פורסם: שבת 31 מאי,08 23:34
שים לב שלפעמים הגברה באיזור ה-8-10khz לא באמת פותרת את הבעיות. נסה להגביר משהו במתחם הנמוך יותר ואז גם ב-12-15khz (זהירות לא להגביר רעש מיותר). ואז פתאום נפתח עוד משהו, שלא שמת לב אליו (או לחליפין - מתגלה זוועה שכדאי לפתור במיקס או להנחית לקיבינימט).
הכי חשוב - Reference ולהשוות בכמה מקומות (וגם אוזניות)
אם בשלב המאסטרינג הרמת גבוהים וזה לא בהכרח עוזר ורק מתקבלים קל מני "היסים" חזקים וצורמים, סימן שמשהו במיקס (לעיתים בהקלטה) לא נכון.
Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1707
מיקום: ירושלים
פורסם: ראשון 01 יונ',08 08:57
אני דווקא לא חושב שהגברת גבוהים לכל המיקס היא בהכרח בעייתית. לדעתי זה מהלך די סטנרטי. אם זה נשמע טוב - זה טוב. כמובן שצריך לא להגזים, להשוות לרפרנס אחר וכו'.
זה לא מקרה שלרוב הקונדנסרים יש תחום היענות עם Presence peak איפשהו בין 6 ל-12 קילוהרץ. החוכמה היא כמובן לדעת כמה ואיך להגביר, ואולי גם יותר מכך, לדעת לשמוע את המיקס מראש עם "צפי להגברת תדר X" - כלומר, ליצור תמונה מספיק בריאה ומאוזנת שהגברה או הנחתה כלשהי במאסטרינג לא יחשפו בה בעיות.
Supporter
הצטרף: 02 דצמ' 03
הודעות: 1685
מיקום: רמת השרון
פורסם: ראשון 01 יונ',08 12:15
אני אישית חושב שאם מדובר על EQ קליל ושקוף של עד 2-3dB, עם שיפוע שאינו חד מדי, זה סבבה.
לעתים מזהים את הדבר הזה רק בשלב המאסטרינג, כאשר חשבנו שהמיקס נשמע מושלם ופתאום מסתדר שניתן טיפה להדגיש תדרים מסויימים.
זאת למעט איזה High Pass במאסטר לתדרים שמתחת ל-20-30Hz, שלא נשמעים בלאו הכי וסתם מנפחים את המיקס.
ברגע שמדובר על שינויים מהותיים יותר, כנראה שניתן לעשות זאת בצורה יותר טובה באמצעות EQ על ערוצים מסויימים ו\או ושינוי במיקס.
אגב, אני נעזר הרבה ב-Groups וכך יותר נוח לאתר האם אלו ה-Leadים שדורשים יותר פרזנס, או אולי כלי ההקשה, ולעתים לא רחוקות גם לתת EQ על הגרופ כולו וכו'.
_________________
ליאור "מונטיגו"