תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 14:49
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
מי המציא את התוים ?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (90) ›
לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  Erezfr  
הצטרף: 05 אוק' 05
הודעות: 93
מיקום: חיפה
מי המציא את התוים ?
הודעה פורסם: ראשון 12 נוב',06 17:03   
מי המציא את התוים ? מאיפה הם הגיעו ? ומתי ?

למישהו יש אולי תשובה בשבילי?

תודה. #search
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 12 נוב',06 18:57   
התווים שאנחנו מכירים התחילו להתפתח באירופה במאה ה-14, אבל עברו דרך ארוכה עד שהגיעו לצורה המודרנית שבשימוש היום.
הם התחילו כסימון ליד המלים במזמורי הכנסיה הנוצרית, והומצאו ככל הנראה ע"י הנזירים שהעבירו את המזמורים לכתב.
לאחר מכן הם פותחו באופן מפוזר, ע"י מספר אנשים או קבוצות של אנשים במקביל, בדומה לשיטות כתב אחרות.

אם זה מעניין אותך, תוכל לקרוא על כך בהרחבה, כולל דוגמאות מפורטות, בויקיפדיה באנגלית. #smile
עדי זילברברג
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
תשובה בקווים גסים
הודעה פורסם: ראשון 12 נוב',06 19:10   
בהרבה תרבויות ישנו תיווי כזה או אחר - בד"כ מאוד בסיסי.
התיווי המערבי התפתח באירופה לאורך רוב האלף השני לספירה.
הוא התחיל בציון גובה באופן כללי וגס רק כדי להזכיר מנגינות שכבר היו ידועות. לפעמים זה היה מעל או מתחת קו 1 או לחילופין הרבה קווים. באיזשהוא שלב היה סטנדרט לכתוב על 4 קווים, ולאחר מכן - על חמשה.
סביב המאה ה13 התפתח גם התיווי הקיצבי. השילוב של אפשרות לציין גובה ומשך איפשר התפתחות גם של פוליפוניה (שלפני כן הייתה בסיסית - הכפלה באוקטבות וקווינטות) וגם של יצירת מנגינות חדשות. לפני כן המנגינות היו ידועות מראש, או לכל הפחות - הושרו לפי פטרנים ריתמיים ידועים מראש.
אף על פי שתיווי מדויק של משך וגובה כבר היה קיים בסוף המחצית הראשונה של האלף הקודם - אם תסתכל היום על תווים מאז לא תבין כלום. הם פשוט נראים אחרת פיזית, וגם הסתמכו על כמה הנחות של תפיסה שונה. לדוגמא - חשיבה בהקסאקורדים, והיית אמור להבין מה זאת אומרת ע"מ שבאמת תסיק את הפיצ' הנכון מהתיווי.
מכל מקום - האבולוציה המשיכה ככה שבתקופת הבארוק - מאה 17 ולתוך ה18, התווים כבר די דומים לאיך שהם נראים היום. באופן מפתיע - גם החשיבה המוזיקלית - הסולמות המיקצבים ההרמוניה ובמידה מסוימת - גם התיזמור - כבר מזכירים את הרעיונות ששרדו עד ימנו במידה רבה בהרבה ענפים של המוזיקה שהתפתחו מאז
coldplay
הצטרף: 25 נוב' 05
הודעות: 294
מיקום: חיפה
...
הודעה פורסם: ראשון 12 נוב',06 20:05   
רק רציתי להוסיף שהשמות של התוים כפי שאנחנו מכירים אותם (דו רה מי ..) היו ההברות הראשונות בשיר שהתחיל בדו, המשיך לרה ו... כמו "דו הוא דוב בלה בלה בלה בלה רה בלה בלה בלה בלה בלה בלה ..." ובעצם אין בהם שום משמעות עמוקה. כמובן שהאמריקאים המציאו שמות משלהם קצת פחות מתחוכמים.

דרך אגב מישהו יודע למה הקבילו את A ל לה ? כאילו חוץ מהעובדה שהם רוצים שיהיה לנו מה לשאול...
ehudk
Act Compatible
הצטרף: 25 יול' 06
הודעות: 205
מיקום: ישראל
הודעה פורסם: ראשון 12 נוב',06 20:10   
אולי זה קשור ל-440 HZ ולכיוון המושווה
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 12 נוב',06 21:10   
לא, זה פשוט שהחליטו להתחיל מלה. סולם דו מז'ור שאנחנו מכירים היום לא היה קיים כשהמציאו את האותיות האלה ולא היה להם שום אינטרס להתחיל דווקא מדו...
אין לזה קשר ל-440Hz, כי הרי המספר הזה השתנה כל הזמן, והכיוון המושווה הומצא רק הרבה אחרי שהומצאו התווים.

ציטוט:
היו ההברות הראשונות בשיר שהתחיל בדו, המשיך לרה ו... כמו "דו הוא דוב בלה בלה בלה בלה רה בלה בלה בלה בלה בלה בלה ..." ובעצם אין בהם שום משמעות עמוקה


זה ממש לא "דו הוא דוב..."
מדובר על Ut queant laxis, מזמור כנסייתי שהומצא במאה השמינית.
למידע נוסף

אבל הנה שאלה יותר מעניינת: לפי ההסבר בדף הנ"ל, התו האחרון נקרא לפעמים "טי" במקום "סי" כדי שכל תו יתחיל באות אחרת. זה בהחלט נשמע הגיוני, וגם יכול למנוע בילבול בין האות C לתו סי, שקורה הרבה. אם כך, למה בארץ לא קוראים לתו האחרון טי? זה הרבה יותר הגיוני!

והנה סרטון קטן לסיום...

  Erezfr  
הצטרף: 05 אוק' 05
הודעות: 93
מיקום: חיפה
הודעה פורסם: ראשון 12 נוב',06 21:38   
תודה לכולם...

צופיפניק, האם אתה בטוח שהמידע הזה הוא נכון ?

מקור אחר אומר שהתוים הומצאו ע"י פילוסוף ומדינאי בשם Boethius.

וזה היה עוד הרבה לפני המאה ה-14 , זה היה באיזור ה 500 לספירה.

האם ויקיפדיה מקור אמין ?

BTW

התו "דו" (C) נקרא בעבר Ut. הסיבה לשינויו לאות Do היא הכללת אלוהים ב"ספירה", Do

נלקח מהמילה Dominus כלומר אלוהים...
mandela
תומך
הצטרף: 16 יונ' 01
הודעות: 1511
מיקום: מגדים
הודעה פורסם: ראשון 12 נוב',06 22:14   
ציטוט:
אבל הנה שאלה יותר מעניינת: לפי ההסבר בדף הנ"ל, התו האחרון נקרא לפעמים "טי" במקום "סי" כדי שכל תו יתחיל באות אחרת. זה בהחלט נשמע הגיוני, וגם יכול למנוע בילבול בין האות C לתו סי, שקורה הרבה. אם כך, למה בארץ לא קוראים לתו האחרון טי? זה הרבה יותר הגיוני!


השערה שלי: בשיטת הסולפז' בה לא אומרים "דיאז" או "במול" כשצריך, כדי שכל צליל ימשך הברה אחת, משנים את הניקוד שבסוף שם התו - דיאז נותן ח?יריק ובמול נותן צ?ירה. דו דיאז הוא ד?י, לה במול הוא ל?ה. וסול דיאז הוא...סי (הלמד בסוף יורדת). לכן אומרים טי במקום סי, וסי במול הוא ט?ה... ובא לציון גואל. בארץ זה לא "תפס", אולי כי השיטה הזו לא נפוצה.

זה נשמע מסורבל ומסובך, אבל כשמתרגלים לשיטה הזו זה מאוד נוח לסולפז'.
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 12 נוב',06 22:19   
ציטוט:
התו "דו" (C) נקרא בעבר Ut. הסיבה לשינויו לאות Do היא הכללת אלוהים ב"ספירה", Do

נלקח מהמילה Dominus כלומר אלוהים...


כן, זה כתוב בלינק שנתתי #smile

ציטוט:
האם אתה בטוח שהמידע הזה הוא נכון ? האם ויקיפדיה מקור אמין ?


את מה שכתבתי בשרשרת הזו לא לקחתי מויקיפדיה אלא מהספר Music Notation מאת Gardner Read - ספר שנחשב למקיף והטוב ביותר בתחום, ואם זה לא מקור אמין, אני לא יודע מה כן אמין.

ובכל מקרה, ויקיפדיה נחשבת למקור אמין למדי. הכותבים שם הם ברובם אנשי מקצוע, ולמרות שלא הייתי תולה את החיים שלי במידע שרשום שם, עדיין לא מצאתי שם אפילו טעות אחת כאשר השוותי בין ויקיפדיה למקורות מידע אחרים שנחשבים מהימנים יותר כמו ספרים, אנציקלופדיות וכו'. (ולא רק בתחום המוסיקה, גם בתחומים אחרים שאני מתעניין בהם)

ציטוט:
מקור אחר אומר שהתוים הומצאו ע"י פילוסוף ומדינאי בשם Boethius.


מהו ה"מקור האחר" המסתורי הזה?
בדף של אותו פילוסוף שהזכרת לא כתוב כלום על תרומתו להמצאת התווים.
בכל מקרה, שיטות תיווי היו קיימות אלפי שנים, ונמצאו גם מנגינות על אבנים מלפני 3000 שנה. אבל אני דיברתי ספציפית על שיטת התיווי בעיגולים וקווים שאותה אנו מכירים היום.
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 12 נוב',06 22:22   
ציטוט:
השערה שלי: בשיטת הסולפז' בה לא אומרים "דיאז" או "במול" כשצריך, כדי שכל צליל ימשך הברה אחת, משנים את הניקוד שבסוף שם התו [...]


כן, אני מכיר את השיטה. אבל לדעתי שווה להחליף גם בארץ את "סי" ב"טי" כדי שלא יהיה בילבול בין סי ל-C. (קורה כל הזמן בשיעורים...)
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
עמוד 1 מתוך 3

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון