תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 09:00
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  Shimon-E  
הצטרף: 30 אפר' 04
הודעות: 188
מיקום: כפר סבא
...המשך - ההבדל הפרקטי והתיאורתי בין סולם למודוס
הודעה פורסם: שלישי 02 יונ',09 17:56   
בנושא קודם שהעלתי, טענו מכובדי הפורום כי לסולם יש טוניקה. איני מצליח להבין כיצד זה נכון, אם אני מרכיב קטע מהצלילים של סולם דו מז'ור - כאשר הטוניקה היא רה, לדוגמה. אין ספק שניתן לומר כי השתמשתי במודוס רה דורי, אך באם ניתן לומר כי הקטע בנוי מסולם דו מז'ור - הרי ישנה סתירה עם ההגדרה לפיה לסולם יש טוניקה, הלא הטוניקה אינה דו.
מאיזה סולם, אם כך, בנוי קטע שמורכב מהצלילים של סולם דו מז'ור - אך הטוניקה לאורך כל הקטע היא רה?

תודה רבה לעונים.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שלישי 02 יונ',09 19:16   
אשמח מאד להתייחס לשאלה שלך אבל לפני כן, אודה אם תוכל להפנות אותי לאותה "שאלה קודמת", ע"מ שאוכל לקבל התרשמות מהן התשובות שקיבלת מ"נכבדי הפורום"
unknown_
הצטרף: 25 פבר' 04
הודעות: 125
הודעה פורסם: שלישי 02 יונ',09 23:36   
תקרא לזה מודוס, תקרא לזה סולם.... בין אם כך ובין אם כך מדובר ברה דורי, שהוא אחד מ-7 סאב-מודוסים
של סולם שכולל את הצלילים דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי (כאשר לאו דווקא דו הוא הראשון).
efi86
תומך
הצטרף: 02 יול' 03
הודעות: 946
הודעה פורסם: רביעי 03 יונ',09 07:20   
גם דו מאג'ור הוא מודוס,
C Major == C Ionian
על כן ברגע המעבר למחשבה בצורה מודוסית, פשוט תתייחס גם למאג'ור ומינור כמודוסים
זאת דעתי לפחות
  Shimon-E  
הצטרף: 30 אפר' 04
הודעות: 188
מיקום: כפר סבא
הודעה פורסם: רביעי 03 יונ',09 09:12   
יורם - http://www.act.co.il/forums/viewtopic.php?t=39366
ד"א, אני באמת מעריך את האנשים בפורום - על כן הביטוי "נכבדים" נאמר מתוך הבעת כבוד כבוד ולא בציניות #smile
mandela
תומך
הצטרף: 16 יונ' 01
הודעות: 1511
מיקום: מגדים
הודעה פורסם: רביעי 03 יונ',09 11:28   
ציטוט:
מאיזה סולם, אם כך, בנוי קטע שמורכב מהצלילים של סולם דו מז'ור - אך הטוניקה לאורך כל הקטע היא רה?


כמו שאמרת בעצמך, זה יהיה רה דורי. אבל אם אני מבין את שאלתך נכון, היא אינה נוגעת למתן שמות לסולמות.

בכל סולם יש יחסי כוחות בין הצלילים. יש צלילים 'חזקים' ו'חלשים'. יש צלילים שנותנים תחושת יציבות, ויש שנותנים תחושת חוסר יציבות (אני מתייחס למוזיקה טונלית, כלומר מוזיקה שבה יש טוניקה = צליל יציב במיוחד. בוא נשים בצד מוזיקה א-טונלית לצורך הדיון). דרך אגב, יחסי הכוחות הללו אינם מוחלטים אלא תלויי מקום, זמן, ותרבות.

מיחסי הכוחות הללו, שהיא מלודית מכיוון שהיא מערכת של יחסי כוחות בין צלילים, נגזרים גם יחסי כוחות בין אקורדים. ולכן המושג 'טוניקה' יכול להתייחס לעוד דברים: לדרגה הרמונית (האקורד שבנוי מטרצות על הטוניקה), לפונקציה הרמונית (אקורדים אחרים הנגזרים מהסולם שממלאים את אותה פונקציה), או אפילו לסאונד (tonic sound).

אם אתה משתמש במודוס רה דורי, הרי רה הוא הטוניקה (ומזה נגזרים כל מיני דברים, שאת חלקם ציינתי). לא תרצה שהמאזין יקבל תחושה שדו הוא הצליל הכי חזק\יציב - ולכן תרצה להמנע ממהלך הרמוני (שאלה לאילן - גם מלודי?) שיתן תחושה כזו - למשל G7->C. במקום זה תרצה לבסס את רה כטוניקה, ע"י מהלכים שמבליטים את יחסי הכוחות הקיימים ברה דורי, ולא בדו מז'ור. במילים אחרות, מה שמשנה הוא לא רק חומר הגלם (הצלילים עצמם) אלא יחסי הכוחות ביניהם והדרך בה יחסי הכוחות האלו באים לידי ביטוי לאורך ציר הזמן, גם במלודיה וגם בהרמוניה.

זה קצת דומה לבישול - אתה יכול להכין ארוחה מאותם חומרי גלם, אבל עדיין יש לך מגוון אפשרויות לבחור מבינהן - איזה טעם להבליט, איזו מנה תהיה ראשונה ואיזו אחרונה.
sha999
הצטרף: 30 יונ' 07
הודעות: 27
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: רביעי 03 יונ',09 11:57   
הסבר מצוין #clap
  Shimon-E  
הצטרף: 30 אפר' 04
הודעות: 188
מיקום: כפר סבא
הודעה פורסם: רביעי 03 יונ',09 21:57   
"אבל אם אני מבין את שאלתך נכון, היא אינה נוגעת למתן שמות לסולמות." - ההיפך הוא הנכון. למרות שחידשת לי המון בהודעתך.
ידוע לי כי המודוס בו אני משתמש הינו רה דורי. שאלתי הייתה באיזה סולם אני משתמש. מאחר ולסולם ומודוס יש הגדרות שונות, ודו מ'זור הוא לא שם שני לדו יוני, לא ניתן לומר (למיטב הבנתי) ש"הסולם ממנו מורכב הקטע הוא מודוס רה דורי"( - או שכן?).
SAR
Act Compatible
הצטרף: 14 מרץ 02
הודעות: 1293
הודעה פורסם: רביעי 03 יונ',09 22:37   
לא מבין מה אתה כ"כ מסתבך.
ציטוט:
מאחר ולסולם ומודוס יש הגדרות שונות, ודו מ'זור הוא לא שם שני לדו יוני, לא ניתן לומר (למיטב הבנתי) ש"הסולם ממנו מורכב הקטע הוא מודוס רה דורי"( - או שכן?).

ודאי שיש שירים שהם מודאלים לחלוטין. חלק ניכר מהשירים שנכתבו כאן בארץ בשנות ה30-40 ע"י לברי, זהבי, זעירא ושות', הם שירים מודאלים- הרבה דורי ופריגי- שההרמוניה שמעבדים מלבישים עליהם היא לרוב או הרמוניה קוורטלית או כל שפה הרמונית אחרת כיד הדמיון הטובה עליהם, וזאת מפני שהמלודיה המודאלית אינה מאפשרת במקרים רבים הרמון "טונאלי" במובנו המסורתי.

קרא נא את השרשרת הזו, יש שם דיון נרחב על העניין של מוסיקה מודאלית.
תם
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 04
הודעות: 772
מיקום: טבאש
הודעה פורסם: חמישי 04 יונ',09 01:10   
ציטוט:
גם דו מאג'ור הוא מודוס,
C Major == C Ionian


כמו שאפשר כבר להבין מתשובות החברים כאן, המשפט הזה לא מדוייק.
אם נדייק, נתאר כמודוסים את הרכבי הצלילים יוני, דורי, פריגי... ללא קשר לסולמות המז'ור והמינור שמעבר להרכב הצלילי שלהם, הם מכילים גם חוקיות הרמונית\מלודית (יחסית ברורה ומוגדרת על ידי אסכולות שונות במוסיקה המערבית). מודוסים אלו בהכרח לא חולקים את אותה חוקיות הרמונית\מלודית כמו המז'ור והמינור כי אם לא כן באמת לא היינו מבדילים ביניהם.

בקיצור: להגיד מז'ור או מינור זה הרבה יותר מלתאר הרכב צלילי מסויים, זה גם לתאר טוניקה כמו שהסביר בצורה מאוד מדוייקת mandela, ומעבר לכך, זה גם לתאר חוקיות הרמונית\מלודית מסויימת.

מקווה שעזרתי
תם
_________________
נגנבה גיטרה בס
http://www.facebook.com/event.php?eid=145050032231763
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון