הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
פורסם: חמישי 10 פבר',05 19:51
אני משער שכמה אנשים בטח זעמו כשראו את הכותרת, אבל קראתי את פורום אקוסטיקה פעמיים, קראתי המון חומר באינטרנט על אקוסטיקה ועל שיפור האקוסטיקה בחדר(soundproof), ועדיין הצמר סלעים נשאר בגדר תעלומה.
אז למה תעלומה? קודם כל הסכנה הבריאותית. כאן בפורום אנשים נורא חוששים מהחומר הזה ומחלקיקי הזכוכית שהוא משחרר לאוויר.
לעומת זאת בכל שאר המקורות באינטרנט אף אחד לא מתייחס לזה בכובד ראש(לא שאני אומר שזה טוב).
אני יכול להבין את הפחד מחלקיקי זכוכית בקנה הנשימה, אבל אם אנחנו מכסים את הפיברגלאס בבד, זה ימנע מהחלקיקים לצאת לאוויר? או שבכל מקרה הם יצאו? או בקיצור, האם זה עוזר לכסות את החומר בבד, ואם כן, עד כמה זה עוזר.
החלק השני של התעלומה הוא הספיגה. זה נראה כאילו שאר החומרים הסופגים (Snowhite, מזרנים וכו') אף פעם לא מגיעים לאותה רמה של הצמר סלעים ותמיד הבחירה בהם היא התפשרות בגלל העניין הבריאותי.
השאלה היא אם זו באמת התפשרות. שאלתי מישהו שיש לו ידע בפיזיקה למה הצמר סלעים/זכוכית כל כך סופג ומחליש את הגלים, והוא ענה שבגלל המבנה המולקולרי הלא סדיר של החומר הזה, הגל נחבט ונשרט(ראובן תמיד אמר שזה מה שקורא לגל, אבל אף פעם לא ידעתי למה זה קורה) ולבסוף נחלש.
אוקיי, אז את זה תמיד ידענו, השאלה היא אם גם שאר החומרים(מזרנים, שלגיה וכו') מחלישים את הגל בגלל מבנה החומר שלהם, או שהם מחלישים אותו כי הם רכים ומשתמשים בהם בכמויות גדולות(?).
אני יודע שכבר דיברו על זה בפורום וענו על זה, אבל בגלל הפיזור של כל המידע, אין לי תשובה החלטית בראש.
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: שישי 11 פבר',05 09:25
נתחיל מהסוף, אם אין לך כוונה נסתרת להפוך לבונה אולפנים או אקוסטיקאי מדופלם, אתה ממש יכול להסתפק בעיצות ה-די ממוקדות, שניתנות פה בפורום.
טבלאות וחתכים אשר מפרטים את מקדמי הבליעה לפי פרמטרים של דחיסות, או טבלאות שמפרטות כנ"ל לפי זוית שבירה, לא ייתנו לך דבר מלבד נוסחאות שלוקחות בחשבון 30 נתונים שלרוב לא יהיו בידך. (אורכו המדוייק של הגל, תדר, זוית מפגש, עובי הסיב, צפיפות מולרית וכ"ו).
השלב האחרון שבו נעשה שימוש במודל טבלאי הוא השלב של היעוץ האקוסטי לאדריכל.
מכאן, זה פשוט עומס מיותר.
אני עוד לא ניתקלתי באקוסטיקאי של אולמות שעובד עם טבלאות. רמת ה-לא ידוע, לרוב, עולה על הנתונים הידועים ולכן יש לבצע הרבה פעולות ניבוי, שניסיון והבנה עקרונית אך מעמיקה של הרצוי והמצוי, יעילים בה יותר.
זה לעניין הטבלאות וה"כימיה" (אני מניח שהתכוונת "פיזיקה של אור וגלים")
לעניין הצמר סלעים והמזרונים.
אמרת שקראת כל מה שנכתב. כנראה לא בעיון כי אני באמת הסברתי את זה יותר מפעם אחת.
גלהקול עובר תהליך שעיקרו, תנועה בחלל במהירות שהיא תלויית מספר נתונים (אני מזכיר את העקרוניים):
- רמה אנרגטית (כמה כח הוא סוחב על עצמו)
- אורכו
- מחזוריותו (מה התדר שלו)
- דחיסותו ומורכבותו (עד כמה הוא סכום של איברים נפרדים, עד כמה הוא עשיר מבחינה הרמונית ודיס-הרמונית וכ"ו)
בחלל הפתוח, בתנאי ריק מוחלטים, אלה דברים עיקריים.
אבל זה לא המצב. ומרגע שהוא (גל הקול) מופק, הוא מתמודד עם תנאי השטח.
הוא מתפזר (בהתאם ללחץ אויר, טמפרטורה ולחות)
הוא מאבד אנרגיה בשל המפגש עם עצמים או המעבר דרכם (כולל האויר עצמו)
הוא משנה כיוון בשל תכונותיו. (החזר ועקיפה)
הוא נדחס ומתקלש (חוק המירכוז)
הוא מאבד מתכונותיו השקולות (בשל מעבר של תחומי הגבר/אורך/תדר מסויימים ובליעה של תחומים אחרים).
תכונות אלו, אינן מהוות "חיסרון". זהו המצב. ככה אנו רגילים לו והמוח מתרגם את המניפולציות שגל הקול עובר כ"נאמנות למקור" או: תמונה הגיונית של המצב.
העניין הוא, שלנו, יש אינטרס, לשמוע טוב יותר למרות מפגעי הסביבה, ובמקרה הספציפי של אולפן ההקלטות, גם להשמיע יותר טוב.
ולכן, אנחנו לא מבטלים את המניפולציות שעובר גל הקול, אלא מנסים לשלוט בהם ובו.
אנו איננו רוצים "ליבש" את גל הקול משום שאם נמנע טוטאלית כל סוג של החזר, בליעה של גל הקול, נקבל תוצאה שתישמע מסונטזת. שאיננה טבעית. היא איננה טבעית משום שהמוח שלנו תוכנת (באופן שחלקו מולד וחלקו נרכש) לשמוע ולתרגם את גלי הקול בסיכום עם התהליך שהם עוברים בזמן.
אז מה עניין צמר סלעים? נכון, שבירה, ביטול ההחזר, פירוק מרכיבים (מרכיבי הגל הגבוהים יבלמו, ומרכיביו הנמוכים פחות, אבל תוך שמירה על האורך השקול).
וספוג? כנ"ל, רק שמסיבות אחרות: בליעה חלקית, אובדן מסיבי של אנרגיה, פירוק זוית ההחזר הישרה וכ"ו.
כל חומר, ותכונות הבליעה/החזר האקוסטי היחודיות לו.
שליטה בגל הקול היא היכולת "ללוות" את גל ארכו לכל מסלולו. מהפקתו (רמקולים במקרה של חדר בקרה, הקול של הזמר, הקול שמופק מכלי הנגינה וכ"ו במקרה של חלל ההקלטה) דרך "מפגעי" השונים (קירות, עצמים בולעים, עצמים משני מסלול, עצמים מחזירים) על לגוף הקולט (אוזן או מקרופון בהתאמה).
הציפייה לספק בעניין הזה משנה סדורה, משולה לניסיון להסביר לצייר איך לצייר את השמיים.
אין צבע אחיד, אין יום דומה ליום, אין צייר דומה לצייר, אין מרקם קבוע וכ"ו.
יש עקרונות... קצת כחול, קצת אפור, קצת עננים, הרבה ער-פיח וכ"ו.
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
פורסם: שישי 11 פבר',05 11:38
קודם כל, קראתי בעיון את החומר. וקראתי את הדברים שכתבת לא פעם בפורום.
ובגלל זה חלק מההודעה שלך(שהשקעת בה המון) לא חידשה לי את מה שאתה ואנשים אחרים בפורום כבר חידשו לי.
לא ביקשתי טבלאות. ביקשתי ספר שמסביר על תורת גלי הקול, על אקוסטיקה ואולי על עוד דברים בנושא שאני צריך לדעת כדי שתהיה לי הבנה מלאה בעניין.
כשאמרתי שאני רוצה שיהיו בו נוסחאות, הכוונה שלי הייתה שזה לא יהיה ספר שמנסה להיות "הספר בלי המתמטיקה"(יש הרבה כאלה, או לפחות הרבה באינטרנט). כלומר, אני לא מפחד כשאני רואה נוסחאות, ואין לי בעיה שיהיו נוסחאות.
העיצות בפורום באמת עוזרות, אבל אני רוצה להבין את הנושא עד כמה שאפשר. בלי שום כוונה נסתרת להיות בונה אולפנים.
וכשהתכוונתי כימיה התכוונתי למבנה של חומרים מסויימים(במקרה שלנו, התכוונתי למזרנים, צמר סלעים, וחומרים רכים אחרים), הפיסיקה זה לפי דעתי מה שקורה כשגלי הקול נפגשים על החומרים האלה(במקרה הזה).