הצטרף: 29 מאי 09
הודעות: 37
מיקום: תל-אביב
פורסם: חמישי 24 יונ',10 08:45
שלום לכולם מקווה שפגעתי בפורום הנכון.
הנושא של תדר הדגימה של הממירים בכרטיס הקול מוכר לי אבל השאלה שלי היא איפה בדיוק בכל התהליך הזה הוא בא לידי ביטוי.
באופן ברור כאשר מקליטים משהו ושומרים אותו בפורמט דיגיטלי מתרחש פה תהליך הדגימה, אך מעבר לזה איפה עוד שימוש בתדר הזה?
האם זה גם בעבודה בתוך סביבת העבודה, האם הDAW עושה תהליך Resampling באיזשהו שלב ? האם יש משמעות לתדר דגימה כאשר הכרטיס ממיר את המידע הדיגיטלי חזרה? הרי למעשה יש פה קריאה מתוך פורמט דיגיטלי והמרה, אני מתקשה להבין איפה המשמעות של תדר הדגימה במובן הסטנדרטי באה פה לידי ביטוי.
אשמח אם מישהו יוכל להרחיב לי על הנושא
הצטרף: 29 מאי 09
הודעות: 37
מיקום: תל-אביב
פורסם: חמישי 24 יונ',10 10:48
תודה על התשובה, זה לא בדיוק ענה על מה ששאלתי אבל זה בהחלט כיוון את השאלה.
בעקרון אני מבין את המשמעות שיש לתדר דגימה גבוה לעומת נמוך, אני יודע גם מה ההגדרה של זה ולמה תדר דגימה גבוה משמעו "איכות" גבוהה יותר.
השאלה שלי היא איפה בפרקטיקה נמדד ההבדל?
אם התדר מעורב רק כאשר אני מקליט לדוגמא עם מיקרופון דרך כרטיס הקול שלי, שם ממיר ה A\D צריך לדגום את הזרם החשמלי שמגיע וליצור תמונה דיגיטאלית, כאן אני מבין שיש משמעות רבה לתדר הדגימה.
אבל באילו עוד תהליכים יש משמעות לתדר הדגימה? כל עוד לא מתבצע Resampling באיזשהו שלב (המרה D\A או בתוך הDAW) אני לא רואה איפה יש עוד משמעות לתדר הדגימה על סאונד קיים שכבר שמור אצלי דיגיטאלית (ולא סאונד שאני ממיר בזמן הקלטה לדוגמא).
הצטרף: 31 אוג' 08
הודעות: 63
מיקום: ירושלים
פורסם: חמישי 24 יונ',10 11:26
בעולם הדיגיטלי, כל עיבוד של הסאונד מתבצע בצורת חישוב. קובץ הסאונד הוא נתון מספרי [בינארי, אבל מספרי], וכל עיבוד שאתה מבצע עליו - אפקטים, איקולייזרים, קומפרסורים, כל דבר שמעבד את הסאונד הוא בעצם חישוב של הנתון המספרי באמצעות נוסחאות/אלגוריתמים.
ככל שהרזולוציה של הדגימה היא יותר מדויקת, גם כל החישובים יותר מדויקים. יש יותר נתונים לחשב, ולכן התוצאה יותר מדויקת.
ההבדל באיכות בין סורס נקי ב44.1 וסורס נקי ב88.2 הוא פחות מינורי. אבל אם תפתח על שניהם את אותו ריברב/איקולייזר, ההבדל גדול יותר.
ואם תעבד את הקובץ עצמו [process], נניח טיים סטרץ', ההבדל נהיה קריטי.
גם בשלב הסיכום בין ערוצים שונים [מיקס...] ההבדל הוא קריטי. הסיכום הוא אחת מנקודות החולשה של העולם הדיגיטלי. בהרבה אולפנים נמנעים ממנו לגמרי, ומסכמים באנלוג. תדר דגימה גבוה משפר את איכות הסיכום.
_________________
בדם הבורגנים נניע את גלגלי המהפכה
הצטרף: 29 מאי 09
הודעות: 37
מיקום: תל-אביב
פורסם: חמישי 24 יונ',10 11:36
שוב תשובה נהדרת שמרחיבה כמה דברים אבל לא בדיוק עונה על השאלה שלי, יכול להיות שאני לא מנסח את התשובה שלי טוב.
השאלה שלי היא בעצם איפה נעשית פה דגימה (על בסיס תדר הדגימה) ?
כאשר אני מקליט איזשהו משהו, הכרטיס דוגם את האות, ממיר אותו ושומר אותו כסורס דיגיטאלי.
מכאן והלאה כל עבודה שלי על אותם ביטים בקובץ הדיגיטאלי (כמו שציינת בהודעה), האם תפקידו של תדר הדגימה נגמר כאן?
אין שום שלב בכל התהליך שבו הכרטיס / ממיר דוגם את הקובץ מחדש? האם כשאני מנגן את הקטע הכרטיס לא דוגם את הקובץ באיזשהו צורה שמשתמשת בתדר הדגימה כרפרנס ?
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
פורסם: חמישי 24 יונ',10 12:44
ענה על השאלה הבאה:
דגמתי אות בתדירות דגימה 48kHz ושמרתי אותו כקובץ.
כעת פתחתי את הקובץ והשמעתי אותו בתדירות שחזור 96kHz (בלי לשנות את תכולת הקובץ כלל).
מה לדעתך יקרה?
הצטרף: 29 מאי 09
הודעות: 37
מיקום: תל-אביב
פורסם: חמישי 24 יונ',10 13:08
זאת בדיוק השאלה שלי, אם יש עוד מקום שבו תדר דגימה משחק עניין, לא ידעתי שיש עוד מקומות שבהם יש דגימה ועכשיו אני חושב שכן.
מה זה תדירות שחזור? האם הכרטיס (או המחשב) דוגמים את הקובץ גם בתדר שמושפע מתדר הדגימה (למרות שהמידע שיש לדגום פה הוא שונה) ?
Act Compatible
הצטרף: 08 ספט' 06
הודעות: 176
מיקום: דימונה
פורסם: חמישי 24 יונ',10 13:16
הוא ישמע במהירות כפולה.... (כול עוד תכולת הקובץ לא תשתנה ולא תתבצע המרה)
לגבי תדירות הדגימה:
1. ככול שתדגום בתדר דגימה גבוה יותר נק' הנייקוויסט תשפיע פחות על ארטיפקטים בגבוהים בנק' החיתוך שכן אם אני דוגם בתדר שהוא כפול 2 מתחום השמע האנושי, ה- LOW PASS פילטר יתחיל קצת מוקדם בנק' החיתוך דבר שיפגום באיכות הגבוהים, אם תתדגום בתדר דגימה גבוה יותר אזי נק' החיתוך לא תשפיע או תשפיע בצורה מאוד מינורית על התדרים הגבוהים. (לרוב לא תשפיע כלל).
2. בתדר דגימה גבוה יותר צורת הגל נדגמת בצורה יותר נאמנה למקור - לכן זה נשמע הרבה יותר טוב! כי יש יותר נק' דגימה לשנייה (הגיון בריא)
3. רצוי ומומלץ תמיד לעבוד כפול שתיים מתדר הדגימה המוכפל כלומר: להפקות של וידאו רצוי לעבוד ב 96 קה"צ (48 כפול 2), להפקות אודיו רצוי ומומלץ לעבוד על 88.2 קה"צ (44.1 כפול 2). בגלל תהליך הדגימה מחדש.