תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 04:33
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
טיפול נכון בחדרים וטעויות נפוצות
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (95) ›
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה
  Omer-K  
הצטרף: 01 דצמ' 10
הודעות: 31
מיקום: מרכז
טיפול נכון בחדרים וטעויות נפוצות
הודעה פורסם: רביעי 16 מרץ,11 14:03   
על מנת לטפל באופן אופטימלי בחדר מיקס ומאסטר אנו מתבססים על שלושה אלמנטים:

בליעה- הורדת זמן ההדהוד (Echo) של ה-Hi Mid ומעלה (2KHz - 20KHz).
ישנם חומרים ומוצרי מדף טובים יותר וטובים פחות, אבל כמות החומר ומיקומו בחדר בהתאם ליעילות הבליעה שלו (NRC) היא קריטית!
פחות מידי בליעה- אנו מקבלים החזרים מהקירות היוצרים תמונה לא נכונה של מה שאנו שומעים. ככל שהחדר יותר קטן, אנו זקוקים ליותר בליעה. דוגמה קיצונית היא שירותים #read (תמיד יזהו בצד השני של הקו שאתה מדבר בזמן החירבון #nene ).
יותר מידי בליעה- החדר ישמע יבש מידי/עמום עם עודף בסים (חומרי הבליעה, למרות הטבלאות המפוצצות, אינם מצליחים לבלוע תדרים נמוכים. מכיוון שהם מחלישים גבוהים, אנו מגבירים ווליום ואיתו מוגבר הבס).
ראו דוגמה של מדידת זמן הדהוד (RT60) בחדר שהשקיעו אלפי שקלים בחומרי בליעה ומילאו איתם את החדר.

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא - זמן הדהוד נמוך מידי (פחות מ 0.2 שניות) וכמעט שנייה של הדהוד מתדרים הנמוכים.

לוכדי בסים- ישנם לוכדי בסים המנחיתים תדרים ספציפיים (מכוונים) וישנם המטפלים בכל התחום הבס ומורידים את זמן ההדהוד- את בוץ (Broadband).
זמן הדהוד הבסים הוא המבדיל בין חדר איכותי לחובבני. כשמוציאים מיקס לשמוע באוטו/סלון/אולפן מקצועי, העודפים או החוסרים הם בדר"כ בתחום הזה מכיוון שזמן הדהוד ארוך של הבסים גורם לתופעה הנקראת "מיסוך".
ראו דוגמה של אותה מדידה בחדר עם 5 לוכדי בסים (בחדר סטנדרטי כדוגמה זו, 4X3, מומלץ לשים מינימום 8 לוכדים). ככל שיהיו יותר לוכדים, החדר יהיה יותר "טייט" ומדוייק.

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא - זמן הדהוד רצוי בין 0.2 ל 0.3 שניות.

בטבלאות הבאות ניתן לראות התנהגות Low-Mid בחדר ללא לוכדי בסים ובחדר עם 5.

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא - ציר ה-X הוא תדר, Y עוצמה, Z זמן. כשאנו שומעים "בוץ", כך זה נראה.

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא - לאחר שמטפלים בזמן ההדהוד, יחסי העוצמה בין התדרים הוא עניין של מיקום המוניטורים בחדר.

Last but not least- דיפיוזרים- מחושב ע"פ נוסחה מתמטית/פיזיקלית. גורם לפיזור צלילים באופן אחיד ע"פ תחום התדרים הנבחר (בדר"כ 600Hz - 4.5KHz).
ישנם סוגים שונים וצורות שונות אבל אני מצאתי את ה- QRD להיות היעיל ביותר (מיקומם ביחס לנקודת ההאזנה צריך להיות במרחק לפחות פי 3 מאורך הגל של תדר הפיזור התחתון על מנת שיהיו יעילים (לדוגמה: 600Hz = 1.8Meter)
מונע פיקים וחורים בתחום התדרים הנבחר ומוסיף תחושת גודל בחדר.

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא - מדהים מה שהדבר הזה עושה על הקיר האחורי של האולפן. #thumbsup

http://www.facebook.com/OmerK.AcousticDesign
בקרוב אתר:
www.omer-k.com

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
_________________
בואו לשמוע.. האוזן קובעת
054-7543696
Dor Rozen
Act Compatible
הצטרף: 14 יול' 07
הודעות: 1492
מיקום: מודיעין
הודעה פורסם: רביעי 16 מרץ,11 16:10   
הגרף הראשון מזכיר לי משהו...
_________________
כל מאמץ שווה את מה שלמדת ממנו
motti_e
הצטרף: 26 מרץ 04
הודעות: 5
הודעה פורסם: רביעי 16 מרץ,11 21:42   
הי עומר,

הגעת בדיוק בזמן #smile
אני אמור לבצע מדידת הדהוד לחדר עבור פרוייקט מסויים שאני עובד עליו,
אשמח אם תוכל להגיד לי איך מבצעים מדידה כזאת.
מה אומר הנתון RT60?

תודה,
מוטי.
  Omer-K  
הצטרף: 01 דצמ' 10
הודעות: 31
מיקום: מרכז
הודעה פורסם: חמישי 17 מרץ,11 10:20   
אהלן מוטי,

RT60 זה Reverberation Time. זמן הדהוד של תדר.
זו בעצם מדידה של הזמן שלוקח לתדר מסוים להיות מונחת (לרדת בעוצמתו) ב- 60db.
ישנם כל מיני תוכנות מדידה המוציאות נתונים של RT, פאזות, Spectrum Analyzer וכ"ו.
על מנת לבצע מדידה שכזאת אתה צריך מיקרופון מדידה Omni, מחשב נייד, כרטיס קול ותוכנת מדידה.

אתה יכול להשתמש בתוכנה חינמית: Room EQ Wizard
ישנו מיקרופון מדידה של ברינגר שהוא פתרון זול של כמה מאות שקלים. אני משתמש ב- DPA 4091

אם תרצה, אני נמצא באזור פלורנטין. אתה מוזמן לקפוץ ואסביר לך איך, כמה ולמה.

בהצלחה,
עומר
_________________
בואו לשמוע.. האוזן קובעת
054-7543696
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
הודעה פורסם: חמישי 17 מרץ,11 10:20   
שימוש במדד RT60 בחדרים קטנים (חדרי האזנה, בקרה וכו') היא עוד טעות נפוצה, אם כבר עוסקים בשרשרת על טעויות נפוצות...

RT הוא מדד סטטיסטי, המושתת על עקרון השדה הפיזורי (Diffuse Field) - דבר שאינו יכול להתקיים בחדר בו אחרי 400 מילישניות האנגיה האקוסטית נעלמת.

העקרון הפיזורי מתחיל להתקיים אחרי לפחות 1 שניה של תנועת אנרגיה בחדר (ללא תמיכה נוספת) והחלל לאט לאט מתחיל להיות איזוטרופי (כזה שאין בו כיוונים מועדפים) והומוגני (אחיד). רק אז אפשר להתחיל לייחס לחלל מדדים סטטיסטיים כמו RT וחבריו.

גם ברמה התפישתית, שינוי של 10% בזמן הדהוד בסיסי של למשל 1.4 שניות (=שינוי של 140 מילישניות) יהיה בר הבחנה, בעוד שינוי של 10% בזמן הדהוד בסיסי של 400 מילישניות (=שינוי של 40 מילישניות) לא יהיה בר הבחנה.

נעשו על העניין לא מעט מחקרים הכוללים גם ניתוחים פיסיקאליים וגם מבחני האזנה.

להגיד שבחדר קטן "זמן הדהוד רצוי בין 200 ל-300 מילישניות" זה בערך כמו להגיד שמחר תזרח השמש. #smile מה גם שיש ספק גדול האם ההבדל בין 200 מילישניות ל-400 מילישניות (200%) ישפיע על איכות השמע.

יש לשים לב כי הטענה איננה שבחדר קטן לא יכול להתקיים הדהוד, אלא שהדהוד נגמר מהר מדי בכדי שנוכל לאפיין אותו באמצעות מדדים כמו RT.

ולכן, מדידת זמן הדהוד בחדר בקרה היא לא ממש במקום. הדרך הנכונה יותר להסתכל על דעיכת האנרגיה היא באמצעות עקומות TEF (זמן-אנרגיה-תדר), כמו "מפלי המים" למעלה בפוסט של עומר.

בהיעדר מדדים כמותיים מוסכמים לאיכות שמע בחדרים קטנים, רבים מתפתים להשתמש במדדים שיועדו לחללים בעלי אופי פיסיקאלי שונה לחלוטין - וזו טעות מרה.

הדרך המקובלת ביותר היום לאפיין חדרי האזנה קריטית היא בצורה איכותנית:

- ניתוח אנגרטי בתדר נמוך ובינוני נמוך: קצב דעיכת האנרגיה, התפלגות מרחבית של צמתים וטבורים של גלים עומדים, התפלגות ספקטראלית של תדרי גלים עומדים, ניתוח של רוחב הפס וה-Q של תדרי הגלים העומדים (דבר המעיד ישירות על היענות החדר לטרנזיינטים).

- ניתוח של החזרים מסדר ראשון: מהיכן הם מגיעים, כעבור כמה זמן, ומה עוצמתם? האם הם יגרמו לתזוזת התמונה הוירטואלית (Phantom Image) בחדר? האם הם יהיו שמיעים כהחזר בדיד? או שמיעים בכלל?

יש לא מעט דרכים לאפיין בצורה איכותנית חדרי האזנה. אבל שימוש כמותי במדד RT - ממש לא...

ציטוט:
בטבלאות הבאות ניתן לראות התנהגות Low-Mid בחדר ללא לוכדי בסים ובחדר עם 5.


אם אתה מראה התנהגות של לוכדי באסים, יש להראות גם מה קורה מתחת ל-170 הרץ (תחום לא מבוטל המשפיע באופן ישיר על היענות הטרנזיינטים של החדר). גם אם הגרף פחות יפה שם.

בשביל בליעת Low-Mid, לא צריכים לוכדי באסים. כל חומר פורוזי מספיק עבה עושה את העבודה.
motti_e
הצטרף: 26 מרץ 04
הודעות: 5
הודעה פורסם: חמישי 17 מרץ,11 20:18   
תודה רבה חברים #thumbsup
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון