תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 17:26
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
ההבדל בין הקלטה ב88khz ל -96khz משמעותי?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (155) ›
לך לעמוד הקודם  1, 2
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי
DigiSUN
Expert
הצטרף: 07 אוג' 06
הודעות: 150
הודעה פורסם: שני 21 דצמ',09 22:47   
באופן כללי,
על-מנת ששינוי תדר הדגימה יהיה מדויק מתימטית, הוא צריך להיעשות בפקטור רציונלי.
הסיבה לכך היא שבאופן כללי מאוד, שינוי תדר הדגימה מחולק לשלושה שלבים:

אינטרפולציה להגדלת קצב הדגימה, אח"כ סינון, אח"כ דסימציה להקטנתו.

דסימציה היא השמטת דגימות, בצורה הפוכה מאינטרפולציה (שהיא הוספת דגימות-ביניים).

מטבע הדברים, האינטרפולציה והדסימציה - כל אחת בנפרד חייבת להעשות בפקטור שלם (אי אפשר להוסיף או להחסיר חלקי-דגימות...)
לכן, אם נרצה, למשל, להקטין את קצב הדגימה ל-2/3 מגודלו המקורי, נצטרך קודם כל להגדילו, באופן זמני, פי 2 (ע"י אינטרפולציה), ואח"כ להקטינו פי 3 (ע"י דסימציה).

אם נרצה להמיר קובץ מ-88.2 קה"צ ל-44.1 קה"ץ:

פקטור השינוי הוא 1/2, כלומר, אינטרפולציה פי 1, ואחריה (ואחרי סינון כמובן), דסימציה פי 2.
אינטרפולציה פי 1 - מכפילה את קצב הדגימה פי 1 - כלומר אינה משנה דבר.
ולכן, כמו שעודד אמר, נוכל לוותר על שלב האינטרפולציה.

לעומת זאת, אם נרצה להמיר קובץ מ-96 ל-44.1 קה"ץ ולקבל תוצאות מדויקות:

כמה זה 44100/96000 בהצגה רציונלית המצומצמת ביותר?
ובכן, פקטור השינוי הוא 147/320, כלומר:
אינטרפולציה פי 147 לקצב דגימה זמני של 14 מגה-הרץ (!), אחריה סינון, ואחריה דסימציה פי 320, לקבלת 44.1 קה"ץ.

לכן המחיר הוא חישובי, בהנתן אלגוריתם המרה מדויק כמו זה שהצגתי כאן. ביצוע אינטרפולציה וסינון בתדר דגימה של 14MHz הם תהליך כבד.

מן הסתם התהליך לא צריך להיעשות ב- Realtime ואין צורך לשמור את הקובץ כולו בקצב הדגימה הגבוה של שלב הביניים, כך שמגבלות זכרון וכרטיס קול אינן רלבנטיות לענייננו.

אם איני טועה, יש תוכנות שיעשו קירובים לאלגוריתם התיאורטי הזה, ולכן התוצאה עשויה להיות פחות משביעת רצון.
אבל יש גם שיטות יעילות יותר חישובית שמאפשרות קבלת תוצאה זהה (לא ניכנס לזה כאן...)
במילים אחרות, זה תלוי בטיב בתוכנה שעושה את ההמרה #smile

חשוב להדגיש ששלב הסינון באמצע הוא חיוני ע"מ למנוע Aliasing.
לכן, אם מקטינים את קצב הדגימה פי 2, לא די להשמיט כל דגימה שניה; לפני זה יש להפעיל סינון Anti-Aliasing ספרתי על האות. (בדיוק כמו בהקטנת רזולוציה של תמונה פי 2, לא די בהשמטת כל פיקסל שני כדי לקבל תוצאה משביעת רצון, בגלל אפקט ה- Aliasing).
סינון אידיאלי כזה הוא מאתגר, וכאן תוכנות ההמרה עומדות במבחן האמיתי.
מכיוון שקשה לדעת מה בדיוק האלגוריתם בו תוכנת ההמרה משתמשת, ומכיוון שהיום יש פתרונות יפים ויצירתיים, השורה התחתונה היא כמו שיואב אמר:
ציטוט:
כמו שאמרו כבר שנים רבות לפנינו: אם זה נשמע נכון - זה נכון.

#thumbsup
ds-sound
תומך
הצטרף: 28 מרץ 05
הודעות: 5324
מיקום: אולפני בלנד
הודעה פורסם: שני 21 דצמ',09 22:51   
אויש, חגי, חבל שאתה לא בא לעיתים יותר קרובות. #thumbsup
_________________
Blend Studios | אולפני בלנד | הפורטל שלי | המאמרים שלי | פייסבוק
so much is there to be discovered.
retrolabel
Act Compatible
הצטרף: 28 יול' 08
הודעות: 714
מיקום: יבנה
דליחה טעיתי בהודעתי הקודמת
הודעה פורסם: שלישי 22 דצמ',09 00:55   
לא יודע מה עבר עלי התבלבלתי לגמרי..
א. אני עובד על 44.1 KHZ..

והכפולות של 6 קשורות לטווח הדינמי (אני עובד על 24 ביט) ולא לתדר דגימה..

יואב איך המחשב שלך סוחב 96 KHZ באופן קבוע? האם המחשב עובד חלק?
עבודה כזו מרוקנת הארדיסקים בקצב מסחרר, לא?
_________________
אמיר.

www.retrolabel.co.il
JS
נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 1237
מיקום: In Line
הודעה פורסם: שלישי 22 דצמ',09 01:01   
למיטב ידיעתי אין ולו תוכנה אחת או ממיר ייעודי שמבצעים המרה/הקלטה ישירה לתדר הדגימה הסופי ללא אינטרפולציה. כל מערכות ההקלטה מבצעות oversampling כך שהתהליך מובנה כבר בהקלטה ובהשמעה. ההקלטה, ההשמעה, וההמרה מתדר דגימה אחד למישנהו תמיד עוברות אינטרפולציה למכנה המשותף הגבוה הקרוב ביותר המחולק באופן "שווה". מעבר לכך, המרה א-סינכרונית מבוצעת בכל המערכות ואילו המרה סינכרונית אינה קיימת כיום גם במערכות הקלטה או המרה ייעודיות.
תמיד שמח ללמוד עוד - אם יש חידושים במדע.

לשאלה המעשית שלמעלה, כל המחשבים שלנו עובדים ללא בעיות בהקלטות 24/96 - עד גבול מסויים. אפילו המחשב הותיק ביותר שבשימוש המבוסס פנטיום 4 2.8 עליו רצה הנואנדו. מבלי לבצע בדיקות "מדעיות" ניראה כי עיקר הבעיה נמצא באפיק העברת המידע לכונני ההקלטה החיצוניים ולא במעבדים או במערכות אחרות במחשב. הנסיון מראה כי שעון הביצוע מצביע על שיהוקי כונן במעבר מהמתנה להקלטה בעוד שהמעבד אינו מראה כל עומס גם במצב הקלטה כבד ומסיבי ברמה זו. יש לי מיספור מדוייק מה נקודת המעבר לתחילת הגימגום במערכות שלנו ובמידה ואנו מתקרבים לסף העליון ניתנת תשומת לב רבה יותר לבעיות המוכרות. המספרים עם נואנדו קבועים תמיד, מערכת הפרוטולס מתנהגת שונה בכל פרוייקט על פי הגדרות השימוש במעבדים הזמינים. הקלטה של 24 ערוצים בתדר ועומק דגימה של 24/96, בו זמנית, עם השמעה של עשרות רבות - במכפלה של 2 ויותר לפחות - הן דבר שבשיגרה... העבודה באיכות דגימה זו דורשת משאבי איחסון שאינם פעוטים. זו אינה בעיה בעולם שבו כונני טרה עולים 500-600 שקלים...
_________________
הפקה ומיקס
DigiSUN
Expert
הצטרף: 07 אוג' 06
הודעות: 150
הודעה פורסם: שלישי 22 דצמ',09 01:59   
תודה, עודד #biggrin

הנה שרשור ישן, שגם בו התייחסנו לעניין המרת/העדפת Sample Rate:
לינק: 96 / 24 ביט - האם אתם באמת מבחינים בהבדל?

יואב:
אכן, בפועל אינטרפולציה ו- Oversampling בכלל - נמצאות בשימוש כל הזמן.
רק ציינתי שבמקרה הפרטי של חילוק תדר דגימה במספר שלם, אין בהן צורך, תיאורטית.
כמובן שאנו מדברים על המרת תדר דגימה בעולם הדיגיטלי.
לצורך הדגימה והשחזור עצמם (ADC/DAC) יש ל- Oversampling (הדורש אינטרפולציה) יתרונות מעשיים רבים. אבל זה עניין אחר... אני לא בטוח שלשם תהליך ה- Sampling Rate Conversion עצמו יש לאינטרפולציה עודפת יתרון מעשי, אם נרצה רק לחלק את תדר הדגימה במספר שלם D (אולי גמישות בתכנון מעשי של המסנן שבין השלבים? במבט ראשון לא נראה לי, אבל אני צריך לחקור את זה.)
maor appelbaum
Expert
הצטרף: 22 מאי 01
הודעות: 230
מיקום: Los angeles
הודעה פורסם: שלישי 22 דצמ',09 21:51   
here is a well known phrase
"the bigger they are- the harder they fall"

so go with whats easy and practicle
_________________
MAOR APPELBAUM MASTERING
Los Angeles - California - U.S.A
http://maorappelbaum.com
you can call me from Israel to this number
03-9122809 ext 2
yoavcohen
Act Compatible
הצטרף: 24 מאי 03
הודעות: 961
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: רביעי 23 דצמ',09 02:19   
האם עבודה עם כונני SSD (פלאש) תפתור את הבעיה (בהנחה שיש עליהם מספיק מקום)?
_________________
www.YoavHaCohen.com - יואב הכהן.

Logic Pro 8, FF800
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי

לך לעמוד הקודם  1, 2
עמוד 2 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון