הצטרף: 22 אוק' 11
הודעות: 143
מיקום: רחובות
פורסם: רביעי 07 מרץ,12 09:40
יצא לי לקרוא בספר סאונד מעולה
The Mixing Engineers דבר מה בנושא תחום תדרים, ורשום שם:
לגבי BD וגיטרה BASS
BD = סף התדר הנמוך הוא = 80/100HZ
BASS GUTAR סף התדר = 50-80HZ
ישנה שם טבלה מפורטת לפי כלי נגינה שונים*
והשאלה:
אני ממש מופתע, כי במציאות אני חווה תדרים נמוכים עד ל-30HZ....
ושאלה 2:
למרות שנראה שלגיטרה בס יש מרווח תדרים נמוך יותר -
בכל ההקלטות שמבוססות קצב (כיום) אני שומע שתמיד רוב הנמוכים מוקצים ל-BD
ולא לגיטרה בס....?
לרוב חותכים את הגיטרה באזור 100HZ ומטה בצורה גסה.
מה דעתכם, והאם אני טועה?
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
פורסם: רביעי 07 מרץ,12 10:47
השאלה היא תמיד איזה בס ואיזה בייסדראם, וכמובן מה כוונת האומן.
רשימות התדרים האלה נחמדות בתור כלי עזר, לא בתור תורה. אתה בעצמך שומע את זה כשיש לך תוצאות אחרות משלהם (בייסדראם יורד נמוך יותר)
טכנית, גיטרה בס קשה יותר "להוריד" מאחר וטווח התדרים תלוי בצלילים אותה היא מנגנת, ויש חשיבות למובנות של הצלילים האלה.
בבייסדראם(במוזיקה מודרנית שאתה מתאר), יש פחות חשיבות לצליל עצמו ויותר לאפקט ה"אומפפפ", ושם באמת קל יותר לנפח באופן מלאכותי.
הצטרף: 22 אוק' 11
הודעות: 143
מיקום: רחובות
פורסם: רביעי 07 מרץ,12 11:02
גיטרה בס נשמעת יותר ברור כאשר חותכים אותה בתדרים מתחת ל-100HZ.
ובנוסף זה משאיר מקום ל-BD.
נניח ואני יעצב את ערוץ הגיטרה באופן מלא בנמוכים =
לא אצליח לעצב סאונד BD "מרשים".
אולי יש לכם דוגמה להקלטה שהשתמשו בגיטרה בס כתומך נמוכים ולא BD?
ועדיין (למרות זאת) ה-BD נשמע דומיננטי...
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: רביעי 07 מרץ,12 11:54
אין בעיה לחתוך גיטרה בס ב 100 הרץ
ולכן, שוב, השאלה היא למה ומדוע.
אם זה נשמע בנקודת זמן ספציפית טוב יותר - לך על זה
אבל למה אתה זקוק לכלי אצבע?
נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 1237
מיקום: In Line
פורסם: רביעי 07 מרץ,12 14:25
תדרים בכיוון סטנדרטי:
E בגיטרה בס = 41Hz
E בגיטרה = 82Hz
בגיטרה בס המיתר הגבוה ביותר, G, מכוון לאזור ה 100Hz.
יש לזכור שפילטרים אינם חותכים בקו ישר כלפי מטה או מעלה אלא בשיפוע (slop). השיפוע יכול להיות תלול או מתון, לעיתים עם בחירת משתמש ולעיתים ללא אפשרות בחירה.
חיתוך גיטרה בס באזור 100 אינו כה מקובל, מקובל יותר לחתוך גיטרה רגילה באזור זה. כדי ליצור צליל גיטרה בס הדוק יותר ולפנות מהאנרגיה הנמוכה במיקס אפשר לחתוך סביב 40Hz בשיפוע מתון. ההשפעה ניכרת עד מעל 250Hz, תלוי בשיפוע הנבחר. מפאת התנהגותם של רוב הפילטרים לא נהוג לחתוך בשיפוע חד מאד או שזוכים לצילצול בנקודת הברך של הפילטר (cut off freq).
ואפשר גם ליצור "כיס" בתחום תדרים מסויים כדי לאפשר לשני כלים לחיות בשלום יחד. כיס יוצרים על ידי cut בתדר מסויים תוך כדי קביעת רוחב פס מתאים (Q). אין להתבלבל במילה cut שאינה באה לתאר חיתוך מלא - אלא הקטנת אנרגיה גרידא. כיס הרמוני באזור 60-80Hz וברוחב פס מתאים יכול להושיב בקלות תוף רגל וגיטרה בס בסוגי מוזיקה מסויימים וכיס הרמוני בתחום אחר יכול להועיל לסוג מוזיקה שונה. אחד מתפקידיו של טכנאי המיקס יהיה להחליט איזה כלי יקבל כיס ואיזה כלי ישב בכיס...
_________________
הפקה ומיקס