תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 14:51
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
איכות דגימה-מי מה וכמה??
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (95) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מאסטרינג
  Span^kinG  
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 1261
מיקום: חולון
הודעה פורסם: שני 03 דצמ',01 07:21   
שלום!

יש לי כמה שאלות שנוגעות בנושא איכות דגימה:

1: מה ההבדל בין 44,100 ו-48,000 לבין 16 ביט ו-32 ביט בהקלטה? מה זה אומר ומה זה אומר? אני יודע שאחד מהם זה הרזולוציה ואני יודע עוד כמה קישקושים על הנושא, אבל משום מה לא מתחבר לי דבר לדבר.

2: אני רוצה להקליט ולמקסס ולהרביץ קומפרסורים ואי קיואים ורוורבים (ובואו נגיד גם טיים סטרצ'ים..) בצורה שתפגע באיכות כמה שפחות.
אם הדגימה שלי תהיה יותר איכותית וכבדה מ-48,000 16 bit התוצאה תהיה יותר טובה? (או יותר נכון בתוצאה הסופית הנזק יורגש פחות?)

3: באיזו איכות אתם מקליטים כדי שיצא בסוף ממש ממש איכותי? (בבקשה אל תגידו לי "בשבילך מספיק" 44.1 או 48)

גיליתי שהאיכות יורדת לי בצורה די משמעותית אחרי קצת קומפרסיה פה ועוד קצת אי קיו שם וכו'.

אני עובד עם p-600 זיכרון-128 מגה, קיובייס 5 32, wavelab 3, פלאגאינים בעיקר של waves, כרטיס EMU Aps ומקליט ב-16 ביט ב-48,000.

אני מקווה שהבנתם את מה שאני רוצה פה, פשוט די מאוחר לי עכשיו ואני לא מצליח לחשוב עמוק מספיק כדי לכתוב שאלות יותר מובנות ממה שעכשיו קראתם..

כל המבינים מוזמנים לכתוב תשובות לשלושת השאלות שלי.

תודה רבה

דורון

Maorsa
Act Compatible
הצטרף: 02 יונ' 01
הודעות: 978
מיקום: Raanana
הודעה פורסם: שני 03 דצמ',01 18:53   
טוב...
בוא נתחיל מזה שבילבלת בין נושאים...

1. קומפרסיה - לא ממש קשורה לאיכות הסאונד מבחינת דגימה ורזולוציה, קומפרסיה שולטת רק על דינמיקה.
כלומר, מה יהיה גבול העוצמה (TrashHold), איך צליל שמגיע ועובר את גבול הסף יונחת (Ratio, Soft/Hard Knee), מתי הקומפרסור יתחיל לעבוד (Attack) ומתי הוא יפסיק (Release)...אין ממש קשר ישיר לאיכות הדגימה. כמובן שאם תשתמש לא נכון בקומפרסור, תקבל תוצאה מלאה בהיס, ווליום מטורף, חוסר פרופורציה בין חלקים בשיר וכו'....
אתה חייב ללמוד לקמפרס נכון! (ראה כתבות בנושא בעיתוני אקט ישנים (12,13) או כתבות באתר).

2. מחזוריות דגימה - (Khz) "הצליל האנלוגי עובר תהליך שבו הוא מתורגם לנתונים מספריים שהמחשב או הזיכרון יכולים להבין, מעגל הדגימה נשלט על ידי שעון. שעון זה קובע באיזה תכיפות האות יבדק בכניסה. להפקת הצליל המקצועי אנו נדרשים לדגימת אות לפחות 40,000 פעם בכניסה (שזה נובע מעיקרון מתימטי הקובע כי תדר הדגימה חייב להיות לפחות פי שניים מהתדר הגבוה ביותר שקיים באות הנדגם. אם נדגום את האות במחזוריות נמוכה יותר נפסיד הרבה משינויי הצליל בכניסה, ומכאן שהוא לא יופק חזרה בנאמנות למקור" אקט מוזיקלי (בעיבוד מילים קטן שלי...) גיליון 50.

3. ביט. הרזולוציה של הצליל, או מה תחום הדינמיקה שתוקלט. לצליל יש (בד"כ) שינויים בדינמיקה ובכדי לדגום את כל השינויים בדינמיקה שלו צריך את מימד הביטים שידגום את כל השינויים, 16 ביט זה סטנדרט בתקליטורים, כיום (יותר בDVD-A) משתמשים גם בתדר דגימה וגם בביט גבוה יותר על מנת לאפשר לסאונד המושמע בחזרה להיות דומה ככל האפשר למקור.

אם דברים לא נשמעו לך טוב, דרך הקומפרסור, קודם תלמד להשתמש בו נכון, (לא בא להעליב או משהו כזה...) אבל קומפרסור יכול ל"קווצ'צ' סאונד, למעוך אותו ולהרוס אותו. תשתמש בקופרסיה עדינה לשם התחלה (TrashHold גבוה, Ratio נמוך...) ולגבי דגימה, אני עובד עם 44Khz ב16 ביט מהשערה שבכל מקרה שהמאסטר דיסק שלי יהיה באיכות הזו, והדיסקים שאני אשכפל גם כן, והטכנולוגיה של ההשמעת מוזיקה ביתית היא כיום עדיןן על 44/16, אז אני לא מוצא טעם להקליט באיכות גבוהה יותר, אם בכל מקרה ההמרה תהיה לאיכות נמוכה יותר!

מקווה שעזרתי.
מאור
roya
הצטרף: 19 אוג' 01
הודעות: 38
הודעה פורסם: שני 03 דצמ',01 19:31   
ציטוט:

בתאריך 2001-12-03 11:53, Maorsa כתב:
ולגבי דגימה, אני עובד עם 44Khz ב16 ביט מהשערה שבכל מקרה שהמאסטר דיסק שלי יהיה באיכות הזו, והדיסקים שאני אשכפל גם כן, והטכנולוגיה של ההשמעת מוזיקה ביתית היא כיום עדיןן על 44/16, אז אני לא מוצא טעם להקליט באיכות גבוהה יותר, אם בכל מקרה ההמרה תהיה לאיכות נמוכה יותר!


אני חושב שאתה טועה....
מאמר מעניין:
http://www.digido.com/ditheressay.html
Maorsa
Act Compatible
הצטרף: 02 יונ' 01
הודעות: 978
מיקום: Raanana
הודעה פורסם: שני 03 דצמ',01 20:32   
אני לא מאמין שאני אספיק לקרוא את המאמר היום...אני אדפיס ואקרא, אבל בכל זאת,
איכות ההקלטה הביתית עם הכרטיס שיש לי מאפשרת עד 48Khz בעבודה דיגיטלית (חיבור SPDIF) בלבד!
כל עוד אין לי כלים שמאפשרים דיגיטל, אני נאלץ לעבוד ב44/16.

הכתבה מתייחסת לבעלי אמצעים ליצירת ה dither.
ואני לא מדבר על פלג-אין שעושה את העבודה.
אני פשוט לא חושב שאפשר לצלם תמונה במכונת צילום משוכללת ולגרום לתמונה להראות טוב יותר (אנלוגיה).
אני חושב שאם תמיר קובץ שהוקלט בפורמט 44 ל96 וכו' לא תקבל את הסאונד טוב יותר או אמין יותר, אולי הוא ישמע בהיר יותר/פתוח יותר וכו'...אבל הוא לא יהיה נאמן למקור כמו ההקלטת מקור.
ידוע לי שבזמן שלוקחים את כל הערוצים והופכים אותם למאסטר סטריאופוני חלק מהמידע יאבד, אבל כל עוד הטכנולוגיה בשטח לא עובדת באיכות מעל 44, לדעתי זה ביזבוז זיכרון.
ועוד אנשים, תקנו אותי אם אני טועה.
ותנו דוגמאות לכך שפרוייקט שהוקלט באיכות טובה יותר, אחרי ההמרה ל44 לא יאבד את אותם אלמנטים של הסאונד כמו פרוייקט שהוקלט מראש ב44.
Places
Act Compatible
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 583
מיקום: Ro.S
הודעה פורסם: שני 03 דצמ',01 21:08   
הכתבה גולשת מעבר לDIETHER, והיא די חשובה בתפיסה של מה ההבדל בין כל האיכויות השונות של ההקלטה ולמה.
roya
הצטרף: 19 אוג' 01
הודעות: 38
הודעה פורסם: שני 03 דצמ',01 21:42   
גם מסבירה היטב למה כדאי לעבוד ב24 ביט (או 32) אבל לא ב16.
Gibon
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 78
הודעה פורסם: שני 03 דצמ',01 22:22   
אני מקליט
ב-96KHZ
ב-32 ביט
אח"כ מכניס למערבל
דופק איקיויים
קומפרסורים
טיים סטראצ'ים
מוציא שוב ב-96KHZ
עושה שוב קומפרסיה
ואיקיו
לא עושה טיםם סטראצ'ים
אבל עושה ריוורבים !!!
אח"כ מייצא ל-48 KHZ
32 ביט
ועושה דופק איקיויים
קומפרסורים
טיים סטראצ'ים
ושוב עובר ל-24 ביט
מכניס למיקסר
מקליט בחזרה למחשב !!!
עושה איקיויים
קומפרסורים
טיים סטראצ'ים

עובר ל44KHZ
נישמע דיי סבבה
דופק איקיויים
קומפרסורים
טיים סטראצ'ים

עובר ל22100KHZ
16 ביט
דופק איקיויים
קומפרסורים
טיים סטראצ'ים

נשמע כבר גרוע

דופק איקיויים
קומפרסורים
טיים סטראצ'ים

מעביר למונו 8 ביט ויוצא לי פלסטיקמן
גומי גומי גומי גמוי TB TR
מבסוט
קרוע
הולך לישון

קיבלת תשובה ???
#clap
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2977
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שלישי 04 דצמ',01 01:05   
הויכוח של הקלטה באיכות גבוה הוא ישן ואם אני לא טועה קיימים עליו הודעות בפורום.

התפיסה של להקליט ברזולוציה זהה לתוצר לא ממש נכונה.
הדוגמא הטובה ביותר היא עולם הדפוס.
בעולם הדפוס לרוב עובדים ברזולוציה הרבה הרבה יותר גבוה מהתוצר ולפעמים במספר סביות גדול יותר לצבעים. בהרבה מקרים הדפוס יתבצע ברזולוציות הרבה יותר נמוכות וכמובן שיהיה איבוד.
בכל זאת, בזמן העריכה יש ברוב המקרים צורך ברמה הגבוה ביותר.
נכון, ישנה נפילת איכות/איבוד מידע אבל עדיין התוצר הסופי יהיה יותר קרוב למקור אם הרזולוציה ההתחלתית הייתה גבוה יותר. (יש להוסיף פה שזה יתבצע אך ורק אם ההמרה לדיסק התבצעה נכון).

הDITHER לא הומצא סתם...
ייעודו הוא "חיתוך מעודן" של רזולוציה גבוה לקטנה יותר. כבר צויין בפורום שהקלטה ב24ביט ושימוש בDITHER במעבר ל16ביט יכול להציג דינמיקה קרובה ל20ביט = איכות גבוה יותר.

לגבי 48/44.1/96 גם כן רצוי ויש אודיופילים שטוענים שההבדל הוא ים ושמיים.
Zooot
S.Supporter
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 2814
הודעה פורסם: שלישי 04 דצמ',01 06:23   
ציטוט:

בתאריך 2001-12-03 13:32, Maorsa כתב:

ידוע לי שבזמן שלוקחים את כל הערוצים והופכים אותם למאסטר סטריאופוני חלק מהמידע יאבד, אבל כל עוד הטכנולוגיה בשטח לא עובדת באיכות מעל 44, לדעתי זה ביזבוז זיכרון.
ועוד אנשים, תקנו אותי אם אני טועה.
ותנו דוגמאות לכך שפרוייקט שהוקלט באיכות טובה יותר, אחרי ההמרה ל44 לא יאבד את אותם אלמנטים של הסאונד כמו פרוייקט שהוקלט מראש ב44.



Recording in 24Bit or higher and 96KHz or higher will preserve more data than 16Bit/44.1KHz.

Dither may b added with a plug, but SHOULD b added automatically by hardware/ software/plug WHEN NEEDED.

The digital signal within the DAW software doesn’t stay in 16Bit rez even if that was the original file’s rez.

This is 1 of the misconceptions “digital” users r led 2 believe in by “know-it-all”s and sales weasels.

Every time a plug is used, volume changed, or any calculation applied the digital word gets LONGER.

4 x, dividing a number by 3 may result in never-ending decimal places.
That’s y the INTERNAL (plug-in or buss) word is longer then the input’s word.
At the plug’s output, the longer word has 2 b trimmed back 2 the input’s rez.

Even if 24-48 bits internal words are used all through the chain (all plugs, faders & busses), it still needs 2 b trimmed down 2 the each word’s max length, and 2 16bit at the output (CD).

Trimming it down 2 standard can b done by:

Truncating (cutting out the extra bits): Things get VERY ugly. We’re loosing data, rounding downwards (2 the lower number) only.

Rounding 2 the nearest number - better.

Dithering: i.e. adding a small amount of RANDOM noise – best.

Adding the “right” noise (I won’t go in2 noise shaping here) is a form of art. 4 calculating the right noise 2 add, aggressive DSP is needed.

Since the software is already taking up a whole lot of DSP power, with its zillion little compressors, trillion eq modules and terra-zillion-trillion trax, the manufacturer may often “forget” 2 dither properly.

That’s 1 of the reasons y different DAWs sound different.

Quality COSTS more.

Some systems use up all their DSP on a limited # of trax 4 handling data in a better way.
Some “cut corners” giving U more trax and effects.
Some r simply inefficient but cost more 4 no reason but 4 the “Foundation for the Benefit of the Sales Weasel’s Life Style” (FFTBOTSWLF).

Using proper dither may preserve the dynamic range of 115-120 db on a 16bit wave. That can b heard clearly when comparing 2 a non-dithered signal.

Now think about how many times ur signal goes through signal processing in ur DAW…
…And we haven’t mentioned clocks, jitter, errors, algorithms, summing buss…

4 the last time, 4get about the “digital= 1:1” fairy tales.

Peace,

Zooot.




Maorsa
Act Compatible
הצטרף: 02 יונ' 01
הודעות: 978
מיקום: Raanana
הודעה פורסם: שלישי 04 דצמ',01 10:05   
וקיי אוקיי...הבנתי (קצת...תנו לי להתעמק...)

עכשיו שאלה.

אין לי ממש אפשרות להקליט את כל הערוצים באיכות גבוהה מ44Khz (כרטיס זול ופשוט בזמן הקרוב- AudioWerk2), אבל יש לי אפשרות לעשות את הבאונס ב48Khz. לדעתכם זה כדאי? ואחר כך להשתמש בפלג הDither של Waves שיש לי?

 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מאסטרינג

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון