תפריט
שלום Anonymous ::: 2021, 02:20
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
צורות גל בסינטים
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (50) › תצורת הדפסה
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מוסיקה אלקטרונית
  esoptron  
הצטרף: 28 ספט' 01
הודעות: 188
מיקום: צפון
הודעה פורסם: ראשון 18 נוב',01 03:06   
על זה יאמר ודאי - "אין חכם כבעל נסיון "
ובכל זאת - למי שאינו מגיע מהתחום :
מה משמעות צורות הגל השונות בסינטים ( מרובע, מחודד, וכו.. ) ?

אני מניח שלכולנו ברור המושג צורת גל , אולם מה עומד מאחרוי הצורות השונות והשפעתן על הסאונד?

digi
Act Compatible
הצטרף: 08 יול' 01
הודעות: 483
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 18 נוב',01 04:06   
מה ההבדל בין צליל של חליל ושל חצוצרה?
שניהם בעלי אותה מעטפת, ז"א שניהם מתחילים באופן מיידי ונמשכים באופן סטטי עד לדעיכה. אבל בכ"ז הם נשמעים שונה. זה בגלל שיש להם צורת גל שונה.
בסינטסייזרים, ניתן לקבל מבחר של צורות גל. (אני מתייחס לצורת הגל של הצליל העיקרי הנשמע. לא לצורת הגל של ה- LFO או צלילים אחרים המרכיבים או מאפננים את הגל). צורות הגל הנפוצות ביותר הן: סינוס, מרובע, משולש, מלבני (עם יכולת קביעה של יחס ה-"מלבניות" - Duty Cycle), ועוד.
כל צורת גל נשמעת אחרת. למשל - צליל שצורת הגל שלו היא סינוס, נשמע בערך כמו חליל, או שריקה של בנאדם.
צלילים שצורת הגל שלהם היא גיאומטרית בסיסית, כמו הדוגמאות הנ"ל, נחשבים לעניים מבחינה מוסיקאלית וללא מעניינים. גם הצלילים שבטבע או הצלילים המופקים מכלי נגינה אקוסטיים, אינם בעלי צורה גיאומטרית פשוטה. זו הסיבה שבסינטסייזר משנים אותם, מאפננים אותם ובקיצור: מסבכים אותם.
לפני הרבה שנים,קגם אדם חכם, מתימטיקאי-פיסיקאי צרפתי בשם- "פורייה" והציג דרך מתימטית המאפשרת לפרק כל צורת גל למספר בלתי מוגבל של מרכיבים סינוסים בעלי תדר ועוצמה שונים. מרכיבים אלה נקראים "הרמוניות" (מה שנקרא במוסיקה - אוברטונים).
במילים אחרות - הצליל הבסיסי בטבע, הוא גל סינוס. צליל פשוט ולא מעניין. אבל אם ניקח ונוסיף לו עוד צלילים סינוסים בעלי תדר ועוצמה שונים, נוכל לבנות כל צורת גל שנרצה. החל מגלים גיאומטריים פשוטים ועד לצלילים מורכבים ומסובכים. ככל שהצליל מורכב יותר, הוא כולל יותר הרמוניות.
הסינטסייזר עושה פעולה דומה. הוא יודע ליצור צורות גל מורכבות, בעזרת הרכבה ו-'סיבוך' גלים סינוסיים. סינטיסייזר אנאלוגי ('חיסורי'. גם אם הוא עובד דיגיטלית) עושה זאת ע"י מחיקה סלקטיבית של הרמוניות מצורות גל גיאומטריות. סינטסיזר אדיטיבי, בונה את הגל ע"י הוספת ההרמוניות שלו אחת אחת, וסינטסייזר FM מייצר צורות גל מורכבות מאד ע"י אפנון שניים או יותר גלי סינוס בינם לבין עצמם.
אגב, סמפלרים, פשוט עוקפים את עניין יצירת הגל. הם לא יוצרים אותו, הם פשוט מעתיקים ומשחזרים אותו.
קובי שלו.
  esoptron  
הצטרף: 28 ספט' 01
הודעות: 188
מיקום: צפון
הודעה פורסם: שלישי 20 נוב',01 06:13   
תודה על התשובה.
תקן אותי אם אני טועה, אבל הבנתי מדבריך שלמעשה ההשפעה מתבטאת במרכיב ההרמוני של הגל, ומכאן השינוי בסאונד.
עוד שני דברים קטנים :
אמרת שצורות גאומטריות בסיסיות מספקות צלילים "עניים" ויחסית לא מפותחים מבחינה הרמונית.
האם תוכל לתת דוגמא לצורות עשירות? ולפי מה שאני רואה הרי שבסינטי דווקא הצורות הבסיסיות הן אלו שקיימות ...

אם אתה מכיר איזה מקור שניתן לקרוא בו בהרחבה על הבטוי המתמטי-פיסיקלי של צורות הגל זה יעזור לי מאוד, מפני שיותר קל להבין זאת, מאשר בטויים כגון צליל "שמן" " עמוק" וכו...
Ab
Supporter
הצטרף: 18 מאי 01
הודעות: 84
מיקום: China
הודעה פורסם: שלישי 20 נוב',01 06:38   
סליחה על הפריצה לשידור
**********************
למי שמעונין -
במגזין אקט מוסיקלי יש סדרה שלמה בשם:
קורס למוסיקה אלקטרונית
המתחיל בגיליון 45 ונגמר בגיליון 50.
**********************
עכשיו אפשר לחזור...
  esoptron  
הצטרף: 28 ספט' 01
הודעות: 188
מיקום: צפון
הודעה פורסם: שלישי 20 נוב',01 07:01   
דווקא במקום ההערה הזו, רק שאולי תגידו איפה אפשר
למצוא את הגליונות האלה לעזאזל? אני חורש כמעט כל חנות ספרים ומולטימדיה שאני מגיע אליה, ואין כלום..

זה הגיוני כי הוצאת המגזים נפסקה , אבל איפה ניתן להשיג ישנים ? ( חוץ מחברים ).

ועכשיו גם עם השביתה באונ' יש בעיה להכנס לספריות שלהם...
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שלישי 20 נוב',01 07:11   
1. בנוגע לחוק פורייה:
גוון הצליל הוא תולדה של יחסי העוצמות בין הצלילים העיליים של תדר מורכב נתון.
חוק פורייה הוא ההשערה (אפילו לא הנוסחה) בנוגע לפירוק הייחסיות המורכבת.
עכשיו אני אסביר.
מעל לכל צליל (ברמה התיאורטית ללא קשר למרכיב הגוון) עומדת שורה של 16 צלילים עיליים במרווחים נתונים (ועוד רכיב הפרשי אחד במרווח של קווינטה בירידה).
הסיבה שבגללה גוון הצליל של כלים שונה נובעת מכך שבשל סיבות שונות הקשורות בטכניקת ההפקה והעקרונות המכאנים-פיזיקאלים-אקוסטיים של כל כלי נגינה (קול האדם שותף גם הוא בעניין) מוגברים באופן שונה צלילים שונים מתוך שורת הצלילים העיליים.
מאחר והצליל שאותו אתה שומע הוא הקומבינציה של 16 גלים שונים בעלי יחסי עוצמות שונים (שוב, ברמה התיאורטית) נוצר גוון שונה.

עקרונות ההגבר של שורת הצלילים העיליים קשורה גם בייחסיות העצמית שלהם ובהבדלי הפאזות של רגע ההפקה עד היפוך הפאזה הראשון. משום כך, מתקיימים יחסי גומלין בין הצלילים העיליים וניתן לחלק את יחסי הגומלין הללו לקבוצות
א. קבוצת הגוונים האי זוגיים. אלה קבוצת הגלים אשר תחומי ההגבר המרכזיים שלהם הוא על כל אוברטון אי זוגי בשרשרת. צורת הגל הזו נקראת גל מרובע ואפייניים לה כל קבוצת העלה הכפול (DOUBLE REED) כמו אבוב, בסון, קרן אנגלית וגם חלק מקבוצת העלה הבודד. קלרינט כן (והוא המייצג הבולט ביותר שלה) וסקסופון לא.
ב. קבוצת הזוגיים. זו קבוצת הכלים העשירה במרכאות. האובר טון השני והרביעי הם אוקטבות של תדר המקור ולכן אופייני לגוון הצליל תדר מקור ברור.
משתייכים לקבוצה זו כל כלי הקשת לדוגמא. צורת הגל האופיינית נקראת שיני משור. לא בכדי, דגימות של כלי קשת נשמעות בד"כ הכי אמינות. האלגוריתם החישובי הוא של כפולות מלאות של תדר היסוד וכך הלאה.
ג. קבוצת גמא שהיא הקבוצה של שני אוברטונים מוחלשים ושלישי מוחצן (משור הפוך) וכיו"ב.

לכל ההסבר הארוך הזה יש ביטויים מעשיים מאד משום שהבנת התהליך האקוסטי, מאפשרת במיוחד לכל מסנטזי הכלים (כלומר אלה שמחפשים "צליל" או "גוון" ולאו דווקא, "גוון של כינור/חצוצרה" וכ"ו)

הספר הטוב והשלם ביותר שאני מכיר בשפה העיברית בנושא הזה הוא : אקוסטיקה ותורת הכלים" של פרופ' דליה כהן.
מי שמוכן להתמודד עם 600 עמודים של נוסחאות ותרשימים בפונט 8, יזכה לאחת המתנות היקרות של השדה המוסיקאלי התאורטי.
בהצלחה
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2975
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שלישי 20 נוב',01 07:28   
ממה שאני למדתי בזכות התאוריה ניתן (באופן תיאורטי :smile: ) "לשחזר" כלי. שכן בבסיס כל כלי הנגינה זהים וההבדל היחיד (באופן תיאורטי אני מציין בשנית) הוא "מבנה" האוברטונים.
לא למדתי את הנושא לעומק אבל במדעי המחשב ישנם קורסים של DSP שנותנים לגימה מהנושא. בזכות עיבוד אות ניתן כביכול "להוציא" כלים מסויימים מהקלטה. אך הכל כמובן באופן תיאורטי ומאוד מוגבל...
מצד שני יש היום הרבה פלאגנים שמדמים מגברי מנורות. ונשמעים... כמו מדמים.

כמו הגורמים המשפיעים על הצליל היא אינסופית. למרות שכלי קשת (בקבוצה) הוא אחד מהצלילים הכי אמינים שיש במקלדות דיגיטליות עדיין יש איזה משהו חסר.
Ab
Supporter
הצטרף: 18 מאי 01
הודעות: 84
מיקום: China
הודעה פורסם: שלישי 20 נוב',01 16:19   
esoptron
אתה יכול להגיע אל גיליונות אקט מוסיקלי בלחיצת עכבר, לא חייבים אפילו לצאת לרחוב. #read
digi
Act Compatible
הצטרף: 08 יול' 01
הודעות: 483
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שלישי 20 נוב',01 18:34   
ציטוט:

בתאריך 2001-11-19 23:13, esoptron כתב:
תודה על התשובה.
תקן אותי אם אני טועה, אבל הבנתי מדבריך שלמעשה ההשפעה מתבטאת במרכיב ההרמוני של הגל, ומכאן השינוי בסאונד.


נכון! (אם לא מדברים על מעטפת).

ציטוט:

עוד שני דברים קטנים :
אמרת שצורות גאומטריות בסיסיות מספקות צלילים "עניים" ויחסית לא מפותחים מבחינה הרמונית.
האם תוכל לתת דוגמא לצורות עשירות? ולפי מה שאני רואה הרי שבסינטי דווקא הצורות הבסיסיות הן אלו שקיימות ...


צורות עשירות? מממ... קול-אדם למשל...?
משב הרוח,
המיית הגלים,
קריאת העורב,
משק כנפי הזריחה באחר-צהריים של סתיו...
בסינטי, הצורות ההתחלתיות הן בסיסיות. הסינטי "מסבך" אותן.

ציטוט:

אם אתה מכיר איזה מקור שניתן לקרוא בו בהרחבה על הבטוי המתמטי-פיסיקלי של צורות הגל זה יעזור לי מאוד, מפני שיותר קל להבין זאת, מאשר בטויים כגון צליל "שמן" " עמוק" וכו...


- הספרים של דליה כהן. (אחד מהם הוזכר בהמשך).

קובי
pcp1
הצטרף: 10 אוג' 06
הודעות: 52
מיקום: ZION
סליחה על האיחור מישהו יכול
הודעה פורסם: חמישי 06 דצמ',07 19:43   
לתת בבקשה קישור לגליונות של אקט אם קיימים עדיין תודה רבה
_________________
you ain't but sixteen nigga?
Sixteen?!?!
That's a bad muthafucker
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מוסיקה אלקטרונית

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון