מעבר לניסיון, כישרון, ורצון. את הידע של תורת המיקס/מאסטרינג היכן ניתן לרכוש חוץ ממכללות לסאונד. מעבר לידע בסיסי + במיקס.
תורת המיקס ניבנת על ידי פיתוח האוזן האנושית. ? _________________ :Lives Studio
.sound of dream
mixing,mastering,Production
http://www.myspace.com/livesstudio
LYNX L22,UA SOLO/610,MIXER XLR NEUTRIK MORE..
יש גם הרבה ספרות על הנושא. למשל "Michael Stavrou - Mixing With Your Mind" ממש לא רע לדעתי, מאוד מומלץ.
לגבי מסטרינג, הייתי ממליץ על הספר "Bob Katz - Mastering Audio, Second Edition" בשביל התחלה. _________________ ?המודעות שלי בבזאר
אין סודות במיקס מיקס זו אומנות. תמיד יש מה ללמוד גם שאתה יודע בתחום המון. ולא דווקא רק למתחילים. גם למתקדמים כאחד. אני חושב שכמה שיותר חומר למחשבה זה טוב. _________________ :Lives Studio
.sound of dream
mixing,mastering,Production
http://www.myspace.com/livesstudio
LYNX L22,UA SOLO/610,MIXER XLR NEUTRIK MORE..
בהנחת יסוד כי אתה נמצא מול מערכת חדר-מוניטורים טובה אותה אתה מכיר לעומק-לטוב ולרע.
לפי דעתי ניתן בהחלט לפשט את אומנות המיקס למספר יסודות בסיסיים פחות מעורפלים ו"מיסטיים":
-היכולת לתפעל ברמה גבוה ציוד\מעבדים בהם עושים שימוש במיקס או במילים אחרות לדעת מה אתה עושה,לא סתם לסובב כפתורים.
-היכולת והידע להתמודד עם מגוון רחב של חומרים (לדעת בדיוק איזה עיבוד\טכניקה\טריק\מכשיר יוצא את המיטב מחומר הגלם או מצד שני יציל את המצב כאשר חומר הגלם איננו עומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר)
כאשר ככל שאתה יותר שנים בעסק אתה לומד טכניקות חדשות,טריקים נוספים,מגלה מכשירים חדשים וכמובן יוצר חתימת סאונד אישית במידה ואתה מעוניין בכזו.
יש 2 דרכים ללמוד את התורה-
1)הנפוצה ביותר במהלך ההיסטוריה היא מאחד שמרביץ אותה (מטכנאי אחר בעל ניסיון) או בבתי ספר שונים המלמדים את התאוריה ומספקים X שעות תרגול.
2)היותר נפוצה כיום בעולם האולפן הביתי - דרך הרבה התנסות אישית, ניסיון וטעייה. _________________ www.Soundcloud.com/tomervalve - פרויקט מת.
www.Soundcloud.com/tomtomz פרויקט עכשיו.
"זה עולם אלקטרוני, קצת קשה (לסינטים) לדבר"
livestudio, בתור מתחילן, ועוד צעיר למדי, ואולי קצת שוגה בהערכה עצמית, יצא לך משפט מעולה
ציטוט:
אין סודות במיקס. מיקס זו אומנות. תמיד יש מה ללמוד גם שאתה יודע בתחום המון. ולא דווקא רק למתחילים. גם למתקדמים כאחד. אני חושב שכמה שיותר חומר למחשבה זה טוב.
אתה נשמע כמו אחד שמאוד להוט אחר המקצוע - התכונן להרבה אש לאן שרק תפנה. אז עדיף שתקבל את החיסון כאן. אם אתה רציני - תצליח.
אני מאמין שאפשר ורצוי לפתח את החשיבה והדרכים על מיקס במסגרת משותפת. ממש כמו שמורה למד הרבה יותר טוב כאשר הוא עוסק בהוראה, כך גם המנוסים והמתחילים גם יחד; העיניים והמוח נפתחים לדרכי חשיבה יצירתיות למדי, גם עבור מי שמנוסה.
כללית אפשר להיגרר לתוך טכנאות ומיקסים, ואפשר להיכנס לזה בצורה בריאה ומתודית.
היגררות היא לרוב כניסה לענף במקרה או מתוך להט, וישיבה מהירה על הקונסולה והתחלת ניסויים. זה יכול להיות תהליך ארוך, כיוון שרוב הנכנסים בנתיב הזה בטוחים שהם מבינים את מה שהם שומעים, ולרוב, אם לא בכל המקרים, ההתייחסות היא טכנית לכל הנושא, מה שמביא חדשים לכדי שאלות הדורשות תשובות במרקם של נוסחה.
קשה לשכנע אוזניים טריות וידיים קטיפתיות "כיצד לוחצים ופה ושם" כדי לקבל מוצר. זה לעולם לא ילך. המשופשף יכול להבין יותר במה מדובר כשאר זורקים לו 'נוסחאות', אך המתחילן אפילו לא יודע לקרוא אותן, ואילו זה שנכנס לנושא בצורה שיטתית, ורצוי מונחה, ייהנה מדרך רצופה של הבנה והנאה (ומכאן שמוסדות לימוד זה אתר גידול מעולה, לעתים יותר מלעבוד באולפן בתור עוזר על ההתחלה).
דובר פה רבות על נושא לימודים ומדוע זה חשוב, ועוד יותר כיצד זה מקצר את הדרך בהרבה, תוך תהליך משתף עם תלמידים ומורים יחד, וזה נתיב שיטתי בריא, אך הייתי רוצה לתת עצה ראשונית לכל מי שנכנס לתחום הטכנאות ומיקס.
הגישה
לגשת לנושא הזה טכנית בלבד זה מועד לפורענות ולרוב התבוססות בבוץ עצמי, בייחוד כשאין ליד רפרנסים. זה גם לא משרת את המטרה, לא עבור המתחיל ולא המקצוען.
מדובר באמנות, באסתטיקה, במוצר שצריך להצדיק את נחיצותו, ושכך אי אפשר לגשת לנושא ללא מבט כללי ובריא. זה אומר הקשבה לחומר בצורה אמנותית ולאו דווקא טכנית, הפעלת השראה לדרכים ביצירת התמונה, והתרכזות בתוכן כנקודת פתיחה. אי אפשר להתחיל מיקס ולא מכירים את החומר על בוריו. כלומר אפשר, אבל זו הדרך הארוכה, המסורבלת, התפלה והטכנית נטו.
למה למהר?!
תרגיל ראשון יהיה: הקשב ליצירה, התחבר אל הלחן, הבן את המילים, בנה לעצמך התייחסות לחומר מבחינה תכנית. זה הרפרנס הראשון, וכל רפרנס אישי שכזה הוא הנבט של מיקס יצירתי נכון עם גוון מעוצב אישית, אחרת כל המיקסים היו נוסחאות ונשמעים דומה. למעשה, הפנמה של ההיגיון באימון זה תביא לשרשרת תהליכים קצרה ויעילה יותר בהמשך.
זו בעיה נפוצה של טכנאים רבים, כולל המנוסים. הם מקבלים יצירה ומתייחסים אליה כאל חומר גלם לפעולות טכניות שעליהם לבצע.
תרגיל שני יהיה לשמוע. להקשיב למרכיבים של השיר (כל שיר מסחרי בתור התחלה), לנסות לאמן את האוזן באבחנה בכל תפקיד ותפקיד (עזבו אפקטים בשלב זה). אם הקשבת לכמה שירים ואמרת "אני מוכן" - נכשלת. אין כאן "סוף". לעולם לא יהיה, אלא אם תשושים מהמקצוע.
בתרגיל הזה יש לעקוב אחר כל תפקיד בתורו ובנפרד בתור התחלה. לא למהר ולא להתעצל - זו לא תיאוריה אלא המעשיות בגדולתה, והאוזן (הכלי) וההנאה (הנפש) יודו לכם אחר כך.
תרגיל שלישי יהיה לעקוב אחר התזמון והקצב, לעתים בליווי תיפוף עצמי עם הידיים/אצבעות. לשים לב לכלי הקצב בשיר וכיצד הם תומכים בו (או, שלא נדע, עושים ההפך).
תרגיל רביעי יהיה אבחנה בשילובים בין התפקידים, ההרמוניה שהם יוצרים בעבודה משותפת, ממושכת או רגעית בשיר.
כל התרגילים הראשונים האלה באים להכניס את המתחיל (והמנוסה) לכדי אווירה נכונה של תפקידו, לבסס גישה בריאה לדרכים שהוא עומד לבצע, ולתת נקודת התייחסות (רפרנס) עם צבע אישי. אלה לא תרגילים של חמש דקות ביום, אלא כאלה שיש לרצות אותם עוד ועוד.
** כמובן שהתרגילים האלה די עמוק בסדר היום של כל מוזיקאי, ולא פלא שטכנאים הבאים מתוך היותם מוזיקאים ונגנים, משתלבים טוב מאוד בתמונת הצליל ועולם הטכנאות. גיטריסטים אפילו קצת יותר, כנראה מהאופי הווירטואוזי של יצירת אינספור צלילים באמצעות הכלי שלהם.
זהו להיום _________________ Facebook של אקט ::: חפש לפני שתשאל ::: התקנון! ::: אינדקס ::: האינפו
ראובן יופי של כתבה
יש לי טיפ קטן נוסף למה שראובן אמר,אחרי שאני מרגיש שהמיקס יושב טוב ונשמע מחולק טוב ואין מלחמות בין התדרים,
אני מוסיף על המסטר במיקסר מקסימייזר (זמנית) כדי לבדוק איך ישמע בערך המסטרינג.
אז אני מקבל תמונה ברורה יותר. _________________ יעקב רביץ - מורה לגיטרה .
דרך אגב ראובן יקירי בוא נגדיר כך שאני לא כזה מתחילן ואכן אני להוט אחרי המקצוע אני לא מוותר אף פעם. אני כיום בן 15 והתחלתי בעולם בגיל 7 הכרתי את תוכנת הסינקויינסר ומשם התפתחתי. בגיל 10 בניתי את האולפן הראשון בחיי שם במיקס בכל פרמטר שהייתי נוגע לא ידעתי כלום עליו אבל ממש כלום לא ידעתי מה זה הכפתורים המסתובבים האלה . עד שלאט לאט קראתי יותר ספרים מאמרים, והתחלתי להבין כל פרמטר מקומפרסור ועד ריברב ובמשך השנים למדתי להוציא את המקסימום ממכשיר X מסויים ו מ X אחר . בגיל 13 בניתי את האלפן היותר גדול שלי בו הפקתי פרויקטים הקלטות של כלים חיים גיטרות בסיישן הפקות של 24 ערוצים והלן. על מנת להיתנסות יותר וגם לחוות את החוויה של הפקה ראשונה בחיי כעבור שנה של ניסויים והתנסות בסיישנים חיים והקלטות . בגיל 15 כיום פתחתי את האולפן המסחרי וה"גדול" שלי בו הוא מצוייד באקוסטיקה מקצועית,לובי בחדר הבקרה המטופלת ע"י אקוסטיקאי ואסטטיקה שבמקרה זה אבי שהוא מומחה לאקוסטיקה. והוא עשה שם עבודה פשוט "מושלמת" כמובן שאת הציוד לא שחכתי ,ואכן יש לי סביבת שמיעה אקוסטית ברמה גבוהה.
ותמיד אני ממשיך בעוד ידע עוד התנסות עד שאני ירגיש שאני מספיק בשל מבחינת גימור. וזה קרוב מאוד.
אם אני יום אחד לא יושב באולפן זה יום אפור בישבילי.זה הכל בישבילי המוזיקה/הסאונד זה מקור האוויר שלי.
קרדיט לאבי שהשקיע את מירב המאמצים. מעבר לזה שהוא תומך בכל העיניין שהוא בעצמו מוזיקאי _________________ :Lives Studio
.sound of dream
mixing,mastering,Production
http://www.myspace.com/livesstudio
LYNX L22,UA SOLO/610,MIXER XLR NEUTRIK MORE..
ראובן.
אקח ברצינות את מה שאמרת כי צדקת מיטיבעי שבא אלי באנדם להקליט אני רוצה לישמוע את הלחן המילים העיבוד וכשאני מחובר לזה ואני יודע מה שאני מחפש רק אז אני מתחיל את ההפקה. ואכן הדרך יותר קצרה קרא לי בעבר שעשיתי שיר ללא היתיחסות ואכלתי אותה.
תוך כדי שאני שומע את המילים והלחן אני מחבר לעצמי צבע/סאונד כבר בראש ואיך הוא יבנה לו. כמובן שהכל זה לגיטימי לתקציב והבעיה היא שהרבה בארץ דלי תקציב נמוך. ואז מגיע שלב הברירת מחדל.
100 נקודות דרך מחשב טובה. _________________ :Lives Studio
.sound of dream
mixing,mastering,Production
http://www.myspace.com/livesstudio
LYNX L22,UA SOLO/610,MIXER XLR NEUTRIK MORE..