תפריט
שלום Anonymous ::: 2020, 04:04
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
תהיות לגבי אקוסטיקה - *ברכב*
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (5) › תצורת הדפסה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה
  montigo  
Supporter
הצטרף: 02 דצמ' 03
הודעות: 1685
מיקום: רמת השרון
תהיות לגבי אקוסטיקה - *ברכב*
הודעה פורסם: ראשון 18 פבר',07 08:23   
סתם תהיה שעלתה לי היום בראש, בזמן הנסיעה לעבודה...

כאשר עובדים בחדר קטן ומעוניינים להשיג סאונד מדוייק וטוב - לרוב ההמלצה היא על וופר של 6.5 במוניטורים האולפניים.
הכיצד, אם כך, אנשים שבונים מערכות לרכב (אפילו מערכות המכויילות ל-SQ, קרי Sound Quality) משתמשים בסאב-וופרים של 10 או 12 אינץ'?
הרי רכב הוא בכל מקרה חלל הרבה יותר קטן מאשר כל אולפן ביתי שהוא!

האם בהכרח שמיעת מוזיקה עם סאב-וופר 10\12" בחלל שאיננו חדר-ענק יגרום לשלל תופעות לוואי זוועתיות?

-------
אני יודע שמקומה של שאלה כזו היא בפורום אודיו-לרכב (לדוג' זה של CarsForum), אבל אני דווקא מחפש דעה יותר אובייקטיבית-מדעית של אנשים שעוסקים באקוסטיקה, ופחות דעה הנובעת מנסיון של מתקיני מערכות.
_________________
ליאור "מונטיגו"
Oded
Supporter
הצטרף: 23 נוב' 01
הודעות: 2277
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 18 פבר',07 08:43   
ציטוט:
כאשר עובדים בחדר קטן ומעוניינים להשיג סאונד מדוייק וטוב

מילת המפתח היא מדוייק.

במערכות לרכב בהן מתקינים סאב-וופרים ענקיים כאלה, המטרה היא לא להציג סאונד מדוייק, אלא סאונד מחמיא...

ובלי קשר - מכונית היא סביבה אקוסטית שונה לחלוטין מחדר - הצורה שלה שונה לגמרי מזו של חדר, ולצורה יש השפעה ענקית על הרבה גורמים - ביניהם על גלים עומדים. גלים עומדים בחדר נוצרים (בין היתר) בגלל מידות החדר, היחס בין המימדים והצורה של החדר (קירות מקבילים/בזווית וכו'). גלים עומדים מהווים בעיה בתדרים נמוכים. באופן כללי, ככל שהחדר קטן - כך תחום הגלים העומדים שנחשב לבעייתי הולך ונהיה יותר גדול.

במכונית המשתנים הללו אחרים לגמרי - קודם כל בגלל הקיעור שלה, וחוצמזה אחוז גדול מחלל המכונית הוא זכוכית, וזו סופגת תדרים נמוכים בדרך כלל.

בכל מקרה, ובקצרה - מכונית היא סביבה אקוסטית שונה לגמרי מחדר. אף פעם לא התעמקתי במאפיינים אקוסטיים של מכוניות, אבל לדעתי הסיבה להמלצה היא בעיקר כדי שיהיה כיף לשמוע, ולא כדי לבצע שמיעה ביקורתית.

אגב - אותו דבר לגבי מערכות קולנוע ביתי - המטרה היא לא לשמוע באופן מדויק, אלא באופן ש"יעצים את החוויה"...
_________________
קריינות
ravitzj
Act Compatible
הצטרף: 28 ינו' 04
הודעות: 6360
הודעה פורסם: ראשון 18 פבר',07 08:51   
ליאור
הייתי בניו יורק לפני שנה, לפתע שמעתי מוסיקה מעולה עם סאונד לא נורמלי,
הייתי בטוח שיש הופעה ברחוב.
כולה עצר בחור עם חיפושית שעצר לקנות משהו והשאיר את הדלת פתוחה.
הייתי המום מהסאונד והוליום #confused
שאלתי את הבחור מה הוא עשה,הבחור עשה לי סיור בחיפושית בגאווה.
בתוך תא המטען עמד ריק של מגברים ,קומפרסורים, איקיו ועוד מכשירים
שלא היו רחוקים מהתקנה של שלמה ארצי בקיסריה.
בתוך החיפושית הבחור פירק את הכסא האחורי ומילא ברמקולים.
ישבתי במכונית וכמעט בכיתי מהסאונד.
בישראל אף אחד לא יפרק כסא אחורי(איפה ישבו החברה),
ואף אחד לא יפוצץ סכום כזה על מכונית, שיש סיכוי שעוד שבוע תיהיה מפורקת בשטחים.
_________________
יעקב רביץ - מורה לגיטרה .
Ctzvi
הצטרף: 23 ספט' 04
הודעות: 328
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: ראשון 18 פבר',07 10:48   
ציטוט:
בישראל אף אחד לא יפרק כסא אחורי

תתפלא #biggrin
לחבר שלי היתה קומבינה שכזו במקום המושב האחורי בסיוויק הקטנה שלו.
אמנם די מעצבן שרק עוד בנאדם אחד יכל להצטרף לנסיעה, אבל זו היתה חוויה מרנינה להיות אותו נוסע בר-מזל. איזה סאונד חלומי.
דרך אגב אותו חבר עבר לחו"ל והוריש את המערכת לחיפושית קבריולט של חבר אחר (רק שבה לא הולכים לפרק את המושב). רק לראות את כל ערמת הציוד מחוץ לרכב אחרי שהוא פורק החוצה (סמיילי מרייר).

מה שכן, כמה פעמים יוצא לי לשמוע תוצאות מחרידות מרכבים שהושקעו בהם אלפי שקלים. עוד הוכחה לכך שכסף וציוד לא תמיד הולכים עם טעם טוב.

וסתם שאלה שצצה לי בראש כרגע - האם יכול להיות נזק מצטבר לרכב מכזו מערכת?
לפעמים עוצרת לידי ברמזור איזו סובארו או פיאט אונו עם באסים (באס? אולי בוץ...) בעוצמות שגורמות לכל הרכב לרטוט ולזמזם. אני בטח סובל מזה, אבל מה עם המכונית?
eviatar
הצטרף: 16 יול' 02
הודעות: 75
מיקום: מרכז
הודעה פורסם: ראשון 18 פבר',07 10:59   
במרבית הרכבים יש אקוסטיקה מצויינת.
ראשית, כאשר מדובר על סאונד מדויק, ניתן לומר שכאשר יש פחות החזרים כך מערכת השמע באה לידי ביטוי יותר ויותר.
בניגוד לחלל סגור, במכונית מה שסוגר את החלל הוא רכיבים בעלי מסה נמוכה, משמע: תדרים נמוכים יוצאים מגבולות החלל ולא חוזרים,( זו אחת הסיבות לכך שניתן לשמוע ממרחק רב סאב של ערסים, הם צריכים המון עוצמה בכדי להגיע לעוצמות גבוהות )
תדרים שנשארים בתוך הרכב נבלעים בתוך המושבים המרופדים, ואלה יוצרים איזון יפה עם החלונות שמחזירים הרבה גבוהים, וכאן נכנסים הפרמטרים שכבר דיברתם עליהם על שינוי זוייות וכו'. ישנן מכוניות שפשוט יש אקוטיקה מצויינית בלי לעשות הרבה.
בכל מקרה כאשר אני רוצה לשמוע מיקס, אחד המקומות הראשונים בו אני מבקר היא המכונית, אפילו עם מערכת שמע בסיסית ביותר.
קראתי אפשהו על זה מזמן. אולי אפילו כאן בפורום.
ravitzj
Act Compatible
הצטרף: 28 ינו' 04
הודעות: 6360
הודעה פורסם: ראשון 18 פבר',07 11:10   
אני חושב שמערכת כזאת מלאה ביתרונות.
אתה קונה חיפושית עם כל המערכת ואחרי שנה של השמעות בווליום חזק יש לך וולבו #biggrin
_________________
יעקב רביץ - מורה לגיטרה .
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
הודעה פורסם: ראשון 18 פבר',07 13:03   
ליאור -

מכונית היא סביבה אקוסטית אידיאלית.
שיעור ראשון במבוא לאקוסטיקה מבנית, אני עורך השוואה בין מבנה של מכונית מול מבנה של חדר.

במכונית אין כמעט פיאות מקבילות - אפילו החלונות הרפלקטיביים בד"כ מוטים בזווית על ציר הגובבה.

במכונית יש ספיגת Low Mid גבוהה עקב המושבים המרופדים.

כפי שנאמר מעלי, מבנה המכונית מאפשר לתדרים הנמוכים יותר "לברוח" החוצה, כך שאנו לא נשארים כלואים עימם.

הפיזור המודאלי של תדרי הרזוננס במכונית, צפוף יחסית - דבר היוצר שדה שמיעה נמוך כמעט ללא "חורים" ובעיות אחרות.

שדה השמיעה במכונית הוא קרוב ביותר, דבר המזכיר יותר שמיעה באוזניות מאשר שמיעה באולם מופעים - מכך שגם הבעיות האקוסטיות הקטנות שעדיין נמצאות, כמעט לא באות ליידי ביטוי.
הרמקולים רחוקים אחד מהשני ומופנים כלפי האוזניים (שוב דבר המזכיר שמיעה באוזניות), ויוצרים תמונת סטריאו רחבה מאוד, מפורטת וברורה.

עם כל הדברים הנפלאים האלה, חשוב לזכור כי למכונית דירוג NC גבוה יותר (Noise Criteria) מלחדר - דבר שבא לידי ביטוי ברצפת רעש גבוהה במיוחד בתחום התדר הנמוך.
(בעיקר עקב רעש מהמנוע).

ולכן, כדי להתגבר על מיסוך הסאונד בתחום הנמוך, מציידים מכוניות בסאב-וופרים, אותם לא ממש צריכים בחדר מלבני קטן.

ציטוט:
האם בהכרח שמיעת מוזיקה עם סאב-וופר 10\12" בחלל שאיננו חדר-ענק יגרום לשלל תופעות לוואי זוועתיות?


ממש לא בהכרח.

אם היה כך, מדוע אנשים נהנים מסאב-וופרים בחדרי קולנוע ביתיים?

חשוב להבדיל בין חללים "כלליים" לרפרודוקציה של מוסיקה (כמו סלון, חדר קולנוע, מכונית וכו') לבין חללים להאזנה קריטים (כמו חדרי-בקרה, חדרי מסטרינג וכו').

בכל קבוצה המטרה היא שונה.

בחדר-בקרה אדאג כי בנקודת המיקס הטכנאי ישמע גם את החדר וגם את הסאונד היוצא מהרמקולים - בצורה בו אלה לא ישפיעו באופן מובהק אחד על השני (יש מספר טכניקות לעשות זאת).

בחדר קולנוע ביתי אדאג כי כמעט בכל מקום בחלל ישמעו בעיקר את הסאונד היוצא מהרמקולים בצורה שהכי תחמיא לו.

כבר ראיתי חדרי קולנוע ביתי עם מערכות בשווי של מאות(!) אלפי שקלים שנשמעים כמו הצרות שלי ולהיפך, בגלל חוסר תשומת-לב למטרה של התכנון האקוסטי.

וכו' וכו'... יש תפישה לכל סוג של חלל אקוסטי, הקונספט של מכונית שונה מהקונספט של חדר-בקרה. וואט טו דו.
  montigo  
Supporter
הצטרף: 02 דצמ' 03
הודעות: 1685
מיקום: רמת השרון
הודעה פורסם: שני 19 פבר',07 09:41   
מעניין מאוד! השכלתי #thumbsup
_________________
ליאור "מונטיגו"
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון