Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
פורסם: שלישי 18 נוב',08 22:55
לגבי טבלאות אני לא יכול לעזור.
בקשר לשאלה השנייה- באקורדים משולשים (רק מאז'ור או מינור בלי צלילי מתח או "הדגשה" כמו שקראת לזה) נהוג לנגן את ה-5.
תומך
הצטרף: 16 יונ' 01
הודעות: 1511
מיקום: מגדים
פורסם: שלישי 18 נוב',08 22:59
1. אני חושב שאם תכין בעצמך אז גם תלמד מזה, גם זה עשוי לעזור לך לזכור טוב יותר, וגם זה יהיה מאורגן כפי שלך נוח.
2. המונח 'הדגשה' אינו מדויק ולמעשה אינו מוכר לי מתאוריה של מוזיקה. באקורד מרובע (כלומר אקורד בן 4 צלילים שונים, כמו C6 או Am7) מה שאתה קורא הדגשה הוא צליל שנוסף על האקורד המשולש (1,3,5) ונותן לו 'צבע' או 'אופי'. לכן באקורד משולש הגיוני יהיה להשתמש בטרצה (הצליל ה 3 מהשורש), כי היא נותנת לאקורד את הצבע האפייני - מז'ור או מינור.
בכל מקרה עדיף לך לשאול את המורה, כי הוא יודע למה הוא התכוון.
בהצלחה.
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
פורסם: רביעי 19 נוב',08 10:24
אבל זה גיטרה בס, אתה לא מנגן אותם יחד, אתם רוצים להגיד שאי אפשר לנגן על באס דו-מי?
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
פורסם: רביעי 19 נוב',08 14:44
בליווי פסנתר, כשיד שמאל מנגנת תבנית ריתמית קבועה ולמעלה אקורדים (כמו בבוסה נובה, לדוגמה) לא מקובל לנגן טרצה למטה, גם אם לא מנגנים אותה ביחד עם השורש, אלא רק 1-5.
אם מנגנים WALKING BASS אז אין בעיה כי האוזן שומעת תנועה קווית ולא "מתעכבת" על כל צליל בנפרד.
אבל בכל מקרה, יהיה נחמד אם הבסיסטים בפורום יספרו מנסיונם.
הצטרף: 30 אוג' 01
הודעות: 138
פורסם: רביעי 19 נוב',08 17:11
אם אני מבין נכון את תחילתו של הדיון הזה לא נראה לי שמדובר בנגינה של כמה צלילים בו זמנית.
ככלל לא מומלץ להשתמש ברגיסטר הנמוך כדי לנגן יותר מצליל אחד באותו זמן מכיוון שיתקבל סאונד "בוצי" וחסר הגדרה ברורה. בהקשר של עיבוד או תזמור הכלל הזה עובד באותה הצורה כשמדובר בקולות התחתונים בעיבודים לכלי נשיפה/קשת.
אני לא יודע אם יש הסכמה ברורה סביב זה או שזה עוד אחד מהמקרים בהם ברקלי חושבים שהם ממציאים את הגלגל אבל קיימת טבלה שמגדירה מה הגבול הנמוך שבו כל מרווח יפסיק להישמע ברור.
לגבי תפקידי בס שלא כוללים יותר מצליל אחד - אף פעם לא נתקלתי במניעה גורפת לנגן את הדרגה השלישית של האקורד או כל תנועה אחרת במרווח של תרצה (בוגי למשל), עם זאת , לא נפוץ "לשבת" לאורך זמן על הדרגה השלישית מכיוון שהיא לא מגדירה באופן ברור מספיק את התחתית של האקודר לעומת השורש והדרגה החמישית שמרכיבות תנועה ברורה של מתח והרפיה בבס.
תומך
הצטרף: 16 יונ' 01
הודעות: 1511
מיקום: מגדים
פורסם: רביעי 19 נוב',08 17:38
נראה לי שהדיון נסחף למחוזות רחוקים מהשאלה.
הבנאדם מנגן חדשיים, ואין ספק שהתרגיל שהוא תאר לא בא ללמד כתיבת תפקיד של קול נמוך שצריך לציית לחוקי הירמון ו\או תזמור.
מדובר בסך הכל בלימוד של מבנה אקורד משולש או מרובע ושינון הצלילים האפשריים שיכולים להופיע בו. לעניין זה הרגיסטר אינו רלבנטי.