נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 1237
מיקום: In Line
פורסם: שלישי 03 מאי,11 09:01
שם על הראש את כובע המפיק לכמה דקות... המושגים מעט מבולבלים ומבלבלים.
לרוב הכוונה בקומפרסיה בשני שלבים היא הצבת שני קומפרסורים בעלי ספי עבודה, מהירות התקף ושחרור, שונים על אותו אות אודיו. האחד שולט בדינמיקה הכללית כקומפרסור רגיל והשני נכנס לפעולה מאד מהירה ברמות האודיו הגבוהות ביותר (לימיטר). בדרך זו משיגים שליטה דינמית כללית וגם מונעים התפרצויות עוצמה רגעיות הנובעות ממילה או הברה חזקה במיוחד. לקומפרסיה חזקה יש השפעות על הסאונד, השפעות אלו יכולות להיות רצויות או לא רצויות ע"פ הצורך. כדי להשיג קומפרסיה מאד משמעותית שלא תורגש אפשר להציב מספר קומפרסורים בטור - בזה אחרי זה - כשכל אחד מקמפרס 2-3dB ולא יותר. דחיסה של 9dB- בקומפרסור אחד נשמעת משמעותית ביותר בעוד שסאונד של 3 קומפרסורים שכל אחד מהם דוחס 3dB יהיה כמעט בלתי מורגש עם תוצאה דינמית מאד דומה. ההחלטה באיזו דרך לבחור להשגת המטרה היא לב ליבו של תפקיד הטכנאי (במקרה זה).
סוג אחר של טכנאים גורס שקומפרסיה בשני שלבים היא הצבת שני קומפרסורים בעלי ספי עבודה שונים, על קטע אודיו אחד המפוצל לשני חלקים: חלק האות החלש וחלק האות החזק. את האות החלש מפנים לקומפרסר האחד ואת האות החזק לשני תוך כדי מניעת דחיסת יתר באות החזק, דחיסה שהיתה מתרחשת אילו אותו הקומפרסור היה פועל על שני חלקי האות.
דחיסה מקבילה היא דחיסת אותו אות אודיו המפוצל לשתים או יותר יציאות (busses) במערכת ההקלטה. אות אחד נדחס בצורה דינמית רגילה ולפי הצורך לאותו הכלי, ולא יותר מידי, להשגת שליטה דינמית ממוצעת. האות השני מקומפרס חזק מאד ובצורה מוגזמת להשגת אפקט. האות הדחוס מאד מסוכם ומשולב באות הראשון לפי הטעם. התוצאה המושגת היא סאונד מקומפרס עם תחושה דינמית מלאה (בגלל האות הראשון) והשגת הטוב מכל העולמות.
לכל האפשרויות הללו יש דרכים נוספות, מטרות נוספות, ואפשרויות רבות להשגת שליטה דינמית במהלך שלם של שיר/קטע מוזיקאלי.
לדוגמא, פיצול של ערוץ בעל דינמיקה שונה בבתים ובפזמונים לשני Busses והצבת קומפרסור מתאים על כל קבוצה יכול להניב שילוב של קופרסיה שני שלבים + קומפרסיה מקבילה! הקומפרסור שמוצב על הערוץ החלש יותר עשוי לקמפרס חזק מאד בחלקים החזקים יותר בעודו דוחף מטה את הסאונד ב Buss זה ומשיג סאונד דינמי בערוץ "החזק" וסאונד מקומפרס בערוץ "החלש". ובכל מקרה היות ואות זה נחלש הוא מורגש פחות בתוצאה המסוכמת הסופית.
כל השיטות שפורטו מעלה אך לא דחיסה מקבילה וכל הווריאציות שלה יעבדו בעולם הדיגיטלי בצורה דומה לזה האנלוגי. השגת תוצאות מדוייקות בשיטת הקומפרסיה המקבילה מוגבלת בינתים לעולם האנלוגי וכיום יש מספר מכשירים שכבר כוללים בתוכם את אפשרות המיקס המקביל עליה דובר מעלה, אחרים את אפשרות שני הקומפרסורים שפועלים בצורה שונה על מרכיבי האות השונים ואפילו שירשור של שלושה קומפרסורים זה אחרי זה באותו המכשיר. השגת תוצאה איכותית של דחיסה מקבילה במימד הדיגיטלי אפשרית במידה אך מנסיוני מוגבלת משום חוסר דיוק מובנה בפיצוי העכבה. למרות שעל הנייר דיווח הפלאגים על זמן העיבוד שלהם למערכת האם אמור להיות מדוייק - המציאות מראה אחרת והתוצאה (אפילו עם אותו פלאג המוצב על אותו ערוץ שפוצל) נשמעת מתאבכת כפייזר = בעיות תזמון.
מבולבל? הטוב ביותר יהיה לנסות בפועל את האמור מעלה ולנסות לזהות את ההשפעות השונות של כל שיטה.
בהצלחה
_________________
הפקה ומיקס
נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 1237
מיקום: In Line
פורסם: שלישי 03 מאי,11 15:58
הבהרה שהיא גם תיקון כאן ולמעלה
כל השיטות שפורטו מעלה אך לא דחיסה מקבילה וכל הווריאציות שלה יעבדו בעולם הדיגיטלי בצורה דומה לזה האנלוגי. השגת תוצאות מדוייקות בשיטת הקומפרסיה המקבילה מוגבלות בינתים לעולם האנלוגי. הרציונל למעלה.
_________________
הפקה ומיקס