תפריט
שלום Anonymous ::: 2019, 03:44
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
כבל TRS to XLR ופנטום???
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (50) › תצורת הדפסה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » DIY, אלקטרוניקה וחיווט
  TamirE  
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
הודעה פורסם: שני 04 מרץ,02 07:34   
אני רוצה לבנות כבל <נושא>. הצעות יתקבלו בברכה. איך אני מבטל מתח פאנטום במידה ויש כדי לא לצלות את הציוד שלא נועד לכך? דיודה מחוברת הפוך? זה נשמע לי קצת בעייתי...
את ההוראות הפשוטות בלי הביטול מתח פנטום מצאתי כאן
http://homerecording.about.com/library/weekly/aa111499a.htm

אבל נניח ויש מתח פנטום... והציוד שאליו מגיע ה TRS לא ערוך לטפל בו.... מה עושים?
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19243
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שני 04 מרץ,02 17:51   
בעמוד שהפנית אליו זה די ברור. כמובן שתמיד יש יוצאים מהכלל, ולשם כך רצוי לבדוק/לציין מי המשתתפים בחגיגת החיבור הזו, נתוני הכניסה והיציאה וסוג הכבל (2 גיד, 2 גיד וסיכוך..).
לגבי עניני הפנטום הייתי רוצה להרחיב עבורך ועבור כל מי שעשוי להתלבט בנושא. להלן. אם לאחר מכן יצוצו שאלות, נשמח להשיב ולהוסיף כדי שהנושא יובן במלואו, כולל דוגמאות מהמציאות, אם יש, לחברים.
--------------->

הדרך המומלצת היא כמובן שימוש במתג המכבה את הפנטום בערוץ המסוים או בכל המיקסר לזמן החיבור הספציפי שלך (הקלטה).
בדרך כלל מתח פנטום לא אמור ליצור בעיה, ומכאן שמו (מעין רוח שרק מי שצריך 'רואה' אותה), אך אם יש בעיה היא בדרך כלל מהכיוון של יצרן הציוד ה"אחר", כיוון שלמתח פנטום יש הגדרה מאוד ברורה, וניתן לחבר לכניסה עם מתח פנטום כמה התקנים שלא זקוקים לו מבלי שיפגעו, אך, כמובן, הם גם לא יוכלו ליהנות מהמתח הזה אם הם לא נועדו לכך מבחינה תיכנונית.

ומי נכלל בחריגים? מיקרופון עם חיבור לא מאוזן או זה שהסנף המרכזי ביציאה שלו מחובר להארקה (מיקרופונים ישנים, וינטאג' או מסוג 'רצועה'), מיקרופונים בעכבה גבוהה, מיקרופונים שיש להם דליפה בין רגליים 2 ו-3 לבין רגל 1 (ישמעו את זה מיד!), וגם – כלי נגינה בעלי יציאה ישירה ולא מוגנת או ללא חציצה (buffer). אלו נעשו כך כדי להקל את התממשקות לציוד ולהוזלת מחיר (לחסוך בקופסת DI למשל), הבעיה שבתכנון כלים אלה לא תמיד נלקח בחשבון חיבור לכניסת מיקרופון בעלת מתח פנטום (לא אמור להיות מתח כזה בכניסת PL או TRS תקינה, אלא מטעמי חסכנות יתר נלוזה).

הבעיה מחמירה עם ציוד בעל יציאה מאוזנת שאינה חמושה בשנאי (המשמש גם כמבודד במקרה זה), ואשר לרוב אף אינה סובלת מתח של 48 וולט (המתח הטיפוסי לפנטום). מה גם שביציאות אלה תוכל למצוא קבלי חציצה עמידים ל-25 וולט כשה+ שלהם מופנה/מחובר לרכיב אקטיבי שדוחף את הקו. בהתחברות לקו נושא פנטום נוצר מפגש מרגש עד כדי ריסוק הקבל (לא כבל) במקרה הגרוע, או תקיעת היציאה עד התאוששות הקבל במקרה הטוב.
במקרה של יציאה מהמיקרופון, אם יש בעיית פנטום עקב קבלים לא מתאימים, מטען החשמלי (נטען או מפורק) עשוי למגנט את "גרעין" השנאי ולהביא בהמשך לתיסוף בעיוותי היציאה מהמיקרופון, מה שלא כולם מודעים לסיבה ("המיקרופון נשמע אחרת פתאום") – או – אותו הדבר בפירוק הקבלים על כניסת מיקרופון הכוללת שנאי במיקסר עצמו ("למה הכניסה הזו דווקא נשמעת חרא?")..
אני יודע שזה נשמע מפחיד, אבל עדיף כך מאשר לרוץ עם מכשירים לתיקון מבלי לדעת מהיכן התקלה.

שוב, זה לא אמור לקרות בציוד תקני! לא אמור.

פנטום מיועד להיות שקוף ככל האפשר. אבל לשקיפות הזו צריך אוהדים, כמו מערכת הספקת מתח פנטום תקנית במיקסר (או בכרטיס הקול! וכאן דרוש משנה זהירות, אחרת בעיית מתחים תשפיע על כל הכרטיס והמחשב, תלוי בדרך יצירת המתח [שלרוב הוא חלש יותר {מתח/זרם} בכרטיס קול ומיועד למיקרופון אחד מקסימום] ) וגם בצד של הציוד המתחבר.
חיבור המתח בכל כניסה במיקסר צריך להיעשות עם נגדים (כמעט בכל המקרים זה כך, ראו כאן בפורום כיצד זה נעשה "מתח לקונדנסר", "פנטום"), כאשר נגדים אלה משמשים עומס מספק במקרה של קצר על הכבל או הציוד המתחבר לקו הכניסה. כלומר, באמת שלא צריך עד כדי כך לדאוג.

אז מה עושים תכלס?
בדוק עם מי אתה מתחבר, ציין כמה שיותר פרטים ושאל. אם יש שרטוט אלקטרוני זמין אז ניתן כאן לקבל דיעה מקצועית. יצא לי לראות ציוד שנטען כמוגן פנטום אך הוא לא היה. יש יותר מדי שגיאות בעניין הזה. לא אחת עפו סינטים בגלל שטות כזו (בגיטרה מחוברת ישירות יש פחות בעיה בגלל האופי הפסיבי של החיבוריות שלה, אבל לפעמים הסאונד נסתם. בכל מקרה "שומעים" אם יש בעיה).

כללית, ההנחיה היא שאם יש לך ספק, השתמש בקופסת חיבור ישיר (ראה כאן בפורום – DI).

כמו כן ניתן להוסיף מפסק כללי או לכל כניסה במיקסר (או לקבוצה של כניסות), למיתוג המתח דלוק/כבוי (לא למתג את הספקת ה-AC למעגל המתח הראשי של הפנטום, רק את ההתחברות לכל כניסה!).

עוד עיצה, הנמיכו ווליום בזמן חיבור/ניתוק של קו נושא פנטום. בציוד 'מבורך' דבר זה נעשה בצורה שקטה מן הסתם.

XLR ופנטום הולכים יפה ביחד. PL או TRS לא כל כך. נכון שאפשר לחבר עם פלג סטריאו, אך כל גיטריסט מודע למה שקורה ב"מעבר" או בזמן ההתחברות, כאשר הטיפ (קצה הפלג ה'חם') מלטף את שכניו הפחות חמים בכניסה (ההברגה) ובדרך למעמקי השקע..., כיבוי לפני חיבור או ניתוק מוזמן במקרה זה.
  TamirE  
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
הודעה פורסם: שלישי 05 מרץ,02 07:38   
ראובן, תודה על התשובה הארוכה והמפורטת. כנראה שאני פשוט אקנה כבל כזה אם אני אוכל למצוא בלי שום קשר למתח פנטום (לפי הרשת יש חברות שמייצרות כאלה וזה לא יקר כל כך להפתעתי).
המטרה העיקרית היא לחבר את ה POD לכניסה מאוזנת (יש לו שתי יציאות TRS בגרסה הרגילה שלו), כפתור למתח פנטום יש, אבל מה יקרה אם אני טועה וחבר אותו כשהמתג פועל? אפשר להגיד לו ביי ביי?
בינתיים גם ככה הוא מחובר בכבל לא מאוזן קצר מאוד אז זה לא אמור להיות משמעותי מידי.
מה קורה אם אני מחבר כבל סטריאו ליציאת TRS של הפוד בתור זוג סטריאו למגבר? יש בכך איזשהי סכנה או שסתם תהיה איכות לא משהו? או שאולי ישמעו רעשים בפאזה הפוכה מכל רמקול ואז אם אני אשב בדיוק באמצע הכל יישמע סבבה? :smile:
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19243
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שלישי 05 מרץ,02 15:54   
ציטוט:
כנראה שאני פשוט אקנה כבל כזה

אפשרות. רק אני חייב לציין שלוקח חמש דקות להכין כזה כבל, ואולי יש להשיג את זה בחנויות בארץ.

ציטוט:
המטרה העיקרית היא לחבר את ה POD לכניסה מאוזנת (יש לו שתי יציאות TRS בגרסה הרגילה שלו),

יציאה לא מאוזנת לחבר לכניסה שהיא מאוזנת:
יש כמה דרכים לכך, תלוי בכניסה.
1. בהנחה שמשתמשים לשם כך בכבל תקני של שני גידים וסיכוך סביבם (לא לערבב סיכוך עם "מינוס", שני דברים שונים): במחבר ה-XLR (שהולך לכניסה המאוזנת) מלחימים את החם לרגל 2, קר (-) לרגל 3 ואת הסיכוך לרגל 1.
בפלג היציאה (בהנחה שהוא PL רגיל, מונו). מחברים את הגיד ה"חם" (מי שמחובר ל-2 ב-XLR) ל-TIP, את ה"קר"(3) ל-Sleeve (גוף) ואת הסיכוך לא מחברים כלל (הוא מחובר כבר בצד אחד בלבד (הצד הטוב). במצב זה, עשוי כהלכה (מוודאים שהסיכוך לא נודע במינוס של ה-TRS!) ואם אפשרי ע"י הציוד המחובר, תקבל יחס אות לרעש טוב יותר, ועוצמה גבוהה ב-3 עד 6 דיבי אם הכניסה מאוזנת אלקטרונית/אוטומטית. (זה לא מיועד לחיבור ישיר של גיטרה!).



2. עם כבל של גיד וסיכוך בלבד ('גיטרה' אופייני): במחבר ה-XLR מלחימים את ה"חם" לרגל 2, ואת הסיכוך לרגל 3 ו-1 גם יחד (מקוצרים). בצד ה-PL החיבור כרגיל. בכניסה מאוזנת תקינה זה יעבוד, אבל זה יותר התאמת חיבור מאשר ניצול ה"מאוזן" של העסק, למרות שזה יעיל.

ציטוט:
כפתור למתח פנטום יש, אבל מה יקרה אם אני טועה ומחבר אותו כשהמתג פועל? אפשר להגיד לו ביי ביי?

"לו" הכוונה ל-POD. לא בטוח, תלוי בתכנון היציאה שלו. אם יש לו הגנה אז לא תהיה בעיה. קשה לנבא זאת ללא תוכנית אלקטרונית. בדרך כלל, כאשר מחברים כך (כשהפנטום פעיל), ואם יש בעיה במכשיר המוצא, ניתן לבדוק זאת בטריק קטן אם אין מד מתח: נאמר שחיברת את המכשיר לכניסה טעונת פנטום. אתה מנתק מאותה כניסה (משאיר מחובר במכשיר המוצא) ומחבר למגבר גיטרה או לכניסה אחרת ללא פנטום כשהשמיעה של הערוץ פתוחה. אם אתה שומע פוק קצר (נמוך) של התפרקות חשמלית, זה אומר דרשני.
שוב, אם היו לי תוכניות אלקטרוניות של המתחבר והמחובר, הייתי יכול להגיד בבטחה.

ציטוט:
מה קורה אם אני מחבר כבל סטריאו ליציאת TRS של הפוד בתור זוג סטריאו למגבר? יש בכך איזשהי סכנה או שסתם תהיה איכות לא משהו? או שאולי ישמעו רעשים בפאזה הפוכה מכל רמקול ואז אם אני אשב בדיוק באמצע הכל יישמע סבבה?

אם הכוונה לחבר כבל בודד (שני גידים וסיכוך) לפלג סטריאו (שיחובר ליציאת סטריאו) כדי להעביר דרכו אות סטריאופוני (כל גיד הוא "צד"), אז בפירוש לא! לשם כך צריך שני כבלים נפרדים (אפשר להצמיד אותם לנוחות) או כבל כפול אינטגרלי (יש כאלה, הם נראים כמו כבל אחד או שני כבלים 'דבוקים').
אם הכוונה לפצל את היציאה, אז אין בעיה, רק שגם כאן שני כבלים (אם לזה התכוונת בכבל סטריאו).
חיבור כבל כפול ('סטריאו') ליציאה שהיא סטריאו (שקע אחד שמכיל את שמאל וימין) היא הדרך הנכונה באמת, ובצד שני אותו מחבר או פיצול לשניים.
כמובן שלא מדובר כאן בחיבור מאוזן.. או שלא הבנתי.
אם הכוונה לפצל יציאה שהיא מונו לשני חוטים, כ"א הולך לכניסה אחרת (LR), אז בפירוש לא. זה באמת יוביל לצרות, ובכניסה מאוזנת לבעיות פאזה.
נ.ב. ניסיתי לדלות מידע מאתר Line 6 אך רק מצאתי ציון לגבי הדגם החדש יותר, ושם נאמר שיש זוג יציאות מאוזן ואחד שלו.
eyal-gr
Act Compatible
הצטרף: 21 אפר' 03
הודעות: 440
מיקום: תל אביב
שאלה נוספת
הודעה פורסם: חמישי 05 פבר',04 16:31   
ראובן (או כל מי שבא לו להסביר לי)-

אם ברשותי DI שמחובר לאקוסטית ובנוסף מיקרופון שדורש פנטום ,האם זה בטוח להפעיל את הפנטום במיקסר?
לפי מיטב הבנתי אין כל בעיה, מפני שהגיטרה האקוסטית שקופה למתח כיוון שבין המיקסר לגיטרה יש DI המכיל שנאי. האם יגרם נזק לDI) ? DI פסיבי שאינו דורש מתח פנטום, CB-1 של חברת PROCO) האם יגרם נזק לגיטרה? האם יגרם נזק למיקסר?

במיקסר אין אפשרות לבחור איזה ערוץ יקבל פנטום-או כל הערוצים או אף אחד.

תודה.
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19243
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: חמישי 05 פבר',04 16:43   
היכן שיש שנאי לא יעבור מתח הפנטום, מכאן שאין חשש.
במיקסר תקני יש הגנה לקצר על מתח הפנטום, לכל מקרה של קצר על הכבלים.
לרוב, במקרה שמתח הפנטום מפריע או עתיד לנזק את הציוד המחובר, ההתקן שמקבל אותו לא נשמע טוב (מעין איתות על בעיה), כך שאם הכל נשמע בסדר, אין סיבה אמיתית לדאוג.
eliya
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
הנושא טיפה ישן, אבל יש לי שאלה.
הודעה פורסם: שבת 23 אפר',05 10:47   
במגבר שלי יש יציאה מאוזנת שאני מחבר לכניסה לא מאוזנת של הכרטיס קול.
מהיציאה המאוזנת במגבר יש xlr, ולכניסה הלא מאוזנת יש פלאג rca.
בקצה של הxlr, החם מחובר לחם, קר לקר וסיכוך לסיכוך.
בקצה של הrca, החם מחובר לטיפ, הקר הסיכוך מחוברים לsleeve, או איך שזה לא יקרא.
זה חיבור נכון? או שאני צריך לא לחבר את הסיכוך בצד של הrca?

נראה לי שגם אני מאבד מהעוצמה של הסאונד בחיבור הנוכחי(הכוונה שאני מגביר מאוד את המגבר כדי שהוא יגיע חזק אל הכרטיס, הכפתור ווליום מגיע כמעט עד הסוף)
אם אני לא אחבר את הסיכוך, זה יחזיר את העוצמה לקדמותה?

על היציאה המאוזנת במגבר כתוב D.I. Out. אני מבין מזה שזה היה צריך להיכנס לכניסת מיקרופון, אבל זה לא.

האם פתרון לבעיה יכול להיות קופסא שהופכת את הפאזה של ההדק השלילי, ככה שהוא וההדק החיובי יהיו באותו מופע, ואז חיבור שלהם ביחד יגביר את האות ב6 דיבי. כמובן ששני ההדקים(שעכשיו זהים), יהיו מחוברים לטיפ, והסיכוך של הכבל ילך לסיכוך.
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19243
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 23 אפר',05 11:09   
נתק את הסיכוך [רק] בצד של ה-RCA, ו-וודא ששארית ממנו אינה נוגעת במינוס או בגוף. זה אומר בדיקת לולאה שאין מגע בין גוף המגבר (דרך חיבור אחר אולי) למחשב או כניסות/יציאות כרטיס הקול. לנסיון ובדיקה אתה יכול להסיר את הסיכוך מההלחמה ולבודד אותו היטב לפני שתחליט ותחתוך אותו סופית.
בדרך הנ"ל אתה משיג ממיר ממאוזן ללא-מאוזן תוך תיקול כניסת הכרטיס לחשוב שהיא מאוזנת. אפשר שהעוצמה תהיה לה קצת חזקה.
דרך נוספת ונקיה/בטוחה מרעשים תהיה שימוש בשנאי ההופך ממאוזן ללא מאוזן (או אפילו שנאי 1:1 אם אין בעיית עוצמה).
ברגע שהמינוס מתקצר לסיכוך, תלוי בהתקן המשגר כמובן (יש כאלה המאזנים אוטומטית), לרוב נרמס הסאונד והצליל נחות בכמה דיבי טובים.
eliya
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
הודעה פורסם: שבת 23 אפר',05 11:32   
שנאי שהופך ממאוזן ללא מאוזן פועל בדרך שאני אמרתי?
ביציאת DI של המגבר, יש איזה אייסי(?) שכנראה הופך את הפאזה של הסיגנל, והוא מחובר לרגל 2.
המקור(החם), מחובר לרגל 3.
שימוש ברכיב זהה שיהפוך את הפאזה של הרגל הקרה, וחיבור של הרגלה הקרה(שעכשיו חמה) ביחד עם הרגל החמה המקורית, יתן צליל חזק ב6 דיבי, וגם יהפוך ממאוזן ללא מאוזן, לא?(רק שכן היחס כבר לא 1:!)

איך בדיוק פועל שנאי שהופך ממאוזן ללא מאוזן, או איפה אני יכול לקרוא על זה?
תודה על התשובה וחג שמח!
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19243
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 23 אפר',05 11:57   
אליה, אל תנסה את מה שאתה מציע, מה גם שחבל להרוס את היציאה המאוזנת ואיתה את נקיון הקו מהמגבר לכרטיס הקול.
לגבי השאר, אני מאמין שעניתי בהרחבה לתמיר למעלה.
מידע נוסף:
מניעת רעשים בכרטיסי אודיו DIY
שנאים, כל התורה על רגל אחת.
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » DIY, אלקטרוניקה וחיווט

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון