הצטרף: 02 נוב' 06
הודעות: 20
מיקום: תל אביב
פורסם: שבת 02 אפר',11 17:13
איך משלבים צלילים אלקטרוניים בהופעת רוק?
אני מניח שהתשובה קשורה לדברים כמו סמפלר, מכונת תופים, תחנת עבודה, אבל אני לא באמת מכיר את כל הנ"ל ואשמח להסבר בקוי מתאר כלליים.
תומך
הצטרף: 23 אוג' 04
הודעות: 1214
פורסם: שבת 02 אפר',11 23:57
בגדול יש שתי דרכים עיקריות לעשות את זה:
1. להשמיע סיקוונסים סאונדים ותיכנותים מהמחשב, בזמן שהקליק יוצא ממנו לתוך אוזניות למתופף (או מי שרוצה), כך המתופף שומר שהלהקה תנגן בקצב עם המחשב. משיג סאונד "מוקפד", "מופק", "נקי", "מדוייק" וכו', כאילו הנגנים החיים משתלבים בתוך הסאונדים האלקטרוניים כמו באלבום. דרך טובה לגרום להופעה להישמע יותר כמו אלבום (ופחות כמו הופעה, אבל זו דעתי בלבד כן?).
2. לנגן הכל לייב, בלי קליק או רפרנס כלשהו בו בזמן שמישהו (בדרך כלל הקלידן) מהלהקה מנגן סאונדים סאמפלים וסינטים בלייב. משיג סאונד יותר "להקתי", "בועט", "מלוכלך", "חי", "נושם" וכו', כך שהסאונדים האלקטרוניים משלימים ומוסיפים לסאונד של הלהקה שמנגנת. דרך טובה לגרום להופעה להישמע יותר כמו הופעה - לטוב ולרע - אין מחוייבות לשמור על הסאונד המוקפד של האלבום (אם הסאונד שלו מוקפד) אלא רק לספונטניות הביצוע, האינטראקציה בין הנגנים בלהקה והדינמיקה שהיא אינדויודואלית ומשתנה בכל הופעה והופעה. חיסרון אחד - אי אפשר לנגן בו זמנית סיקוונסים ולופים - כי אז הלהקה תנגן משהו אחד והמחשב ינגן בזמנים אחרים לגמרי. לא יישמע טוב.
ישנן כמובן דוגמאות הפוכות לכאן ולכאן אבל אני משתדל להביא כאן יותר את האופציות בגדול ופחות את העדפתי האישית (למרות שייתכן והיא ברורה לפי מה שכתבתי)
הצטרף: 02 נוב' 06
הודעות: 20
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 03 אפר',11 07:11
שמחתי לקרוא מה שאמרת, שמישהו (בדרך כלל הקלידן) מהלהקה מנגן סאונדים סאמפלים וסינטים בלייב,
השאלה שלי היא בדיוק שמה, איך בפועל עושים את זה. באיזה מכשירים משתמשים.
ומה הכוונה שאי אפשר לנגן בו זמנית סיקוונסים ולופים.
ניסיתי להסתכל ביוטיוב על סרטונים שמראים תחנות עבודה, ומכונות תופים, וסמפלרים.
לא שבאמת הבנתי כי זה פעם ראשונה שאני רואה אותם...
הצטרף: 02 נוב' 06
הודעות: 20
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 03 אפר',11 22:38
Manny Zagri אשמח לשמוע דוגמא למה שאמרת, סיקרנת אותי... לאו דווקא בהופעה חיה אלא בכלל. (יש לך לינק?)
shtik ניסיתי קצת לבדוק באינטרנט אבל אני צריך מסגרת כללית, ונראה לי שאני מתחיל להבין:
אופציה א:
תחנת עבודה - כפתור פיזי מפעיל לופים באורך ומקצב קבוע מראש, במקביל לנגינה החיה של הלהקה.
החיסרון שצריך להתכוונן על הטמפו, זה פתיר ע"י מטרונום או גייד באוזניות לאורך כל השיר.
סיקוונסר - אותו דבר פשוט זה יוצא ממחשב נייד.
אופציה ב:
הצלילים האלקטרוניים שאפשר להפיק מכל אורגן (עם או בלי מודול), שאז הקלידן ממש מנגן את הצלילים באצבעות ואין שום דבר מוקלט מראש. החיסרון הוא שלא יהיה לופים מהירים אלא פשוט צלילים בקצב הנגינה הפיזית. הייתרון שהכל חי ואין שום דבר מוקלט מראש.
בנוסף יש מכונת תופים, שנותנת בעיקר את הקצב, בייס דראם סנר וכו', אולי גם מצילות ואפקטים קצביים. שזה כמו תחנת עבודה, כלומר כפתורים פיזיים שמפעילים את הצלילים.
ויש גם סמפלר, שאני לא בדיוק מבין איך הוא משתלב כי אני רק מבין שהוא כמו בנק דגימות אבל לא יודע מה הוא עושה מעבר להיותו בנק.
זה המכסימום שאני מצליח להבין כמסגרת, הרבה מזה הודות להסברים שלכם.
וזהו, אשמח מאוד להערותיכם על מה שכתבתי.
נכון שאני יכול ללכת לחקור את הנושאים האלה באינטרנט אבל אני בהחלט אשמח לכל מי שיוסיף הערות... ושוב תודה לכולם על ההסברים.
Act Compatible
הצטרף: 02 מאי 03
הודעות: 1001
מיקום: אסטרטגי
פורסם: ראשון 03 אפר',11 23:50
לגבי נגינה "באצבעות" על סינתי, יש סינתים שמאפשרים לך להחזיק כמה תווים שינוגנו ב-loop, כלומר ארפג'יו מאוצבע, שזה נותן לך את האופציה לשנות את התווים ב-loop בזמן הנגינה החיה.
אז אתה יכול גם לנגן נגינה רגילה וגם להחזיק לופים.
ואם לא רוצים להכביד על שאר הנגנים עם קליק באוזנייה, אתה יכול גם לשנות את הטמפו של הארפג'יו (loop) בזמן הנגינה כדי להתאים אותו לקצב החי, למרות שקצת קשה ודורש אימון.
עוד דבר, תלוי בסוג הלופ, הוא לאו דווקא חייב להיות בקצב של השיר. אם זה משהו ברקע, זה אפילו יכול להוסיף עוד מימד מעניין.