תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 09:32
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
פיתוח שמיעה וזיהוי צלילים ומרווחים.
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (105) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  efi86  
תומך
הצטרף: 02 יול' 03
הודעות: 946
פיתוח שמיעה וזיהוי צלילים ומרווחים.
הודעה פורסם: שבת 28 אוק',06 15:26   
השמיעה שלי מתברר היא במצב פקקט, אני יכול לנגן חלק מהדברים שאני שומע אבל ממש לא ברמה שמספקת אותי. אני חייב מבחינתי להעלות את השמיעה שלי כמה וכמה רמות למעלה.

רציתי לבקש מחברי הפורום שכבר בעלי שמיעה ברמה גבוהה או שיש להם נסיון בזה שיתנו רשימה של שירים פשוטים יחסית שאפשר להוציא את האקורדים שלהם משמיעה על מנת להתפתח בכיוון הזה. פשוט אני לא יודע מה לנסות להוציא... לא יודע מה מסובך מה פשוט, בעצם אני יודע אבל לא סגור על זה וכדי לדעת אני צריך לבדוק את האקורדים ואז טוב בעצם הלך כל התרגיל.

מקווה שהבנתם את הבקשה שלי. כל עזרה תתקבל בברכה.
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 28 אוק',06 15:49   
אפשר להוציא משמיעה אקורדים של כל שיר שקיים.
זה לא משנה איזה שיר. קח שיר, מצא את האקורדים, והנה כבר השתפרת עוד קצת. ועוד קצת בשיר הבא, ועוד קצת בשיר הבא...
רק אל תתחיל ממתי כספי.
  efi86  
תומך
הצטרף: 02 יול' 03
הודעות: 946
הודעה פורסם: שבת 28 אוק',06 19:30   
אני יודע מאיפה לא להתחיל
אני לא יודע מאיפה כן להתחיל...

זאת בדיוק הבעיה. אני רוצה דברים פשוטים כמה שיותר כדי להתחיל לקבל מושג על איך עושים את זה בכלל...

מצידי יהונן הקטן אבל את זה אני כבר יודע...
surreal
Act Compatible
הצטרף: 04 ספט' 03
הודעות: 436
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 28 אוק',06 19:42   
משינה. שירים פשוטים להתחלה
_________________
חתולים זה שימחה...
אייל10
Expert
הצטרף: 23 יונ' 04
הודעות: 1441
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 28 אוק',06 20:09   
כדאי לך לנסות למצוא אדם נוסף שיוכל לתרגל אותך.

מעבר לשמיעה של איכויות ראשוניות ובסיסיות, כגון "מז'ור" לעומת "מינור",
או כפי שמגדירים זאת בפשטנות "שמח" לעומת "עצוב",

השמיעה - גם של אקורדים ומהלכים הרמוניים פשוטים - נובעת מהיכולת שלנו
"לפרק" באמצעות האזניים את מה שאנחנו שומעים, לכדי מידע שאומר בעצם
מה המרווחים שמרכיבים כל אקורד.

קו הבס של השיר עוזר הרבה פעמים לקבוע מה האקורד הבא בכל פעם,
והוא קו מלודי בפני עצמו שמורכב ממרווחים.

מרווח = המרחק בין 2 צלילים נתונים. לכל מרווח יש שם:
סקונדה קטנה/גדולה, טרצה קטנה/גדולה, קוורטה, קוינטה, סקסטה קטנה/גדולה,
ספטימה קטנה/גדולה, אוקטבה.
יש גם טריטון - שהוא מרווח חשוב מאד..(לא רוצה לסבך אותך, אבל הטריטון הוא קוורטה
מוגדלת או קוינטה מוקטנת).
ו...נונה (שזה בעצם סקונדה + אוקטבה)
ו..דצימה (שזה בעצם טרצה + אוקטבה).

זה הבסיס #smile ואפשר עוד להוסיף.

היתרון של שילוב אדם נוסף הוא, שכשאתה לבד - קשה מאד לתרגל את עצמך, כי
אתה כבר יודע איפה אתה לוחץ #smile (בפסנתר או בגיטרה)

להיעזר באדם נוסף - זו בהחלט חשיבה לטווח ארוך, אבל זו דרך מצויינת.
דומה לשיעורי תיאוריה בקונסרבטוריון, שם קוראים לזה "הכתבה".

המורה מנגנ/ת ואתה צריך לרשום מה שנוגן, גם לפי נתונים ורמזים הניתנים לך מראש.

כדאי מאד להכיר את המרווחים השונים, איך הם נשמעים כשהם מנוגנים מלודית,
בעליה ובירידה (כלומר: כש-2 הצלילים המרכיבים את המרווח מושמעים לך בנפרד,
בזה אחר זה)
או הרמונית (כשהם מנוגנים יחד - זה המצב כפי שהוא מתרחש
בזמן נגינת אקורדים).

כל אקורד ניתן לפירוק למרווחים המרכיבים אותו, וזה יכול לעזור מאד - גם כשמדובר
באקורדים מורכבים הכוללים יותר מ-3 צלילים, ניתן לפרק בכל פעם את האקורד
בצורה אחרת באוזן, או להקשיב לחלק אחר בתוכו, וכך אתה יכול לגלות את כל הצלילים בו
והנתונים שאתה אוסף באוזניך יכולים לשמש אותך כמו "הצלבת" מידע.

במסגרת השאיפה להתקדם וללמוד, אני מציע לך בחום להאזין גם לשירים של מתי כספי.
אולי לא ממש בהתחלה, כפי שנאמר כאן.
לספר הראשון שלו צורף בעבר לוח אקורדים מאד מפורט, עם הנחיות מפורטות מאד
לגיטריסטים שבינינו, ואפשר ללמוד המון גם מלנגן, להקשיב למה שאתה מנגן,
ולנסות לחקוק זאת בזכרון השמיעתי שלך.

עם הזמן יהיה לך בראש "מאגר" של אקורדים (או "צבעים" כפי שמרבים לקרוא לכך)
שיחסוך ממך את הצורך לפרק את האקורד בכל פעם מחדש.
כשתיתקל באקורד מסוג מסויים (לדוגמה: "שבע", "מינור 7", "מייג'ור 7" וכו')
מיד תדע שהוא כזה.
רק ענין של ניסיון והתנסות.

בהצלחה!

אייל.
_________________
פסנתרן/קלידן, מורה לפסנתר
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 28 אוק',06 20:32   
אני מסכים עם אייל. אין תחליף למורה שיעבוד איתך וינחה אותך איך לעשות את הדברים נכון.
אם אתה ממש רציני בעניין, אתה יכול להירשם לרימון לקורס פיתוח שמיעה, זה יסדר לך הרבה דברים בראש. (עכשיו כבר קצת מאוחר מדי, אולי בשנה הבאה...)
benny schwartz
תומך
הצטרף: 26 נוב' 03
הודעות: 1009
שומע?...
הודעה פורסם: שבת 28 אוק',06 20:59   
ככה..
אני לא חולק על אף אחד,[ פרט לברק ששולח אותך ישר לרימון , ולא למורה פרטי (אפילו אחד מאלה שמלמדים ברימון) שבמקרה של שיעור בנושא אחד כמדומני יעלה לך פחות כסף, כי האינטרס של ביה"ס הוא שתלמידים ילמדו מסגרת מלאה...]

אבל בגדול כן, אין תחליף ללפחות כמה שיעורים אצל מורה כדי ללמוד טכניקות ללמידה.
יש כמובן את התוכנה EAR MASTER, רק שאין לי מושג אם יש בכוחה לעזור לך אם אתה מתחיל ממש מאפס, או שמא רק בתירגול, אבל בטח יש כאן עוד כמה שעבור ועבדו איתה, שיחוו את דעתם. (ישנו חיסרון כמובן בלמידה של פת"ש עם כלים לא אקוסטיים, אבל בשביל התחלה לפחות זה מספק), ויש לי כמה חברים שעשו את זה - למדו שיעורים פרטיים אצל יובל נדב, או אצל גורי אגמון, וזה בהחלט עשה את שלו. (אם כבר אני ממליץ בחום על שמוליק נויפלד...)

אבל באמת בשביל צעדים ראשונים, הרעיון של מציאת שירים הוא הפתרון הראשון הפשוט והנגיש ביותר.

אני את קפיצת הדרך שלי עשיתי לפני כעשר שנים - היה אז מרתון של הביטלס ברשת ג' (בימים שעוד שידרה מוסיקה כלל עולמית...). הקלטתי את כל השידורים, ואז עברתי על כל השירים (7 קלטות של 90 דקות...) עם הגיטרה ביד, מקשקש להנאתי.

מה שטוב בחיפושיות, זה עצם העובדה שהם היו גאונים, ויחד עם זאת לא נמנעו מלעשות דברים 'פשוטים' ויסודיים במוסיקה. מצד שני יש מספיק שירים שהיוו בשבילי אתגר. פרוייקט הסיום שלי היה להוציא את 'בלקבירד', לקח לי כמה שעות, אחד לאחד, זה ייצא בסוף, וזה ממש שיפר לי את השמיעה.

הדבר השני, הוא 'סימון' של מהלכים מלודיים/הרמוניים שאתה נמשך אליהם. הדבר הכי מתסכל הוא לשמוע משהו ולא לדעת איך לעשות את זה גם כן... (לפחות ברמת התיאוריה...)

אסוף לך כמה מטרות שאתה שואף לדעת, אני לא מדבר על שיר שלם דווקא, אלא על דברים כמו ליק קצר של גיטרה שחוזר על עצמו שלושים אלף פעם בשירים של הנדריקס, או דייר סטרייטס...
ובפעם הבאה שאתה שומע את הקטע, העבר את המהירות השמעה במדיה פלייר לאיטית יותר, והוצא אותו.

ככה צבור לעצמך אוסף של קטעים שאתה אוהב, ויודע. ועם הזמן תבוא גם טכניקת פיתוח השמיעה והיזהוי במהירות רבה יותר, תזהה דמיון בין קטעים ואז כבר תדע שזה נשמע בדיוק כמו ההוא רק עם...

בנוסף, מן הסתם עם הזמן יבוא גם הבטחון והרצון לאתגר את עצמך בקטעים יותר מורכבים, מתי כספיים וכו'...

התכוונתי שייצא יותר קצר ולא להלאות אותך בכל כך הרבה...

בהצלחה בכל מקרה #thumbsup
  efi86  
תומך
הצטרף: 02 יול' 03
הודעות: 946
הודעה פורסם: שבת 28 אוק',06 22:26   
לרימון תכננתי להירשם אחרי השחרור מהצבא. זה גם יקצר לי את השירות בהנחה ויפסלו לי שוב את הקצינים אחרי שכבר עשיתי את הניתוחים ברגליים...
אם פוסלים אז שנה הבאה אני רוצה להירשם לרימון. הבעיה היא שאני מאמין שהציונים שלי בבחינות סיווג לא יהיו גבוהים מספיק ואני כמובן נזכרתי מאוחר כמו תמיד. אז צריך להתחיל להתפתח.
יש לי ידע בסיסי ביותר בתיאוריה. אני מנגן גם על כמה כלים אבל אף פעם לא התמקצעתי על אף כלי... הייתי ילד קטן מדיי בראש כשהתחלתי לנגן. אז לא השקעתי מה שהייתי צריך.

מי אלה יובל נדב, גורי אגמון ושמוליק נויפלד?

ויש לי נראה לי בעיה בזיכרון השמיעתי שלי כי אני פשוט לא זוכר...
שנים אני כבר מנגן AM ואין לי מושג איך הוא ישמע כל פעם שאני מנגן אותו מחדש.
פשוט לא נכנס לראש... לא מבין למה...

תודה לכל המגיבים כמובן! אסור לשכוח!
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 28 אוק',06 22:56   
יובל נדב, גורי אגמון ושמוליק נויפלד הם מורים ברימון. כולם מעולים, אבל כמו בני, אני ממליץ בחום על שמוליק - הוא פשוט מורה מדהים וגם בנאדם מקסים (אם אתה מתחבר להומור שלו #biggrin )
הסיבה שהמלצתי לבוא ללמוד בקורס פיתוח שמיעה ברימון היא כלכלית בלבד. ברימון אתה מקבל קורס של 3 שעות בשבוע במשך שנת לימודים שלמה, במחיר של מספר קטן של שיעורים פרטיים עם אחד מהמורים שרשומים מעלה... לדעתי, זה הרבה יותר משתלם כלכלית. כמובן שלימוד עם מורה פרטי יכול להיות אפקטיבי יותר - אבל תתכונן לשלם הרבה כסף.
surreal
Act Compatible
הצטרף: 04 ספט' 03
הודעות: 436
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 28 אוק',06 23:26   
בעניין הזיכרון השמיעתי, ממש מאותה הבעיה סבלתי לפני שנים ונפתרה ע"י עצה של חבר שלימד אותי קצת שמאוד עזרה לי.
תחשוב על שיר מוכר כלשהו שמתחיל בAm, עדיף שיר קליט מהסוג שמזמזמים כל היום עד שהוא נמאס. רק תבדוק שהשיר אכן מקובע אצלך בזיכרון השמיעתי בסולם הנכון וזהו. #smile
עכשיו כל פעם שתתחיל לזמזםלעצמך את השיר אתה יודע שהאקורד הוא Am...
#banana ברגע שהצלחת בזה, כבר יש לך רפרנס למרווחים וכו'
בכל אופן, על תתייאש אפשר לשפר את השמיעה זה רק עניין של אימון. #think
_________________
חתולים זה שימחה...
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון