הצטרף: 28 מאי 08
הודעות: 107
פורסם: שלישי 03 נוב',09 21:41
התחלתי ללמוד תיאוריה מוסיקלית לפני שבוע עם מורה לפסנתר ואנחנו לומדים תיאוריה על "יבש" רק על הנייר וקצת על הפסנתר.
ויש לי כמה שאלות:
1. התבקשתי לרשום בתווים כמובן אל סולמות המז'ור מדו עד דו והצלחתי, עכשיו אני צריך לרשום גם את דו דיאז וכו' הבעיה היא שלמשל שאני מתחיל לכתוב את סולם דו דיאז אני לא יודע עם לרשום פה או מי דיאז וכן הלאה.
2. אני עדיין לא מצליח לזהות תו ישר שאני רואה אותו יש תרגילים בנושא?
שאלות יתווספו בהמשך...
Moderator
הצטרף: 04 אפר' 07
הודעות: 605
מיקום: כוכב יאיר
פורסם: שלישי 03 נוב',09 22:19
אם התבקשת לכתוב את הסולם דו דיאז אז כולם הסולם יהיה דיאזי אבל אם אתה כותב רה במול אז כל הסולם יהיה במולי.
מבחינת תווים על הפסנתר זה אותם תווים, אבל זה לא אותו סולם. וזה בדיוק ההבדל בין מי דיאז ופה.
תומך
הצטרף: 26 נוב' 03
הודעות: 1009
פורסם: רביעי 04 נוב',09 01:01
שים לב לכותרת הראשונה.
צויין שהתחיל ללמוד לפני שבוע תיאוריה...
אני משער שקודם כל ישנה עבודה על בכלל מה זה סולם, מה זה מז'ור, ובשלב הזה בד"כ כן בונים את הסולמות עם סימני ההיתק ליד כל תו.
מעגל הקווינטות/קוורטות זה נושא שאני משער שיילמד בשלב תאוחר יותר (גם אם זה בשיעור הבא...).
לא נראה לי שיש כאן רצון ללמוד דרך הרשת, סה"כ מדובר במישהו שהתחיל ללמוד בצורה מסודרת עם מורה.
נראה שיש כאן יותר צורך בהכוונה להבין את שיעורי הבית, ובהתאם לכך עניתי.
מעבר לזה, שאני הייתי פשוט מרים טלפון למורה, ומבקש עזרה...
אני מאמין שהמורה שלך תשמח/ישמח מאוד לדעת שאתה תלמיד משקיע ורציני.
תומך
הצטרף: 23 אוג' 04
הודעות: 1214
פורסם: רביעי 04 נוב',09 01:06
זה ברור, גם למישהו שמתחיל ללמוד תיאוריה מעגל הקווינטות יכול לעזור אני חושב, בגלל זה נתתי לינק, גם אם בשביל שיידע שדבר כזה קיים...
הכל טוב
הצטרף: 28 מאי 08
הודעות: 107
פורסם: רביעי 04 נוב',09 13:34
התחלנו כבר את מעגל הקווינטות אבל בכל מקרה הכי פשוט להרים טלפון...
אבל שאלתי הייתה כך:
יותר נכון (לפי דעתי) לרשום את התווים על החמשה מדו עד דו ולרשום דיאז ליד המפתח.
אבל זה לא מה שהמורה רוצה היא רותה שאני ארשום ליד כל את סימן ההיתק שלו ושאלתי היא האם בסולם דו דיאז למשל האם אני צריך לרשום את התו פה או לכתוב מי עם דיאז? האם יש איזושהי חוקיות למשל שאם הסולם דיאזי אז משתמשים רק בדיאז?
Act Compatible
הצטרף: 29 אוג' 05
הודעות: 481
מיקום: תל אביב
פורסם: רביעי 04 נוב',09 15:14
תראה, מה שבני ענה לך זה הכי פשוט....
קצת רקע: בפועל, ישנו הבדל צלילי בין "פה" : "מי-דיאז". כלי קשת (כינור, צ'לו וכדומה..) יכולים להגיע לדיוק ולשוני קל בין 2 צלילים אלו.
מבחינתך, כנגן פסנתר אין הבדל שכזה - וזאת משום המבנה של הפסנתר. אבל בתיאוריה הפסנתרנית - ישנו ההבדל והוא חשוב.
העניין במרווחים הוא - שלא משנה איזה סולם תנגן - המרווחים ישארו זהים (לאורך הסולם).
אתה רק צריך להחליט האם אתה מנגן סולם מז'ורי או מינורי או אחר (ישנם המון - לא בכולם תתקל ותלמד...)
לדוגמא:
מרווח של סולם מז'ורי הוא תמיד (ולא משנה מאיזה קליד תתחיל):
טון - טון - חצי - טון - טון - טון - חצי .....
עכשיו, תמיד על החמשה יהיו לך או "דיאזים" או "במולים"....
סדר הדיאזים הינו "פה" - "פה+דו" - "פה+דו+רה" - "פה+דו+רה+סול" - "פה+דו+רה+סול+לה" - "פה+דו+רה+סול+לה+מי" - "פה+דו+רה+סול+לה+מי+סי"
סדר הבמולים דומה,,, רק הפוך:
מתחיל ב"סי", אח"כ "סי+מי", "סי+מי+לה"..... וכן הלאה
אז מה העניין? אם אתה מתחיל לנגן ב"רה"... אתה על דיאזים. ושניים בלבד... (אם היית עם מי דיאז... היית צריך עוד 5 לפחות. הבנת?) מה גם שזה עניין באמת של תרגול שמיעתי וחזותי... תיאוריה מול שמיעה...
אל תדאג, זה יבוא לך פתאום.