תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 12:53
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
כיצד לכוון את מערכת התופים?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (245) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תופים וכלי הקשה
  אסף  
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
כיצד לכוון את מערכת התופים?
הודעה פורסם: שני 25 אוג',08 13:18   
חיפשתי בפורום תופים ולא מצאתי תשובה לשאלה החשובה הזאת, עליה שחר העיר בשירשור אחר פה. בימים אלה אני מנגן עם מתופף ששייך לזן שלא מתחזק את התופים שלו, להערכתי, והייתי שמח לכוון אותו ולהראות לו את האור #smile (ואני לא מתכוון לאור של הרכבת הדוהרת לעברו במנהרה החשוכה ושעוד רגע תדרוס אותו #biggrin ).

אשמח אם מישהו מהמתופפים המנוסים פה ירים את הכפפה וירשום מיני-מדריך בנושא. כמה שאלות מכוונות:
1. כל כמה זמן יש להחליף עורות לתופים?
2. מה המטרה בכיוון תופים?
3. מה הסימפטומים של תופים לא מכוונים?
4. כיצד מכוונים את התופים? מה השלבים?
5. טיפים לשעת חירום - מה אפשר לעשות עם מתופף "במקום", כאשר אין אפשרות ללכת ולקנות עורות חדשים?
6. כיצד להתאים את העור לסוג התוף?
7. האם יש הבדלים בין כיוון תופים להופעה לבין כיוון תופים להקלטה?
8. מה מקור ה-ringing בתוף לא מכוון?

אשמח לשמוע תשובות ושאלות נוספות לחידוד החומר #smile.
_________________
שיעורי פסנתר שלי ברשת (יוטיוב):
http://www.youtube.com/user/MangoldProject
shaharv
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
הודעה פורסם: שני 25 אוג',08 13:59   
האתר הזה דיי מקיף: http://home.earthlink.net/~prof.sound/

הנה כמה נק' חשובות שהעבירו לי בע"פ ואני משתדל להקפיד עליהן אם אני צריך, שמבהירות את העניין בכלליות (ומסודרות גם לפי הנק' שלך #biggrin )
לעור העליון יש ציפוי (אם יש כמובן) שנותן את הצבע שאופייני לעור (זה בטח מתפרק לכמה גורמים, אבל צבע זאת מילה כללית מספיק לדעתי), ואת העור כדי להחליף כאשר הציפוי נשחק, ברמה כזאת שאובד הצבע המקורי של העור. עור שחוק קשה יותר לכיוון.
גם עור עם שקעים כאלה לא עוזר במיוחד, קרעים, וסתם עור ישן שיש עליו יותר גאפה משר שטח להכות, לא מזיק להחליף עורות ישנים, זה מחזיר המון חיים למערכת.
המטרה בגדול היא קודם כל ליצור מתח אחיד על ההיקף, התוף עובד כמו ממברנה של רמקול, והשאיפה היא לתנועה אחידה. אם ניקח בחשבון שהמתופף שלנו גם לא תמיד פוגע בדיוק במרכז או באותה הנק', אז ברור למה חשוב שיהיה צליל אחיד על כל שטח התוף (יותר נכון, על כל נק' ברדיוס נתון...)
העור התחתון נותן את הסאסטיין, ההדהוד של התוף, המטרה היא ששניהם יהדהדו יחד בצורה כלשהי. כאן אין מכה, אבל עדיין תקף עקרון ה"רמקול".
וכמובן, שאחרי שההיקף מהדהד בצורה אחידה, מתיחה ושחרור קובעים את גובה הצליל.
תופים וכלי הקשה ניתן גם לכוון ל"מרווחים", למשל בטמטמים או בונגוס.

תופים לא מכוונים ישמעו לרוב כאילו להדהוד אין קשר למכה עצמה (תחשוב מכת סנר מלווה בהדהוד נמוך מדי), גובה צליל משתנה בהדהוד בצורה לא "טבעית" לכלי או לשיר, כל מכה (בעוצמה שווה) נשמעת אחרת, וסתם אוברטונים או חוסר צבע מוגדר, כאילו שהמתופף סתם מנגן על ערימה של סירים שאין ביניהם קשר, במערכת מכוונת נכון הכל FALLS INTO PLACE

יש כמה דרכים, כדי לקבל תוצאה טובה, רצוי אבל לפרק את המערכת לתופים הבודדים, ולשחרר את העורות לחלוטין.
מתחילים בלהדק את הברגים, כמו גלגל של רכב באלכסונים. יש מתופפים שאוהבים לעשות את זה כשהתוך על הרצפה והם לוחצים על החישוק, יש כאלה שאוהבים ליצור לחץ על המרכז עם מקל ומשם להדק. אני מעדיף את הראשונה כי היא נותנת לחץ קבוע על החישוק (משקל הגוף). מה שחשוב זה, לא לסגור לגמרי את הברגים במכה אחת, סוגרים עד לנק' מסויימת שמרגישים ביד, עד ל"קושי" מסויים של הבורג ומשם עוברים הלאה. אח"כ עוברים בורג בורג ומוסיפים/מורידים חצאי או רבעי סיבובים לפי הצורך, עד שמגיעים לגובה הצליל הרצוי, בודקים שלכל ההיקף הצליל שווה, ומתרנים בכל איזור בזהירות עם הבורג שמתאים לו (לפעמים צריך לפצות עם הברגים הצמודים לו ועם הנגדי, אבל מדובר בתיקונים קטנטנים)
את הצד השני מכוונים אותו הדבר, בודקים את ההיקף, אבל את גובה הצליל בודקים במכה על הצד העליון (הגיוני לא?)
בבייסדראם מותחים בזוגות מלמטה למעלה, 2 נמוכים, 2 שמעליהם וככה הלאה, יש פחות חשיבות להיקף מאחר והמקל פוגע תמיד באותה הנק'. את הצד השני כדאי לכוון על כל ההיקף.

אחרי שכל התופים מכוונים לכשעצמם, מרכיבים את המערכת, ועושים תיקונים קטנים, מאחר וכל המערכת מגיבה למכות. צריך למצוא רשרושים ולסגור אותם, למצוא גורמים לאובר טונים (למשל תוף שלא מוחזק בצורה נכונה) או שינויים בצליל שנובעים משינוי של הכלי בחדר.

לא חייבים לקנות עור חדש, אפשר לעשות את כל הסיפור הזה ב10-20 דקות לפני הופעה או הקלטה, אולי לא תקבל צבע של עור חדש, אבל הצליל ישתפר פלאים, אפילו על מערכות זולות, פתאום כל הצלצולים והאוברטונים נעלמים, פתאום יש קשר בין הטמטמים ברולים.

אני לא אוהב פתרונות חרום סטייל גאפה, בשליכט על העור, שווה אבל להחזיק את המדבקות הכחולות האלה, הן נותנות מענה טוב לפעמים, ואם כבר גאפה, לשים מתחתיו קצת ניר טואלט כדי לא לחנוק לגמרי את התוף, אם צריך הרבה גאפה, כנראה שמראש לא כיוונתם טוב.
עודף רשת (ויש הרבה פעמים, רשתות רחבות וחופשיות על תוף רדוד, והמתופף בכלל מנגן מטאל....) אפשר לפתור (אם מתיחה לא עובדת) ע"י נייר טואלט מקופל שמוכנס בין הרשת לעור, באיזור של התושבות שלה.
Grape
הצטרף: 02 יול' 02
הודעות: 30
מיקום: בתוך הראש
הודעה פורסם: שני 25 אוג',08 15:29   
קבל קישור:
http://www.menet.umn.edu/~kgeisler/Tuning.pdf
או שתחפש Professional Drum Tuning Bible
זוהי הפניה ש Zooot נתן פה בפורום לפני מס. שנים
המדריך הזה הוא מדהים מקצועי ויורד לפרטי פרטים,
מה שכן צריך לפי נסיוני סבלנות אין קץ ועצבי ברזל
עבדתי איתו במשך כמה שנים ותמיד יש עוד מה ללמוד בכיוון תופים,
בעיני על אף שאין לי ניסיון בכיוון פסנתרים, כיוון תופים בצורה טובה הינו קשה יותר
הוא יסביר לך כל מה שהינך חפץ לדעת על התופים, המבנה שלהם, העורות, כיוון התוף עצמו, כיוונו ביחס לתופים האחרים וכו'

בהצלחה
  אסף  
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
הודעה פורסם: שני 25 אוג',08 17:42   
תודה! #thankyou
_________________
שיעורי פסנתר שלי ברשת (יוטיוב):
http://www.youtube.com/user/MangoldProject
kobifarhi-studio
Expert
הצטרף: 14 דצמ' 05
הודעות: 621
מיקום: תל אביב
טיפ קטן שנתן לי מתופף גדול
הודעה פורסם: שני 25 אוג',08 23:37   
סוכריות גומי.
בטעם קולה או נחשים או אחרים לבחירתכם.
זה עולה הרבה פחות מהגומי "היעודי"
אמנם עלול להיות דביק אבל לא נראה לי שמטלית לחה לא תוכל להתמודד #smile
בטוח שגאפה לא תעשה פחות נזק..
אם כבר גאפה כדאי להחזיק גאפה איכותי ולא סוג זול על מנת לא להשאר עם סימנים על התוף.
עוד כמה טיפוים:
שווה לנסות להקליט בלי עור תחתון
זה אמנם צבע אחר אבל זה זה צבע טוב שנמצא בהרבה תקליטים אהובים- מה שמרויחים הוא שהרבה הרבה יותר קל לכוון ולשלוט בPITCH של התוף.
כדי להחליף עורות מהר יותר, אפשר להשתמש במברגה רגילה ללא ראש על מנת להסיר את הברגים. זהירות ההמלצה מתייחסת רק להסרה של העורות ולא להלבשה שלהם שצריכה להיות עדינה יותר.כדאי להתייחס לכיוון תופים גם בהאזנה דרך המיקרופון והמוניטורים באולפן. לפעמים בגלל תכונות של מקרופון או הצבה מסויימת אוברטונים שהויו חזקים בחדר יהיו חלשים בהקלטה ולהיפך.
_________________
קובי פרחי
טכנאי קול-מוזיקאי.
http://www.mitzlol.com
Kwebos
תומך
הצטרף: 08 ינו' 06
הודעות: 2667
מיקום: ר"ג
הודעה פורסם: ראשון 31 אוג',08 19:21   
תגידו אנחנו מדברים כאן גם על פיץ'? מהמעט שקראתי (רפרפתי ממש במהירות) לא נתקלתי באזכור של ממש על דיוק בגובה הצליל, האם גם זה נכלל בעסק?

במידה וכן איך זה נעשה? נראה לי שרק אבסולוטים מסוגלים לזה, לפחות לא נתקלתי בטיונר שיהיה יעיל לתופים, כמו כן על פי מה לכוון? הרוט של הסולם? מה עם שינויי סולמות? טמטמים וכן הלאה...

ולסיום, יש פלאג חינמי שמשמש כטיונר פשוט ויעיל? הייתי שמח להשתמש בדבר כזה לכיוון עדין של ביטים בקטעים אלקטרונים אם יש כאלו שהתוכן ההרמוני שלהם ממש נשמע דיסוננסי.
nir80
הצטרף: 26 ינו' 08
הודעות: 117
מיקום: תל אביב
בקשר לפיץ
הודעה פורסם: שני 01 ספט',08 01:13   
אני יודע שבסטים של dw רשום בכל תוף הטון שאמור להוציא התוף ( כמובן בכיוון נכון ) .
Kwebos
תומך
הצטרף: 08 ינו' 06
הודעות: 2667
מיקום: ר"ג
הודעה פורסם: שני 01 ספט',08 11:55   
יש למישהו פה נסיון עם הקלטת תופים פדנטיים על התוכן ההרמוני של השיר?
אני זוכר כמה קטעים של פורטנוי שהוא ממש מנגן את המלודיה והוא מכוון להפליא, גם עם פרקשוניסטים שומעים את זה מדי פעם, אפשר לשמוע רימיקס של ג'יי ויוז עם פרקשן בסגנון.

אז איך זה נעשה? איך מכוונים התופים באופן כללי? זרקו סתם איזה סולם, פשוט מעניין אותי אם יש מרווחים נהוגים בין טמטמים למשל או יחס בין הסנר לבייס וכן הלאה.
shaharv
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
הודעה פורסם: חמישי 27 נוב',08 00:51   
השתמשתי היום בכלי המגניב הזה:
http://www.music123.com/Drumdial-Drum-Tuner-442160-i1136239.Music123
מעיין "קליבר" שמאפשר מתיחה אחידה של העור בקלות וזריזות.
מה שכן, הוא לא מכוון לפי טון, אבל הוא עובד מצויין.
אני חושב שכל מתופף רציני צריך להחזיק אחד כזה, יותר טוב לדעתי מאשר מפתח עם מד TORQUE מאחר והוא נותן מדידה של העור עצמו ולא מהבורג


אם רוצים ממש להשתולל:
https://www.resotune.com/RESOTUNE.htm
הרולס-רויס של הטיונרים #biggrin

ועוד פטנט נחמד, למי שמחפש להתנסות/לשנות את גובה הצליל במהירות ובצורה מדוייקת (לא לטון, אלא לכל היקף התוף בצורה אחידה):
<</>
greenich
הצטרף: 08 ינו' 09
הודעות: 280
מיקום: ראשון לציון
כיוון תופים במרווחים הרמונים
הודעה פורסם: שישי 09 ינו',09 03:57   
שלום לסקרנים שמכוונים תופים.

אני אשתף אתכם מהנסיון שלי בכיוון תופים.
דבר ראשון- ללא ספק, תופים שמכוונים לפי פיץ' נשמעים "נכונים" יותר.
ברשותכם אני אשתמש בדוגמת שירי פופ ורוק.
בשירי פופ-רוק סטנדרטים ההרמוניות בדרך כלל שואבות השראה ממוסיקה קלאסית.
זאת אומרת שההרמוניה תהיה "פשוטה" ומבוססת על הדרגות הבסיסיות(להבדיל מהרמוניה של ג'אז).
למשל אם שיר בסולם דו מז'ור אנחנו נמצא שם את האקורדים דו מז'ור, פה מז'ור וסול מז'ור,
כולל התחליפים שלהם(לה מינור, רה מינור וכו...).
אני מתחיל בכיוון הבייס דראם לטון עם אוברטונים של דו(דרגה ראשונה).

את הטמטמים אני מכוון ל"מנגינה" שמבוססת על צלילי הסולם(הקלידים הלבנים בפסנתר למי שלא יודע...),צריך פשוט להקשיב לשיר ותוך כדי לכוון. זה נשמע קצת מוזר לפעמים אם מקשיבים לתופים באופן אקוסטי אבל דרך המיקרופונים זה נשמע נהדר!

את הסנר אני יכול לקחת לכמה כיוונים, אפשר רה שזו הדרגה השניה בסולם ונשמעת טוב עם כל דרגות הסולם.
דרך אגב דרגה שניה בכל סולם תתפקד טוב לצליל האוברטון של הסנר כמובן ביחס לסולם שהשיר נמצא בו.
בכל אופן נסו להגיע ליחס מוסיקלי מעניין בין תוף הבס לסנר(זה המפתח לסאונד טוב).
אם אין לכם את היכולת לדעת את הסולם פשוט תשאלו את הנגנים האחרים- הם ישמחו לעזור לכם.
אפשרי לכוון את הסנר גם לדרגה חמישית (בסולם דו מז'ור זה יהיה סול).

בדקתי את הנקודה הזאת שוב ושוב והשיטה הזאת עובדת מעולה.
היא כמעט לא תלויה בתנאים האקוסטיים של האולפן והכי חשוב,
זה לוקח פחות מחמש דקות לכוון את כל הסט (למי שמיומן כמובן)
וזה נשמע מליון דולר עם מינוף בבורסה.

בהצלחה
www.greenich.co.il
_________________
מפיק מוזיקלי,נגן הופעות ויוצר www.greenich.co.il
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תופים וכלי הקשה

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון