תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 14:29
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
מקום לצ'לו וגיטרת באס במיקס
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (95) ›
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי
  didain  
הצטרף: 23 מרץ 11
הודעות: 143
מיקום: תל אביב
מקום לצ'לו וגיטרת באס במיקס
הודעה פורסם: ראשון 19 פבר',12 13:14   
שלום,

רציתי להתייעץ כיצד לנהוג במיקס מודרני עם כלי כמו צ'לו שהאנרגיה העיקרית שלו היא באיזור הנמוך של הספקטרום, בכדי ליצור הפרדה שלו מגיטרת הבאס, שלפעמים מנגנת איתו ממש את אותו הליין, למנוע התנגשויות ומיסוך תדרים ביניהם, ועדיין לשמור על הבשר והנוכחות של שניהם?

תודה לעוזרים.
רועי גבע
Act Compatible
הצטרף: 01 מאי 03
הודעות: 1253
מיקום: ראשל"צ
הודעה פורסם: ראשון 19 פבר',12 14:19   
ה"דפינישן" של הצ'לו נמצא גם בתדרים גבוהים, כמו כן בגיטרה באס שהיא כלי עשיר באוברטונים.
אם זו מלחמה, תחליט מי אמור לנצח. בשיר רוק, זה בד"כ יהיה הבאס, אלא אם וכאשר ישנם קטעים שקטים בהם ישנו רק צ'לו, ואז כמובן שמן המובחר יהיה לפצל את הערוץ לשניים ולתת לכל אחד סאונד לפי המקום והתפקיד.
המנצח במלחמה מקבל את הבאסים הנמוכים, והמפסיד, במידה וזה (כנראה) הצ'לו, יקבל Low Pass Filter במקום בו הנמוכים שלו לא מתנגשים ויוצרים קפה בוץ יחד עם הגיטרה באס.
אפשר גם לחתוך מהבאס איזורים נמוכים ולפנות מקום קצת לצ'לו באזור ה Low Mid - כל אזור ה500 הרץ צפונה ודרומה.
לפעמים הבאס מאוד דומיננטית (תלוי בגיטרה כמובן ובשרשרת ההקלטה) בתדרים שניתן לוותר עליהם בתוך מיקס עשיר, תדר 110 למשל יכול להיות מעיק, לעומת 90-100 שהוא אחלה.
הצ'לו יוצא החוצה במיקס רוק דווקא בתדרים היחסית גבוהים שלו.
אתה מוזמן להעלות דוגמית. יהיה נוח יותר.
_________________
http://www.TheMusicBox.co.il
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: ראשון 19 פבר',12 18:21   
אני חושב, שרגע לפני המיקס, כדאי לחשוב על ההפרדה הזו כבר בשלבים היותר ראשוניים:
כדאי לחשוב על כך בשלב העיבוד (כפי שאנו בד"כ חושבים מה לעשות כשיש יותר מכלי הרמוני אחד, נניח, פסנתר וגיטרה). קוראים לזה "תפקידים".
בוא נאמר, שאם לא נתת מספיק מקום לכל כלי בעיבוד של השיר, מיקס לא יעזור לך.

אחרי שלב העיבוד, מגיע שלב השימור.
כדאי להכיר קצת טכניקות הצבה ורומינג.
הצבת מיקרופון דיאפרגמה צרה במעלה הגריף של הצ'לו תעניק נוכחות HM שתוכל להשתמש בה לצורך ההפרדה. גם הקלטה עם ריבון עם קומפרסיה איטית, על גבול הגייט, תוכל לתת לך חומר שיאפשר לך הפרדה במיקס.

הרבה פעמים אני נתקל בהצבת מיקרופונים שבלונית שהיא נכונה ביותר בהיבט של "סיגנאל גדול" אבל לא נכונה לשיר.
הצבה נכונה חשובה כמו עיבוד נכון.
היא מבטאת את ההבנה של המפיק או של הטכנאי ביחס לתוצאה הכוללת.

בהמשך להצבה מתקיימות כמובן סוגיות נוספות הקשורות בשימור הטייק שקשורות בשאר שרשרת ההקלטה ובחירת המסלול שיישמר סיגנל שניתן לעבוד איתו ולא מחייב "מלחמה" (שהיא מילה בעלת קונוטצייה רעה בכל שטחי חיינו לרבות אמנות).
הנקודה הזו, של הצבה נכונה, לא חורגת מכללי ההצבה שנוגעים לכל תפקיד וכלי.
גם להציב מסלול של U47 עם ניב על שירה זה סבבה רק כשיודעים למה ומה זה משרת.
כשזה הופך לסאונד היחיד שמכירים, אם מתאים ואם לא מתאים, זה כבר בעיה.

ממשיכים:
בהנחה שהקלטת בס "גדול" ו"מלא נוכחות", והסגנון של השיר מחייב את כל האינפורמציה הבאסית הזאת, אתה צריך להרחיק ממנה את הצ'לו.

להגיע עם "בוץ" בכל האזור של 300-650 למיקס, זה כבר סתם ללכת סביב הזנב.

עוד משהו שאני עושה לפעמים זה להוציא לחלוטין את הצ'לו מהמרכז.
אני מכפיל אותו, מקצץ אותו ומקצין מאד את הנוכחות שלו באזור מסויים ואח"ב מצדד אותו למקסימום.
בערוץ השני אני עושה תהליך אחר באופן מוגזם ומצדד כנ"ל.
כמובן שהסיכום של שני הערוצים חייב להישמע כמו צ'לו ולא כמו מכונת כביסה, אבל התחושה תהיה שהצ'לו "יצא החוצה מהבס" (בהנחה שהבס והבייס דרם ממורכזים, שגם זה לא איזה חוק יסוד...)

אבל הכל הכל מתחיל בעיבוד.
שם זה עוד מוזיקה
אח"כ זה מניפולציות וכשפים
רועי גבע
Act Compatible
הצטרף: 01 מאי 03
הודעות: 1253
מיקום: ראשל"צ
הודעה פורסם: ראשון 19 פבר',12 18:25   
אח, יורם... תענוג.
כמעט ושכחנו מהמוזיקה :-)
_________________
http://www.TheMusicBox.co.il
  didain  
הצטרף: 23 מרץ 11
הודעות: 143
מיקום: תל אביב
וואו...
הודעה פורסם: שני 20 פבר',12 00:03   
אני מוכרח לציין שלהכנס ולגלות שאנשים השקיעו ככה בכדי לעזור לי זה לא פחות ממרגש.
ואיזה תשובות.. הלוואי שבבוא הזמן אשתייך גם אני לצד המנוסה יותר ואחלוק מנסיוני ומידיעותי.
תודה גדולה לכם.

ולנושא, אני בהחלט מניח שלעיבוד תפקיד מעצב ומכריע לגבי כל מה שיבוא בהמשך.

האמת שאין לי דוגמא משל עצמי, העניין הוא שאני מקשיב להקלטות מסחריות, ופשוט לא מצליח להבין איך יוצרים את ההפרדות ה"סטריליות אבל לא סטרליות מידי", הכל בדיוק במקום (בין היתר בסיטואציות של כלים נמוכים כמו צ'לו ובאס, ששם נדמה שנדרשת סכין מנתחים בכדי להוציא את חפיפת התדרים באופן כה מדוייק וסינרגטי עד שכל האיזור הנמוך נשמע כאילו הכלים מסתבנים בהנאה אחד בשני, אין בוץ אין מיסוך, מדהים), אשכרה נתפס בעיניי כקסם כלשהו. ואני לא מדבר כרגע על קומפרסיה או על דבק, אלא על קבוצת כלים שעובדת ביחד מבחינת תחומי תדרים, שם המפתח לתפיסתי. והעובדה שהצעד הראשון לכיוון הזה הוא עיבוד, נשמעת מאוד הגיונית.

אני מסתכל על עצמי לפני 10 שנים מקשיב לשירים וזורק משהו בסגנון של, וואלה הסאונד נשמע סבבה, רגיל כזה. היום כשאני בתוך התחום ושואף להתמקצע, האתגר הגדול הוא לגרום להפקות שלי רק להתקרב מבחינת איכות השמע לאותם שירים בדיוק.

מניח שבין היתר קריאה ויישום של תגובות כמו שקיבלתי כאן יעזרו לי להגיע לשם.

שוב תודה!
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שני 20 פבר',12 01:20   
כאמור, להפריד שלוש גיטרות ופסנתר אחת מהשניה, כמו שתוכל לשמוע בדי הרבה הקלטות, זה לא פחות מסובך, וכשאתה נתקל בעיבוד שכולם מנגנים אחד על השני, זה בדרך כלל קרב אבוד בשלב המיקס.
רק שגיטרות אתה יכול לזרוק לקצה העולם מבחינת הפנורמה ובס מקובל שנשאר באמצע.

אבל גם במקרה הזה (שהוא מאד מאד נפוץ) מדובר על מצב שבו עדיף לפגוש עיבוד נכון ופרקטיקת הקלטה נכונה ומוסיקלית
  didain  
הצטרף: 23 מרץ 11
הודעות: 143
מיקום: תל אביב
תודה על עזרתך
הודעה פורסם: שני 20 פבר',12 01:54   
ויורם,
אם אני לא טועה, המידע והפוסטים הקיימים בנושא מיקס מפוזרים בין הפורומים השונים באקט.
מדוע בעצם לא קיים פורום מיקסינג? (מקווה שאני לא מפספס משהו...)
הייתי מאושר אם הייתה לי האפשרות "לשחות" בתוך כמויות של ידע בדומה לזה ששיתפת פה.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שני 20 פבר',12 08:28   
באופן כללי, המוטיבציה האישית שלי היא לצמצם קומות וחדרים ולא להיפך.
אני איש של open space
היו תקופות שהיה פה פורום פחות או יותר לכל כבל ומחבר.
לשמחתי, היום הדברים יותר מאוחדים.
השאלה שלך תעבור לפורום סאונד מקצועי כי יש בה מרכיב מאד מהותי.
בפורום הזה מרוכז מרבית המידע הטכני בהקשר של מיקס.

בהצלחה

נ.ב. כפי שאתה רואה, יש פורום מאסטרינג (בניגוד לתפיסה שהצגתי קודם).
אני לא מת על זה אבל אני ממש לא המבוגר האחראי פה.
בכל מקרה, כיום שאלות בנושאים דומים לנושאים שלך נמצאים בפורום "סאונד מקצועי"
  didain  
הצטרף: 23 מרץ 11
הודעות: 143
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שני 20 פבר',12 12:13   
אחלה :thumbsup:
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון