תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 08:57
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
חלוקת אולפן לקונטרול וחדר הקלטה - כיצד לחלק?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (100) ›
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה
  snir_m  
הצטרף: 05 מאי 03
הודעות: 43
מיקום: צור-יצחק
חלוקת אולפן לקונטרול וחדר הקלטה - כיצד לחלק?
הודעה פורסם: רביעי 12 מרץ,08 09:39   
שלום לחברי הפורום!

אחרי כמה שנים אני עומד להגשים חלום ולשכור אולפנון משלי אשר ישמש אותי להקלטת תופים.
הציוד לאולפן עצמו יהנה מעיקרון הניידות כאשר תחנת העבודה הינה מאקבוק פרו נייד, וכן כרטיס קול קל משקל של חברת M-AUDIO.
לאחר חיפושים מייגעים נמצא החדר הנכון והמתאים אשר טופל כבר כולו אקוסטית ושימש בעבר כחדר עריכה / מיקסינג.
החדר נעים לאוזן, אינו יבש מדיי ובעל צלילים עגולים ושלמים שאינם נבלעים, לחדר ריצפת פרקט, שטיחים מקיר לקיר וחציים של הקירות מכוסה חיפוי עץ וחציו השני שטיח. לחדר דלת אחת, מזגן (שקט מאוד!) וללא חלונות.
מידותיו המשוערות של החדר (אני יודע הייתי צריך למדוד בדיוק) הן:
א: 12 מטר
ר: 4.5 מטר
ג: 2.5 מטר.

ברצוני לחלק את האולפן לחדרון הקלטה בו ישבו התופים ואולי גם איזו גיטרת בס מדיי פעם וחצי שני קונטרול.
אחרי חיפוש ארוך בפורומים (הגעתי לפוסטים משנת 2004 בערך) #smile
ניכר כי ישנן שלוש אסכולות:
1. אסכולת "קיר ההפרדה + זכוכית + דלתות כפולות" - אסכולה זו מבחינת מראה לדעתי הינה המנצחת שכן במידה ונהיה שני אנשים באולפן, הנוחות המקצועית של יצירת קשר עין עם הנגן תוך כדי הקלטה וסימונים שונים במהלכה מקלה מאוד על התהליך, יחד עם זאת משרשורים קודמים באותו נושא וצפייה בתרשימי בנייה ניכר כי הקמת הקיר הנ"ל, והרכבת הזכוכיות המפרידות והדלתות הכפולות חייבת להתבצע בדיוק רב תוך שימת דגש על ריווחים הולמים בין הקירות, עוביים נכונים של זכוכית, איטום נכון של דלתות כפולות ואף מניעת זליגת צליל מחלקו העליון של הקיר. למרות כל החיפושים לא מצאתי מישהו שאכן התנסה בהקמת קיר כזה מאפס ויכול לתת חוות דעת להצלחת התהליך ואף להדריך אותי במהלכו או לתת הערכת עלות מסוימת,(חשוב לציין כי הייתי מעדיף להקים המחיצה בעצמי במידה ואכן אחליט ללכת על שיטה זאת) בנוסף להכל ישנם משתמשים בפורום אשר טוענים כי חלוקת חדר בצורה כזו הורסת אותו לחלוטין מבחינה אקוסטית.

2. אסכולת ה PROJECT STUDIO - אם הבנתי נכון המדובר במחיצות אקוסטיות קלות משקל אשר מורכבות באולפנים גדולים ויוצרות את חלל ההקלטה, הכוונה מבחינתי להשתמש באותם לוחות אקוסטיים (BOJOS) כדי לחלק את החדר לשתיים. הבעייתיות המסוימת היא אם במידה ואני משאיר "חור" בתוך אחד הפרופילים האלה (תופים צריכים לצאת מדיי פעם להופעות) האם אותו לוח אקוסטי מאבד מהאפקטיביות שלו וכבר כדאי להשקיע בהתקנת קיר קבוע עם דלתות כפולות שיבלע הרעש? בנוסף, גם אין קשר עין עם הנגן וגם זה שיקול מסוים בנוחות ההקלטה והביצוע.

3. אסכולת ה "NATURAL" - חלק מהמשתמשים טוענים כי אם יש חלל יש להשאירו שלם ולא מחולק, השאלה אם בקצהו אחד של החדר נמצאים תופים ובקצהו השני מחשבים ומוניטורים, האם הדבר לא ייצור פידבק, או עיוות צליל אשר תמנע ממני למעשה להגשים את מטרתו המקורית של האולפן (קרי הקלטת תופים)

לסיכום - שאלות: - (התוצאה הרצויה: הקלטת תופים איכותית ככל שאפשר)

1. האם לדעתכם יש להשקיע במחיצה קבועה כולל זכוכיות הפרדה ודלתות כפולות (אני מעדיף הזזה) למרות הקונסטרוקציה שעל פניו נראית מסובכת, יקרה, עמוסת תהליכים בהם אסור לטעות מבחינת איטום והשקעה כספית לא מבוטלת ואשר עיקר תוצאתה (לכאורה) נראה כשיפור קוסמטי בלבד?
2. האם כדאי להקים את אותו "PROJECT STUDIO" כאמור ולהתקין על דפנות הפרופילים דלתות הזזה? האם אלו יאטמו כנדרש או בגלל עוביו הדק של הפרופיל כל פתיחת חור בו תוריד את מידת האטימות? (בוא נניח שעל קשר עין עם נגן אני יכול עוד להתפשר)
3. האם יש מישהו שהתנסה בבניית או ראה אחד מהאמורים לעיל לשם הצרכים שהזכרתי ויכול לתרום מנסיונו מה מהשניים גרם להצלחת התהליך?
4. האם כדאי פשוט לוותר על תהליך ההתיעצות כאן בפורום ופשוט להזמין יועץ אקוסטי אשר יבחן את החדר ויתן פיתרון או המלצה אד-הוק?

מתנצל אם חפרתי, תודה מראש לעוזרים!
_________________
מוזיקה היא לא תחביב, היא דרך חיים - צ'ארלי פרקר

www.snirdrum.com
UV
Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1707
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: רביעי 12 מרץ,08 14:02   
יועצים יש גדולים ומבינים ממני אבל בכל זאת:
הפרדה עם קיר קל, נייד, העשוי ממחיצות שונות ומשונות לא תאפשר לך בידוד משמעותי מהצליל האקוסטי של התופים. זה אומר לעבוד עם אוזניות ולשפוט את התוצאה רק ע"י שמיעת ההקלטה ברמקולים לאחר שהמתופף חדל. אולי תוכל, רק מטעמי נוחות ולא לצרכי מוניטורינג על הצליל המוקלט, להקשיב ברמקולים מבלי שהדבר ייצור בעיות של דליפה פידבק וכו' - אבל לא בטוח שאפשר לבנות על כך. הבידוד המועט שכן תקבל יוגבל לתדרי אמצע וגבוהים בלבד. (מה שכן שימושי לכלים אחרים, חלשים יותר ובלי תוכן דומיננטי בתחום הנמוך). פתיחת חור בקיר הנייד תשנה בעיקר את הבידוד בתדרים הגבוהים והאמצעיים וכמעט לא תשפיע על תדרים נמוכים.
השארת החדר כמו שהוא היא אופציה מעניינת מכיוון שיש ערך לחדר גדול, אבל שוב, העבודה תהיה כפי שתיארתי למעלה.
חלוקה "אמיתית" היא האופציה היחידה שמאפשרת עבודה כמו באולפן "מסורתי", עם אפשרות להאזין לתוצאה ולשפוט אותה תוך כדי ההקלטה. אפילו במצב כזה, צריך קיר מאד מאד טוב, בתכנון ובביצוע, כדי שתוכל להקשיב למערכת תופים ולשמוע אותה רק דרך המיקרופונים. בדרך כלל, מה שקורה עם קירות שאינם מבודדים מספיק, הוא שהתדרים הנמוכים של התופים עוברים דרך הקיר ומשפיעים על מה שאתה שומע דרך המיקרופונים.
אם אתה מתפשר על קשר עין ניתן לוותר על החלון ולהסתפק במצלמת וידאו דו כיוונית (לא ניסיתי אבל זה קיים). חלוקה של החדר תשפיע על התנהגותו האקוסטית של החלל כולו וכמובן על כל אחד מהחללים בנפרד. במימדים שאתה מציין נראה לי שאפשר להגיע לתוצאה סבירה אבל כאן באמת נכנס התיכנון האקוסטי. מתכנן מנוסה יידע להוציא את המיטב.
Tomer Iserovitch
Supporter
הצטרף: 05 ספט' 02
הודעות: 4077
מיקום: קריות
הודעה פורסם: רביעי 12 מרץ,08 14:57   
". אסכולת ה PROJECT STUDIO " לא שמעתי על המונח בהקשר של צורת בנייה או סיגנון עיצוב אולפן אבל אם אני מבין את כוונתך מדובר על חדר ללא הפרדה ,כאשר הטכנאי מאזין בעזרת אוזניות במהלך הטייק.

בעיות:תופים הם מאוד רועשים,יהיה לך קשה מאוד אפילו עם אוזניות In ear לשמוע בצורה מציאותית מה המיקרופונים קולטים ללא "דליפה" מהתופים עצמם.

לגבי GOBOS,יעודם הוא לא למטרת בידוד אלה למטרת שליטה על כמות הAmbience שהמיקרופונים קולטים,תתאר לעצמך שכביכול אתה מקטין את מידת החדר ובכך מקבל פחות "ריברב חדר"\מקטין את מידות החדר אבל ללא המגרעות והתופעות האקוסטיות (הבדר"כ לא רצויות) של חדר קטן.


במידה ויש לך את התקציב הדרוש הייתי הולך על הפרדה מלאה.
קח בחשבון שתצתרך בצורה מחושבת לחלק את הנדלן שלך ללייב רום וגם קונטרול רום שישמע סביר ותוכל גם למקסס בו.(אלה אם כן חדר ההקלטה הוא בחשיבות עליונה והמיקס יבוצע באולפן אחר).


בהחלט ניתן בעזרת מידע הנמצא בספרות ובפורומים שונים לבצע את התכנון,רכישת החומרים המתאימים והבנייה בעצמך אבל אם אתה רוצה ללכת על בטוח הזמן אקוסטיקאי שיעניק יעוץ מקצועי.
_________________
www.Soundcloud.com/tomervalve - פרויקט מת.
www.Soundcloud.com/tomtomz פרויקט עכשיו.
"זה עולם אלקטרוני, קצת קשה (לסינטים) לדבר"
  snir_m  
הצטרף: 05 מאי 03
הודעות: 43
מיקום: צור-יצחק
תודה
הודעה פורסם: רביעי 12 מרץ,08 16:59   
למישהו יש מושג כמה עולה שעת ייעוץ של יועץ אקוסטי וכן מה יכולה עלות כלל החומרים לבניית קיר כולל זכוכית וחלקים וחומרים לבנייתו?
_________________
מוזיקה היא לא תחביב, היא דרך חיים - צ'ארלי פרקר

www.snirdrum.com
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון