הצטרף: 05 אוג' 02
הודעות: 176
מיקום: הרצליה
פורסם: חמישי 01 נוב',12 14:40
הוזמנתי להקליט את התזמורת ומקהלה באולם של מרכז רפפורט ( האולם הקטן והחדש יותר, לא האודיטוריום הגדול).
האולם דוקא די מושקע מבחינה אקוסטית ( חוץ מהעובדה שהיתה חסרה קונכייה אקוסטית מאחורי המקהלה שעמדה בחלק האחורי של הבמה).
לעומת זאת התנאים מבחינת העבודה במקום היו קשים:
נתחיל בכך שחדר לצידי הבמה שבו אפשר לשבת עם ציוד ההקלטה, זה דבר שכמעט לא חושבים עליו כשבונים אולמות בארץ. אני אפילו לא מדבר על חדר הקלטה מבודד רעש, אלא חדר שקט וקטן עם חשמל מבודד שאפשר להתמקם בו מבלי שיש צורך לשלוח לבמה מולטי של 80 מטר מאיזה חדר מרוחק.
אני רציתי להגיע עם מוניטורים לצורך עבודת הבאלאנס, והמקום היחיד שיכלו למקם אותי היה בלובי הנגנים, לצד עמדת הקפה.
הסתבר שלהקשיב מהמוניטורים היה לא פשוט, כי היו המון נגנים, ההפקה כללה גם מקהלה ענקית מגרמניה, והיה המון רעש בלובי הזה. משהו כן הצלחנו איכשהו לשמוע, ודי מהר עברתי לאוזניות ( שגם מהם היה קשה לשמוע ברעש שהיה במקום).
חזרת הבאלאנס נקבעה לשעה 7 בערב. ב7 הייתי ממוקם ( אני והעוזר שלי) עם כל הקווים ( 10 ערוצי הקלטה). אחרי 10 דקות של הקשבה רציתי לקפוץ לבמה לכוון את המיקרופונים ולהחליף מיקרופון כלשהו.
להפתעתי לא היתה גישה לבמה. התזמורת תפסה את כל הבמה, וכשניסיתי להגיע למיקרופונים על הבמה ובחזית הבמה חטפתי צעקות מהנגנים שאי אפשר לעבור (אמרו לי משהו כגון "אין ביטוח אם חס וחלילה יקרה משהו לכלים"). כשניסיתי להבין איך אני אמור לעבוד ולכוון מיקרופונים הסבירו לי שאני צריך לעבור מחזית האולם, לעשות סיבוב, משהו מפותל כזה ומסובך. כמובן שויתרתי על הרעיון.
להגיע לאמצע הבמה לכוון מיקרופון היה בכלל מחוץ לחשבון. נשארתי "תקוע" על הבמה, מיקרופון להחלפה בידי, כלוא בין סקצית כלי הנשיפה ממתכת לכינורות השניים והוויולות. ראיתי שכמה נגנים החליפו חיוכים, אני מניח שהמראה הזה היה די משעשע. משום מה אני לא הייתי במצב רוח מבדח.
מהר מאד הבנתי ש"חזרת באלאנס" זה אומר חזרה של התזמורת, ושההקלטה לא מעניינת אף אחד. מכיוון שאני יודע שההקלטה היתה מאד חשובה למנצח ( ולמלחין ) שהזמין אותה זה היה מצב מתסכל מאד. יצאתי מחזרת הבאלאנס מתוסכל ודי מושפל מהתזמורת והנגנים שצעקו עלי.
לגבי הבאלאנס - הבנתי שהבאלאנס יקבע לפי המיקום הראשוני שלי ( שהיה לפי מחיאות כף ומראה עיניים ) ושרק אחרי החזרה אוכל לגשת לבמה לעשות שינויים. לעשות שינויים תוך כדי החזרה ולהקשיב מה יצא, זה היה מחוץ לחשבון.
שתי דקות לפני ההקלטה עוזר ההגברה שהיה במקום רץ אלי למאחורי הקלעים ומוסר לי שזקן אחד עם הליכון נתקע בסטנד של המיקרופון הראשי, ואפילו החליט להזיז לי את המיקרופון...
רצתי לבמה, וסידרתי את זה ברגע האחרון...מזל ששמנו משקולות מתחת לסטנדים אחרת הנויימנים היו נופלים. ביקשתי מהזקנים בשורה הראשונה לשים לב ולא לדרוך על הרגליים של הסטנדים.
המזל הוא שהאולם הזה די בהיר מבחינה אקוסטית, והתוצאה כפי שאני שומע אותה עכשיו לא רעה ( הקשבה ראשונית לפני מיקס).
מה דעתכם אנשים? מישהו עבר חוויות דומות?
Act Compatible
הצטרף: 05 אוג' 03
הודעות: 891
מיקום: אי שם, בגבולות החברה
פורסם: חמישי 01 נוב',12 22:16
יו אני לא מקנא בך. אני אשמח לשמוע את ההקלטה אחרי שתסיים.
אולי צריך להמציא איזה סטנד יותר מגניב לתפוס את המיקרופונים כדי שלא יפריע לנגנים המכובדים. אני לא הבנתי גם- מה הבעיה שלהם שאתה מכוון מיקרופונים מחזית הבמה? זה הדרך היחידה להקליט. ואתה נוגע בסטנד לא בכלים מה הקשר לאין ביטוח?
אגב מותר לך להגיד מי המלחין?
_________________
music is making something out of nothing - Zappa .
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
פורסם: חמישי 01 נוב',12 23:24
בשביל זה יש עוזר. שלח אותו פנימה עם טלפון ודיבורית או מכשיר קשר.
זאת תזמורת גדולה,ובאופן כללי נגנים בתזמורות האלה לרוב קשים ומנופחים,אין מה לעשות.
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
פורסם: חמישי 01 נוב',12 23:26
בכל אולם חצי נורמלי בארץ יש צוגים שאפשר לתלות עליהם עם ציוד יעודי מעל לבמה,וקיימים גם מעברי גשר מעל לקהל לתליית פנסים.
אין מה לעשות, אם אתה לא מגביר וזה קונצרט מול קהל,את מוגבל באופציות וצריך לבוא מצוייד
הצטרף: 05 אוג' 02
הודעות: 176
מיקום: הרצליה
פורסם: שבת 03 נוב',12 11:51
ניר - אתה אמור להכיר את השיטות שלי (:בדיוק דיברנו על זה במייל לפני שיצאתי...
בכל אופן הפעם זה היה שני הנויימן M 150 בסטריאו צר מעל ראש המנצח- היה גם צילום וידאו וזה דרש פיצול של שני הסטנדים כדי שיהיה צילום פרונטאלי של המנצח ללא סטנד שתקוע באמצע הפריים. זה היה פשרה מסויימת בשביל הוידאו, AB צר ככל שהסטנדים מימין ומשמאל לפודיום יכולים לשלוח זרוע אלכסונית על מנת לאפשר 40-50 ס"מ בין המיקרופונים. כאמור, כפי שסיפרתי, אחד הנויימנים הוזז על-ידי זקן בשורה הראשונה, ולא ממש היתה אפשרות לסדר אותו בחזרה למקום שקבענו בחזרת הבאלאנס ( המפוקפקת בכל מקרה).
בצידי הבמה איגפתי את הסטריאו ב AB רחב של שפס. הסטריאו הרחב הסתכל מימין הבמה לכיוון אגף הקרנות ( שישבו מאחורי הקונטראבאסים ) ומשמאל לכיוון הטימפני שהיתה מאחורי הכינורות השניים.
מאחורי התזמורת מקהלה של כ-70 זמרים. על המקהלה שמתי 3 AKG414 על כל סקציה. לצערתי הייתי גם כאן מוגבל במקום והספוטים האלה היו יחסית קרובים וקצת נמוכים מדי ואולי קרובים מדי לזמרים ספציפיים ( היה לי גם חסר את הגובה שרציתי לסטנדים האלה).
בחזית הבמה סולנים - בין זמרת אחת לרביעיית סולנים. עליהם שמתי שפס אחד באומני, שבמיקס יומר לסטריאו בחלק מהמקרים ( כשצריך לחזק יותר את הסולנים במיקס וכשמדובר בכמה סולנים ולא באחת).
בסופו של דבר הקלטתי ב 8 ערוצים בלבד מכל מני סיבות טכניות. המיקרופונים הבאים היה אמור להיות סטריאו במרכז הבמה מעל כלי הנשיפה מעץ. המזל היה שכלי הנשיפה נשמעים בברור גם מחזית הבמה, ואפילו הגב של הקרדיואידים של המקהלה מספקים לכלי הנשיפה נוכחות קרובה מסויימת.
היו הרבה פשרות כאן. הבמה כאמור לא עמוקה מספיק, הסולנים נדחקו לחזית הבמה ( זה לא טוב אקוסטית ולא טוב לקליטה שלהם במיקרופונים הראשיים, כי הסולנים קצת מאחורי המיקרופונים) וכאמור מישהו שם בד מאחורי הבמה במקום מחיצה אקוסטית מה שעמעם את הסאונד ( של המקהלה ובעצם כל התזמורת).
כמובן שלא היה כל-כך עם מי לדבר, מכיוון שמי ששם את הפרגוד הזה מאחורי המקהלה הלך להתרענן וחזר רק בסמוך לחזרת הבאלאנס.
האולם הזה ( מרכז רפפורט בחיפה ) נותן החזר חד מהיר ראשוני באזור הראשי של הבמה. מעבר להחזר הראשוני הזה הסאונד של האולם לא ממש נותן מעטפת המורגשת בחזית הבמה, והתחושה כמו בהרבה אולמות בארץ שהסאונד נתקע באזור הכסאות הראשונים. אין התפתחות. כמובן שבסיטואציה המדוברת ( קונצרט מול קהל ) אין אפשרות למיקרופונים באולם עצמו.את ההתפתחות של הסאונד יוצרים עם תוספת הידהוד בזמן המיקסינג.
הוספתי בעיקר הידהוד מאוחר, רוב ההידהודים המוקדמים נקלטו בסאונד הטבעי.במיקס כמובן שאעשה עבודה של איזון בין המיקרופונים של המקהלה ( גם שם יש פה ושם סולנים שבקושי נשמעים בחזית הבמה) לבין המיקרופונים הראשיים בחזית הבמה.
לצערי לא הספקתי בתנאים האלה להקליט מחיאת כף על מנת לאפשר איחוד זמן מדוייק בין המיקרופונים בעומק הבמה למיקרופונים בחזית הבמה.
לא בטוח שצריך, אבדוק בהמשך ואולי אעשה את הדיליי בכל זאת. יש מינון גבוה של מיקרופונים של מקהלה ולכן הדיליי יכול לעזור לאחדות של הסאונד.
יואב הסיפור שלך מדהים. איפה היתה ההקלטה הזאת? באולפן או בהיכל התרבות?