימת.
הפונקציה = תפקיד. כלומר, מה ?התפקיד של הדומיננטה? במקרה שלנו, תפקידה של הדומיננטה הוא להוביל אל הטוניקה. חשוב לציין כעת כי את תפקיד ההובלה לטוניקה מבצעות דרגות נוספות במוזיקה הטונאלית בכל מיני דרכים שלא ניכנס אליהם כרגע.

באופן כללי, ומבלי להיכנס ליותר מדי יוצאים מן הכלל, ההובלה אל הטוניקה מתבצעת באמצעות תכונה שנקראת משיכת צלילים. כל מיני צלילים מושכים לכל מיני צלילים - לא ניכנס לזה כרגע, אולם תחושת משיכה חזקה וברורה מאד נגרמת בשתי סיטואציות שהן הסוגיה שלנו:
טון מוביל תחתון = צליל של חצי טון מתחת ליעד הטונאלי.
בכוונה לא אמרתי מדרגה שביעית וטוניקה, כי משיכת צלילים קורית גם בין אקורדים שאינם טוניקה, ולעיתים אפילו אינם מן הסולם (ע"ע דומיננטות שניוניות וכ"ו).
תנועה טונאלית של קווינטה בירידה

כלומר, בסולם לה מינור, הדרגה החמישית היא מי מינור.
וכמו כן: בסולם לה מינור הדומיננטה היא מי מז'ור (לא ניכנס כרגע לעניין הספט אקורדים שגם הוא השתרבב ואיננו קשור כרגע).
על מנת שתתבצע משיכה טונאלית כאמור, יש "לייצר" טון מוביל באופן מלאכותי לדרגה אשר לכאורה איננה מכילה טון מוביל.

הבלבול האחרון קשור במונח "סולם מינור הרמוני".
אין דבר כזה "סולם מינור הרמוני כפשוטו.
סולם הוא שורת צלילים בלב-בלה-בלה לא ניכנס לזה כרגע.
הסולם המינור ההרמוני כפי שמכנים אותו בשיעורי תיאוריה הוא שורת הצלילים הקורית בהסדרה של צלילי מנגינה מינורית בעלת משיכה דומיננטית אל הטוניקה.
יש סולם מינורי (טבעי). רק סולם מינורי אחד.
בשל היעדר טון מוביל בסולם המינורי, יש "לייצר טון מוביל" בכל פעם שרוצים משיכת צלילים דיאטונית.
אם נסדיר את הצלילים המתקבלים במנגינה (או בהרמוניה המלווה את המנגינה) לכדי שורת צלילים, נקבל כל מיני דברים שנהוג לכנות בכל מיני שמות - לא ניכנס לזה כרגע.

מקווה שזה יותר ברור כרגע (למרות החפירה).
מה שחשוב שתבין שבשעורי תיאוריה בסיסית קצת מבלבלים אותנו:
המנגינה איננה בסולם מסוים, אלא סולם מסויים הוא במנגינה.
סולם הוא שורת הצלילים המתקבלת מהסדרת הצלילים במנגינה/ת נתונה/ות ולא להיפך

כפי ששמת לב, "לא ניכנסנו כרגע" לדי הרבה מסדרונות ודרכים שנמצאות בצד הנושא של הפוסט הזה. קשה לתקצר נקודה ספציפית בתיאוריה מבלי להיכנס למסדרונות האלה, ואתה מוזמן בהחלט להמשיך ו"לחפור" מבלי "לעגל פינות" ואני מקווה שתהיינה לי תשובות.
taltool
Act Compatible
הצטרף: 11 דצמ' 02
הודעות: 317
הודעה פורסם: שלישי 03 יונ',14 23:27   
למה אין LIKE לפוסטים?

אילן, סחתיין על ההסבר ויותר על הניסוח
_________________
פתרונות מוסיקליים www.twmusic.co.il
OrenS
תומך
הצטרף: 10 אפר' 02
הודעות: 1010
מיקום: קאלגרי, קנדה
הודעה פורסם: רביעי 04 יונ',14 00:27   
ציטוט:
למה אין LIKE לפוסטים?


זה בדיוק מה שאני חשבתי שקראתי את ההודעה של אילן #smile

#thumbsup
_________________
http://www.myspace.com/orensteinitz
alternative-music
Act Compatible
הצטרף: 01 אוג' 05
הודעות: 471
מיקום: חיפה
הודעה פורסם: רביעי 04 יונ',14 12:32   
רק הרחבה קטנה לדברים שנאמרו,

יש סולם מינורי.
ולסולם מינורי יש בעיה כי אין לו חמישית דומיננטית, יענתו בעיה בהרמוניה שלו, אז תיקנו את הבעיה - מינור הרמוני - מינור שהגביעו לו את התו השביעי כדי שהחמישית תהיה דומיננטית.

אבל אז נוצרה בעיה אחרת, שאם מנגנים את הסולם כרגע בלי קשר להרמוניה יש מרווח בעייתי בין התו ה-שישי לשביעי ( הרי הגבענו את השביעי ואנחנו לא בארצות ערב ) בעצם נוצרה לנו בעיה במלודיה של הסולם - אז תיקנו את הבעיה - מינור מלודי - כזה שגם הגביעו לו את התו השישי וגם את השביעי כדי להימנע ממנגינות שהם של אחינו בעולם.

מקווה שזה עזר.

בכל מקרה גם מינור מלודי וגם מינור הרמוני הם לא באמת סולמות שעומדים בפני עצמם, זאת אומרת חשוב להתיחס אליהם כנגזרות של המינור הטבעי ולא כסולמות עצמאיים.
kimchy
S.Supporter
הצטרף: 28 מאי 01
הודעות: 7917
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 04 יונ',14 12:39   
חבר'ה, בואו נדייק - שם פרטי יורם, לא אילן ולמדקדקים יותר - זה ג'ורס.
ובענייני לייק - לייק בפייסוש, כידוע לכולנו, חוץ מלעשות נעים בגב למשורר הוירטאולי, לא ממש מחזיק מים.
כאן יש משהו מוצלח יותר - אפשרות ניקוד לשרשרת, למען הדורות הבאים. #smile
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
עמוד 1 מתוך 3

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון