תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 22:40
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
איפה בתהליך ההפקה תדר הדגימה של הכרטיס הוא גורם משפיע?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (100) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מתחילים - Newbies
  jeffrey  
הצטרף: 29 מאי 09
הודעות: 37
מיקום: תל-אביב
איפה בתהליך ההפקה תדר הדגימה של הכרטיס הוא גורם משפיע?
הודעה פורסם: חמישי 24 יונ',10 08:45   
שלום לכולם מקווה שפגעתי בפורום הנכון.

הנושא של תדר הדגימה של הממירים בכרטיס הקול מוכר לי אבל השאלה שלי היא איפה בדיוק בכל התהליך הזה הוא בא לידי ביטוי.
באופן ברור כאשר מקליטים משהו ושומרים אותו בפורמט דיגיטלי מתרחש פה תהליך הדגימה, אך מעבר לזה איפה עוד שימוש בתדר הזה?
האם זה גם בעבודה בתוך סביבת העבודה, האם הDAW עושה תהליך Resampling באיזשהו שלב ? האם יש משמעות לתדר דגימה כאשר הכרטיס ממיר את המידע הדיגיטלי חזרה? הרי למעשה יש פה קריאה מתוך פורמט דיגיטלי והמרה, אני מתקשה להבין איפה המשמעות של תדר הדגימה במובן הסטנדרטי באה פה לידי ביטוי.

אשמח אם מישהו יוכל להרחיב לי על הנושא
אורח
הודעה פורסם: חמישי 24 יונ',10 10:42   
בהחלט יש משמעות.
תדר דגימה גבוה יותר משמע רזולוציה גבוהה יותר ועיבודים "קשים" יותר למעבד וכמו כן, התוצאה טובה יותר.
בין אם שומעים את זה או שמים לב להבדלים בין 2 פורמטים, ברמת העיקרון, עבודה בסאמפלר רייט גבוה יותר משמע עבודה ברזולוציה גבוה יותר שברוב המקרים תוביל לתוצאה טובה יותר.

באופן אישי, בלוג'קי אני עובד עם 44.1KHz ו-24ביט כי, נכון להיום, אני לא שומע את ההבדל בסמפלר רייט הגבוה יותר ששווה את העיבודים / המרה לאודיו... אבל.... יש לי פולסאר מחובר במחשב נוסף (כי אני על מק) ושם אני עובד על סמפלר רייט גבוה ככל שאפשר כי הסינטי המודולארי שם(ובעיקר הפלאגינים של Adern) נשמעים טוב יותר ב-96KHz ...

מקווה שעזרתי.
  jeffrey  
הצטרף: 29 מאי 09
הודעות: 37
מיקום: תל-אביב
!
הודעה פורסם: חמישי 24 יונ',10 10:48   
תודה על התשובה, זה לא בדיוק ענה על מה ששאלתי אבל זה בהחלט כיוון את השאלה.
בעקרון אני מבין את המשמעות שיש לתדר דגימה גבוה לעומת נמוך, אני יודע גם מה ההגדרה של זה ולמה תדר דגימה גבוה משמעו "איכות" גבוהה יותר.
השאלה שלי היא איפה בפרקטיקה נמדד ההבדל?
אם התדר מעורב רק כאשר אני מקליט לדוגמא עם מיקרופון דרך כרטיס הקול שלי, שם ממיר ה A\D צריך לדגום את הזרם החשמלי שמגיע וליצור תמונה דיגיטאלית, כאן אני מבין שיש משמעות רבה לתדר הדגימה.
אבל באילו עוד תהליכים יש משמעות לתדר הדגימה? כל עוד לא מתבצע Resampling באיזשהו שלב (המרה D\A או בתוך הDAW) אני לא רואה איפה יש עוד משמעות לתדר הדגימה על סאונד קיים שכבר שמור אצלי דיגיטאלית (ולא סאונד שאני ממיר בזמן הקלטה לדוגמא).
dabeshet
הצטרף: 31 אוג' 08
הודעות: 63
מיקום: ירושלים
בחישובים
הודעה פורסם: חמישי 24 יונ',10 11:26   
בעולם הדיגיטלי, כל עיבוד של הסאונד מתבצע בצורת חישוב. קובץ הסאונד הוא נתון מספרי [בינארי, אבל מספרי], וכל עיבוד שאתה מבצע עליו - אפקטים, איקולייזרים, קומפרסורים, כל דבר שמעבד את הסאונד הוא בעצם חישוב של הנתון המספרי באמצעות נוסחאות/אלגוריתמים.
ככל שהרזולוציה של הדגימה היא יותר מדויקת, גם כל החישובים יותר מדויקים. יש יותר נתונים לחשב, ולכן התוצאה יותר מדויקת.
ההבדל באיכות בין סורס נקי ב44.1 וסורס נקי ב88.2 הוא פחות מינורי. אבל אם תפתח על שניהם את אותו ריברב/איקולייזר, ההבדל גדול יותר.
ואם תעבד את הקובץ עצמו [process], נניח טיים סטרץ', ההבדל נהיה קריטי.
גם בשלב הסיכום בין ערוצים שונים [מיקס...] ההבדל הוא קריטי. הסיכום הוא אחת מנקודות החולשה של העולם הדיגיטלי. בהרבה אולפנים נמנעים ממנו לגמרי, ומסכמים באנלוג. תדר דגימה גבוה משפר את איכות הסיכום.
_________________
בדם הבורגנים נניע את גלגלי המהפכה
  jeffrey  
הצטרף: 29 מאי 09
הודעות: 37
מיקום: תל-אביב
!
הודעה פורסם: חמישי 24 יונ',10 11:36   
שוב תשובה נהדרת שמרחיבה כמה דברים אבל לא בדיוק עונה על השאלה שלי, יכול להיות שאני לא מנסח את התשובה שלי טוב.

השאלה שלי היא בעצם איפה נעשית פה דגימה (על בסיס תדר הדגימה) ?
כאשר אני מקליט איזשהו משהו, הכרטיס דוגם את האות, ממיר אותו ושומר אותו כסורס דיגיטאלי.
מכאן והלאה כל עבודה שלי על אותם ביטים בקובץ הדיגיטאלי (כמו שציינת בהודעה), האם תפקידו של תדר הדגימה נגמר כאן?
אין שום שלב בכל התהליך שבו הכרטיס / ממיר דוגם את הקובץ מחדש? האם כשאני מנגן את הקטע הכרטיס לא דוגם את הקובץ באיזשהו צורה שמשתמשת בתדר הדגימה כרפרנס ?
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
הודעה פורסם: חמישי 24 יונ',10 12:44   
ענה על השאלה הבאה:

דגמתי אות בתדירות דגימה 48kHz ושמרתי אותו כקובץ.
כעת פתחתי את הקובץ והשמעתי אותו בתדירות שחזור 96kHz (בלי לשנות את תכולת הקובץ כלל).

מה לדעתך יקרה?
  jeffrey  
הצטרף: 29 מאי 09
הודעות: 37
מיקום: תל-אביב
!
הודעה פורסם: חמישי 24 יונ',10 13:08   
זאת בדיוק השאלה שלי, אם יש עוד מקום שבו תדר דגימה משחק עניין, לא ידעתי שיש עוד מקומות שבהם יש דגימה ועכשיו אני חושב שכן.
מה זה תדירות שחזור? האם הכרטיס (או המחשב) דוגמים את הקובץ גם בתדר שמושפע מתדר הדגימה (למרות שהמידע שיש לדגום פה הוא שונה) ?
ShlomiTubul
Act Compatible
הצטרף: 08 ספט' 06
הודעות: 176
מיקום: דימונה
הודעה פורסם: חמישי 24 יונ',10 13:16   
הוא ישמע במהירות כפולה.... (כול עוד תכולת הקובץ לא תשתנה ולא תתבצע המרה)

לגבי תדירות הדגימה:
1. ככול שתדגום בתדר דגימה גבוה יותר נק' הנייקוויסט תשפיע פחות על ארטיפקטים בגבוהים בנק' החיתוך שכן אם אני דוגם בתדר שהוא כפול 2 מתחום השמע האנושי, ה- LOW PASS פילטר יתחיל קצת מוקדם בנק' החיתוך דבר שיפגום באיכות הגבוהים, אם תתדגום בתדר דגימה גבוה יותר אזי נק' החיתוך לא תשפיע או תשפיע בצורה מאוד מינורית על התדרים הגבוהים. (לרוב לא תשפיע כלל).
2. בתדר דגימה גבוה יותר צורת הגל נדגמת בצורה יותר נאמנה למקור - לכן זה נשמע הרבה יותר טוב! כי יש יותר נק' דגימה לשנייה (הגיון בריא)
3. רצוי ומומלץ תמיד לעבוד כפול שתיים מתדר הדגימה המוכפל כלומר: להפקות של וידאו רצוי לעבוד ב 96 קה"צ (48 כפול 2), להפקות אודיו רצוי ומומלץ לעבוד על 88.2 קה"צ (44.1 כפול 2). בגלל תהליך הדגימה מחדש.
retrolabel
Act Compatible
הצטרף: 28 יול' 08
הודעות: 714
מיקום: יבנה
אני חושב שהבנתי מה שאלת
הודעה פורסם: חמישי 24 יונ',10 13:46   
התשובה היא פשוטה.
תדר דגימה מתחיל בתהליך ההמרה מאנלוג לדיגיטל..
ונמשך במשך כל שלבי המיקס עד הסיכום.. כאשר הסיכום הסופי צריך לצאת על 44.1

מה שכן אם התחלת בתדר דגימה מסוים, אתה די תקוע איתו עד הסוף :-) כי שינוי התדר ישנה את אורכי הקטעים ויהרוס הכל.
_________________
אמיר.

www.retrolabel.co.il
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
הודעה פורסם: חמישי 24 יונ',10 14:09   
ציטוט:
זאת בדיוק השאלה שלי, אם יש עוד מקום שבו תדר דגימה משחק עניין, לא ידעתי שיש עוד מקומות שבהם יש דגימה ועכשיו אני חושב שכן.
מה זה תדירות שחזור? האם הכרטיס (או המחשב) דוגמים את הקובץ גם בתדר שמושפע מתדר הדגימה (למרות שהמידע שיש לדגום פה הוא שונה) ?


בוא נתחיל מהתחלה...

תדר הוא פונקציה של זמן (תחשוב: "X מחזורים בשניה"), אך בעולם הדיגיטאלי זמן אבסולוטי אינו קיים. אין דבר כזה "שניה" - יש דבר כזה "20,000 דגימות" שיכול להיות שנאספו תוך שניה, או תוך חצי שניה, או תוך שעתיים, הכל תלוי בתדר הדגימה של המערכת.

אם תסתכל על תכולתו של קובץ WAV, למשל, תגלה כי מדובר סתם באוסף של דגימות המייצגות שינויי עצמה.

כדי שלאוסף הדגימות האלו תהיה משמעות "קיומית" (קרא: "כדי שנדע אילו תדרים חבויים בהן"), צריך לדעת באיזה תדר הן נדגמו (=תדר הדגימה שלך).

בעולם הדיגיטאלי אין דבר כזה תדר אבסולוטי, כמו "200 הרץ", מכיוון שאין דבר כזה זמן אבסולוטי.

הדבר היחיד שהופך את ה-200 הרץ שלך,ל-200 הרץ ולא ל-400 הרץ, הוא הידיעה באיזה תדר דגימה השתמשת.

ולכן, בכל שלב במחזור החיים הדיגיטאלי בו אתה רוצה לדעת מהו התדר (או התדרים) האבסולוטי של האות שלך, אתה חייב לדעת באיזה תדר הוא נדגם.

מכך, תדירות הדגימה מלווה אותך בכל מקום, החל מההחלטה של ה-EQ הדיגיטאלי לחתוך ב-200 הרץ, וכלה במערכת ההשמעה שצריכה "להריץ" את הדגימות דרכה במהירות מסויימת (=תדר השחזור) כדי לשמור על אותה יחסיות בתדרים האבסולוטיים.

זו הסיבה, בין היתר, שקבצי WAV מכילים כותרת ובה מידע אודות תדר הדגימה של הקובץ.

אז לשאלתך: במצב בו מעניינים אותך תדרים אבסולוטיים, תדר הדגימה הוא פיסת מידע הכרחית, וזה יכול להתרחש בכל שלב במחזור החיים הדיגיטאלי, מהדגימה, דרך עיבוד האות (ליתר דיוק, האינטראקציה של המשתמש עם מעבד האות), וכלה בשחזור.
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מתחילים - Newbies

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון