הצטרף: 09 מרץ 08
הודעות: 9
מיקום: ת"א
פורסם: שני 21 דצמ',09 14:32
אני נכנס בימים הקרובים להקליט באחד האולפנים הגדולים אלבום רוק
האם כדאי לי להקליט ב88khz או -96khz? ועד כמה ההבדלים בינהם משמעותיים?
משום מה מישהו אמר לי שכדאי להקליט ב ב88khz משום שזה מתחלק יותר יפה ב2 והרי תדר הדגימה של דיסק הוא 44khz.
תודה על העזרה..
נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 1237
מיקום: In Line
פורסם: שני 21 דצמ',09 16:06
ההבדל בין שתי הרמות מצביע האם המערכת מקליטה תחום תדרים שמגיע ל44100 הרץ או ל48000 הרץ ושניהם הרחק מעבר לתחום השמע. הדיון כיום נסוב סביב הרמוניות עיליות והשפעתן (או אי השפעתן) על התחום השמיע. ההסכמה היא כי להרמוניות עליונות או המחסור בהן השפעה על הדרך שבה אנו חשים סאונד אולם מעבר לכך ההבדל היחסי בין שתי הרמות כל כך קטן שעדין לא מצאו הוכחה מדעית להבדלי איכות לכאן או לשם.
מעבר לרמת ההקלטה ההרמונית נוסף הדיון החשוב על מיקומם של הפילטרים התוחמים את הטווח ההרמוני המוקלט. מיגבלות הפילטרים מורגשות מאד והאפשרות לדחוק את הבעיות לתחום שנמצא מחוץ לתחום השמע הוא שלב חשוב במימוש איכות סאונד במערכת הקלטה דיגיטלית. יישום נכון של הפילטרים הוא אחד המרכיבים הקריטיים המבדילים מערכת אחת מרעותה ולרוב בין "איכותי" ל"גרוע" וכל זאת מבלי להכנס לקושיות דיגיטליות אחרות כמו שעון מדויק, סוג הממיר, ספק הכוח ועוד ועוד ועוד.
הטיעון הקשור בחלוקה מתימטית "נוחה" נשמע קצת מצחיק בעידן שכל מחשב ביתי יכול לבצע מליוני פעולות בו זמנית וקצת עצוב כשיש אנשים שמאמינים בו. לא תזיק הבנה בסיסית בתיאוריה של הקלטה דיגיטלית ומכפלות המערכת המובנות מאז ומתמיד. רמז: אין קשר לחלוקה ב2 בלבד למרות שמערכת הדיגיטלית, שפה בינרית, נשענת על סולם לוגריתמי על בסיס 2...
רוב ההחלטות באיזה תדר/עומק דגימה לעבוד נעוצות בשיקולים שאינם שיקולי איכות אלא שיקולי נוחות. האם הפרוייקט ממשיך באולפן או יוצא החוצה, האם המערכת הבאה תתמוך בתחום/עומק דגימה גבוהים, כמה ערוצים תוכל המערכת של האולפן להחזיק, כמה ערוצים תוכל המערכת הבאה להחזיק, כמה מקום איחסון קיים, האם מערכת התקשורת בין כונן חיצוני ובין המחשב והממיר מחזיקה הרבה ערוצים ברמה גבוהה מאד או מקרטעת ועוד ועוד.
אני עובד מזה שנים ב24 ביט 96 קה"ץ, גם בפרוטולס וגם בנואנדו, אלא אם הלקוח מבקש במיוחד לעבוד בצורה שונה עקב הסיבות שלמעלה או העדפות אחרות. העבודה בתחום זה או אחר אינה משנה כהוא זה את דרך או שיטת העבודה.
כמו שאמרו כבר שנים רבות לפנינו: אם זה נשמע נכון - זה נכון.
_________________
הפקה ומיקס