תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 08:57
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
ניתוח (קצת יותר מתמטי) של מוד הקלטה
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (195) ›
לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי
  erancen  
הצטרף: 28 מאי 06
הודעות: 65
מיקום: אריאל
ניתוח (קצת יותר מתמטי) של מוד הקלטה
הודעה פורסם: שישי 23 יונ',06 11:42   
לא מצאתי את המקום המתאים לפתוח שרשרת אז אם תמצאו מקום להעביר אותה לשיקולכם...

בכל אופן 2 שאלות שקשורות לאותו נושא:

1) מדוע כאשר אני משנה את קצב הדגימות בכרטיס קול אני שומע מוזיקה דרך WINAMP או MEDIA PLAYER יותר מהר/לאט (בהתאם לשינוי הקצב)?
הרי לא אמורה להיות התאמה? המחשב לא אמור "לדעת" שביצעתי שינוי ובהתאם להתכוונן לכך?
הרי מה עומד מאחורי קצב הדגימות? קצב דגימה גדול/קטן יותר של אות רציף. ואז מתקבל אות בדיד והמחשב מבצע המרה למתח ומשחרר מוזיקה דרך הרמקולים. אם שיניתי את קצב הדגימה (לטובה או לרעה) המחשב דוגם אותו בקצב מסויים. מכיוון שמתקיים איבוד מידע אז הוא יודע להוסיף נקודות לפי אלגוריתמים מתמטיים (אינטרפולציה/אקסטרפולציה).
בעצם מה שאני שומע זה שהוא כיווץ את ציר (או הרחיב) ומשמיע לי את המוזיקה מהר יותר (או לאט יותר). למה הוא עושה את זה? והאם אני צריך להגדיר לו משהו ספציפי מעבר לעובדה שאני משנה את קצב הדגימה?

2) זו שאלה הרבה יותר תאורתית. אני ספציפית מקליט ב-CUBASE SX3 אבל ישנם אלגוריתמים דומים בכל התוכנות - כאשר אני מקליט שירה ישנם רעשי רקע. האלגוריתמים יודעים לסנן את רעשי הרקע ולפיכך "לנקות" את השירה (כל אלגוריתם עושה משהו אחר וברמה טובה או לא טובה לפי הסוג).
כל הבעייתיות היא שהאלגוריתמים הללו נוצרו לשם שימוש של המוני משתמשים אבל לכל משתמש יש את רעשי הרקע שלו. ידוע כי לכל קיר מסויים או סוג עץ מסויים יש את רעשי הרקע שלו ואת התדרים שלו.
אם אני דוגם רק את רעשי הרקע (מאוורר מחשב, רעשי חוץ וכו') ואני עושה את זה במשך הרבה הרבה זמן (נגיד כמה שעות). אני מקבל אות מסויים. במידה ואני עושה לו התמרת פוריה אני אקבל את ספקטרום התדרים של רעש הרקע.
שאלתי היא כזו: האם זה יהיה נכון להכין לבד אלגוריתם מתמטי (נגיד ע"י שימוש ב-MATLAB) שיודע לקחת את הההקלטה של השירה שלי, לבצע התמרת פוריה, לקבל את ספקטרום התדרים של השירה שלי (+רעשי הרקע כמובן) ואז לבצע (במישור הספקטרום) החסרה של תדרי רעש הרקע מההקלטה של השירה ואז לבצע התמרה הפוכה?
בעצם התהליך שאני מבצע כאן הוא ניתוח אישי מאוד של התנאים הסביבתיים שלי בלבד.

במידה והפתרון הזה הוא באמת עדיף על כל שימוש באלגוריתמים של תוכנות כאלה או אחרות, אני אישית מתנדב לרשום תוכנית שיודעת לנתח את התדרים ולבצע את ההחסרה של רעשי הרקע.

אני מתנצל על ההודעה הארוכה אבל היא כוללת המון רקע תאורתי במתמטיקה וב-DSP. למבינים זה דווקא תחום מעניין (והרבה יותר מעניין לאלה שגם בתחום המוזיקה #headphones ).

תודה על הסבלנות!
giraffe
תומך
הצטרף: 14 ספט' 05
הודעות: 824
מיקום: חדרה !?!?
x-noise
הודעה פורסם: שישי 23 יונ',06 12:37   
למיטב ידיעתי x-noise של waves עושה בדיוק את זה. הוא דוגם את הרעש ומבצע ביטול (לא יודע אם על ידי EQ או אימופולס).

האם זה מה שחיפשת?
_________________
"אנשים רצו דמוקרטיה ? נו, הם קיבלו...."
mandela
תומך
הצטרף: 16 יונ' 01
הודעות: 1511
מיקום: מגדים
הודעה פורסם: שישי 23 יונ',06 12:56   
1. אני מניח שלתוכנות כמו winamp וכו' יש ברירת מחדל לגבי קצב הדגימה. ואז בפרק זמן שבו מצפה המחשב לנגן דגימה אחת, לקחת 2 דגימות (אם דגמת בקצב מהיר פי 2). המחשב כמובן לא יודע ששתי הדגימות נלקחו בפרק הזמן המסוים, ולכן הוא מנגן אותן כשתי דגימות בשני פרקי זמן - ואתה שומע לאט יותר.
2. אני לא מבין בתאוריה של תכנות הקלטה, אבל נשמע לי לא הגיוני שיהיה כזה אלגוריתם. הרי אם אתה רוצה להקליט ציקצוקים ונקישות, אתה לא רוצה שהתכנה תגיד לך "חבוב, אלו רעשים ואני ברוב תחכומי לא מקליטה לך אותם". לפי תפיסתי, תכנה אמורה להקליט "נאמן למקור" ולא משנה מהו.
בכל מקרה לגבי הרעש, על-פניו לא נראה לי שזה יעבוד. רעש הוא רנדומי בזמן, אפילו אם אתה יודע את העצמה בכל תדר (למשל אם הרעש הוא לבן, אז אתה יודע שכל תדר מופיע באותה עצמה, אבל בכל נקודה בזמן הרעש רנדומי). לכן אי אפשר לשחזר רעש ולהפחית אותו (גם אין צורך לעבוד במישור התדר, אפשר פשוט להפוך לרעש המוקלט את הפאזה).
אבל זה יכול להיות תרגיל מעניין.
skewed_chord
Supporter
הצטרף: 12 אוק' 05
הודעות: 996
מיקום: מרכז
הודעה פורסם: שישי 23 יונ',06 13:29   
erancen :
2) זו שאלה הרבה יותר תאורתית. אני ספציפית מקליט ב-CUBASE SX3 אבל ישנם אלגוריתמים דומים בכל התוכנות - כאשר אני מקליט שירה ישנם רעשי רקע. האלגוריתמים יודעים לסנן את רעשי הרקע ולפיכך "לנקות" את השירה (כל אלגוריתם עושה משהו אחר וברמה טובה או לא טובה לפי הסוג).
כל הבעייתיות היא שהאלגוריתמים הללו נוצרו לשם שימוש של המוני משתמשים אבל לכל משתמש יש את רעשי הרקע שלו. ידוע כי לכל קיר מסויים או סוג עץ מסויים יש את רעשי הרקע שלו ואת התדרים שלו.

אני מכיר תוכנות בנות יותר מ-10 שנים שיודעות לעשות את מה שאתה מדבר עליו. יש המון בעיות חבויות כאן כגון האפקטיביות בפועל של האלגוריתמים האלה, מימוש שאיננו בהכרח יעיל (או בסיבוכיות שלו או במתן תוצאה סופית מדויקת) וגם טרייד-אוף (cycle hum שאם אני לא טועה יתלווה תמיד לתוצאה הסופית).
אז לפני שיונתן מגיע ועושה סדר, אולי כדאי שתנסה להעביר את השאלה לכיוון של ניסויים ביתיים מסוימים שעשויים אולי לשפר את ההתמודדות שלך עם בעיות רעש, או לכיוון של פתרונות מסחריים קיימים טובים.
  erancen  
הצטרף: 28 מאי 06
הודעות: 65
מיקום: אריאל
הודעה פורסם: שישי 23 יונ',06 13:34   
לגבי X-Noise אני לא מכיר את זה....

לגבי ציקצוקים וכו'... בעצם מדובר בהקלטה מכוונת.... הרי דגמתי בלילה במשך 5-6 שעות רעש רקע.... ככל שזמן הדגימה שלי מתארך כך אני מקבל תחום תדרים יותר מדוייק.
ברגע ואני משמיע בהקלטה הכללית שלי גם רעשים כמו נקישות וכו' אז זה לא מחשיב זאת כרעש לבן.

אפשר לקחת את השאלה ולפתח אותה.... נניח וכל הרעש הלבן נעלם לגמרי (לאחר ביצוע הפעולה שציינתי) וידוע שכאשר זמר שר (או משמיע נקישות) מתקבל פידבק מכל עצם הנמצא בחדר... האם זה בדיוק מה שאנחנו רוצים לשמוע? הכוונה לשמוע גם את הזמר וגם את הפידבקים?
אם התשובה היא לא (וסביר להניח שלא אחרת אף אחד לא היה משקיע בספוגים ואקוסטיקה) אז בעצם סינון הרעש הלבן שעשינו הוא סינון של בערך 10% מכל רעשי הרקע הקבועים (שגם זה משהו).
בעצם בשביל לסנן פידבקים אנחנו צריכים סינון דינמי שעובד במקביל להקלטות.

טכנולוגיה חדשה לא תצא מהשיחה הזו אבל זה נושא שיהיה מעניין לגלגל אותו... להכניס קצת עומק מדעי להקלטות....
אודה לכם אם תחוו דעות נוספות בעניין.
  erancen  
הצטרף: 28 מאי 06
הודעות: 65
מיקום: אריאל
הודעה פורסם: שישי 23 יונ',06 13:38   
אני רוצה להדגיש דבר אחד: ברור שאם אני רוצה הקלטה מושלמת אז אני פותח את הכיס ומתחיל לקנות את הציוד BESTOF THE BEST!

אבל השאלות שעולות כאן הן באות לתת מענה למצב הבא:
לנסות לצמצם את החסרונות בעזרת מה שקיים כרגע ללא שום רכישה נוספת.
(זה כמו להקליט עם אותו מיקרופון אבל כשהוא פונה לחלקים שונים של החדר או לשים אותו פיזית במיקום שונה... שינוי בתוצאות ללא שום הוצאה כספית).
אותו עיקרון רק בהיבט התיאורתי יותר. איך לעשות מניפולציות על גלי קול בצורה הכי טובה שאפשר.
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
הודעה פורסם: שישי 23 יונ',06 14:30   
כואב לי הראש.
אני לא מבין מה השאלה כאן!
איך מנקים רעשים? למה מנקים רעשים? למה יש רעשים? מי רצח את קנדי?

בכל מקרה, אולי כדי לתת לשרשרת הזו גוון יותר קונקרטי, בואו נשים את הדברים על השולחן:

בואו נגדיר רעש:
רעש = כל מה שאנו לא רוצים בהקלטה.
וזה יכול להיות רעש רקע של מאוורר, ציוץ ציפורים או כמו מישהי שבאה אל אשתי לפני 3 שבועות אחרי הופעה של היהודים ואמרה:
"מה זה הרעש הזה? הזמרת שרה כל-כך יפה, ופתאום בא האיש המוזר הזה ומתחיל לצעוק ולהפריע לה לשיר".
כלפיה זה רעש.

וייתכן גם מצב בו ציוץ הציפורים אינו מפריע, ומכך לא מוגדר כ"רעש".

סוף פילוסופיה.

מבחינה טכנית, אנו מחלקים "רעש" ל-4 קבוצות:

[1] רעש ברוחב-פס צר (Narrow Band Noise) - הוא בד"כ רעש קבוע בעל ספקטרום הרמוני מוגבל ומצומצם, כמו Humm או Buzz למשל.

[2] רעש רחב-פס (Wideband Noise) - הוא בד"כ רעש קבוע מרובה תדרים, כמו רעש של מזגן למשל (רעש תנועת האוויר+רעש המדחס וכו')...

[3] רעש דפוסי (Sequential Noise) - רעש בלתי-קבוע בעל ספקטרום הרמוני רחב או צר, אך דפוסי בהתנהגותו. למשל מזגן שמפזר האוויר שלו נע (מעלה->מטה וחוזר חלילה). נוצר רעש שהוא משתנה אך חוזר על דפוס מסויים.

[4] רעש אקראי (Random Noise) - כל רעש שלא עונה על הקריטריונים לעיל, כמו הזמר של היהודים.
[ וחלילה אל תבינו אותי לא נכון. אני חולה על היהודים, אבל זה ממש התקשר לי טוב עם הדוגמא הקודמת ].

טכניקת הטיפול בסינון רעשים שונה עבור כל אחד מסוגי הרעש הנ"ל.
אשמח להרחיב על הנושא אם אדע:

א. באיזה סוג רעש מדובר.
ב. למה הוא נמצא מראש בהקלטה (כלומר מה מקור הרעש, ולמה אי אפשר לא להקליט אותו).
Rock_Artist
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2977
מיקום: תל אביבה
הודעה פורסם: שישי 23 יונ',06 15:39   
אני עדיין לא הבנתי למה אתה מעוניין לסנן ערוץ שירה..
דווקא שירה בד"כ מוקלטת במקום מבוקר.
סינון רעשים טוב ככל שיהיה גורם לאיבוד מידע.
אתה חותך את ה"רעש" אבל אין הבחנה בין רעש לתוכן.
יש תדרים חופפים בין ה2. בגלל זה ככל הידוע לי יש גם אלגוריתמים לניקוי רעשים המוסיפים תדרים והעשרה הרמונית ליצור "פיצוי" לתדרים שנחתכים.

בכל אופן בד"כ נעדיף להקליט במקום מבוקר ולהשתמש בגייט או בחיתוך של ההקלטה והפרדה (בעזרת יכולות העולם הממוחשב) או אוטומציות.

ההחזרים מכל גוף בחדר לא תמיד "רצויים" אבל בדיוק כמו שלפעמים נעדיף מקום מסויים להקליט תופים ולפרוייקט אחר חלל אחר יתאים כך גם בשירה.

לפעמים נחפש תא קטן ויבש ככל האפשר. ולפעמים נחפש מקום שמעשיר את הצליל.

ואם אתה כבר רוצה להתפלסף שכחת שגם מיקום המיקרופון כמו המיקרופון עצמו ישפיע על ה"רעש" שתדגום.
גם מיקום הזמר/ת ישפיע. ורגע? בעצם הגוף של הזמר גם ישנה קצת את הרעש שמגיע שכן הגוף עצמו הוא גם סופג...
Kundara
תומך
הצטרף: 02 פבר' 03
הודעות: 2645
מיקום: בין מוניטור שמאל לימין
הודעה פורסם: שישי 23 יונ',06 19:05   
אם כבר waves אז z-noise הכי חדש שלהם.
_________________
http://www.facebook.com/kundara.music
http://youtube.com/kundaramir
giraffe
תומך
הצטרף: 14 ספט' 05
הודעות: 824
מיקום: חדרה !?!?
אכן זמנים קשים בארץ עוץ
הודעה פורסם: שישי 23 יונ',06 20:00   
יונתן, כרגיל עושה קצת סדר בבלאגן. #read

מתי תכתוב כבר ספר? דני כבר עשה את זה לפני שנתיים. #biggrin

לגבי WAVES באמת סדרת הX שלהם מתבססת על רעשים קבועים במגוון צורות אבל באמת קודם כל השאלה היא: מי רצח את אגנתה פלסקוג?
כלומר מהו הרעש, איך אתה מגדיר אותו, ואיך ניתן להעלים אותו בלי אלגוריתמים - כדברי המשורר עלום השם (כלומר לא זוכר מי אמר את זה)

"אם תיקח חרא ותעביר אותו מאסטרינג תקבל פשוט חרא מבריק." :razz:
_________________
"אנשים רצו דמוקרטיה ? נו, הם קיבלו...."
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי

לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
עמוד 1 מתוך 3

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון