תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 08:07
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
עזרה בהבנת מדידות אקוסטיות
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (90) ›
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה
  kobis  
הצטרף: 09 דצמ' 04
הודעות: 95
מיקום: מרכז
עזרה בהבנת מדידות אקוסטיות
הודעה פורסם: שלישי 06 נוב',12 21:12   
שלום לכולם
הורדתי תוכנה נחמדה למדידות אקוסטיות ויש לי מספר שאלות על תוצאות המדידות שעשיתי.
התוכנה היא תוכנה חינמית שנקראת REW.
החדר שנמדד באורך 4.2 מטר רוחב 3 מטר וגובה 2.8 מטר כאשר הרמקולים מוצבים לאורך החדר.
מטרת החדר היא האזנה למוזיקה בעיקר לא הקלטות ומדובר על רמקולים ריצפתיים ולא מוניטורים.
המדד העיקרי שהסתכלתי עליו זה זמן הדעיכה של האנרגיה בחדר (ETC) ואת המדידות בצעתי בתחומי תדרים שונים, כך שאוכל להפריד בין בעיות שנגרמות מבאסים לבין התדרים הגבוהים.
כל השאלות שלי הן על התדרים מעל 500 HZ. את התדרים הנמוכים יותר טרם בדקתי.
כמו כן עשיתי בדיקה לכל רמקול בנפרד (אני מקווה שזה נכון ואין כל מיני השפעות הדדיות בין הרמקולים)
כל המידע שאני מביא להלן הוא מניסוי וטעיה בלבד, שיחקתי עם מספר ספוגים שיש לי בכל מיני מקומות בחדר וראיתי איך ההשפעה.

ועכשיו לעיקר: יש לי שלוש שאלות עיקריות:

א. כפי שהבנתי וקראתי, מרבית ההחזרים הם מהקיר מאחורי הרמקולים ובצידי החדר, אולם היו פה שני פיקים משמעותיים (לפחות 10db מעל השאר) שמסתבר שהאחד הוא מהקיר האחורי שזה נשמע הגיוני מאוד. אולם ההחזר המשמעותי היה לא מהקיר מאחורי הרמקולים אלא באותו הקיר (מאחורי הרמקולים) אבל מהאזור בין הרמקולים. מישהו מוכן להסביר למה זה כך? למה ההחזרים דווקא משם? אולי השאלה הבאה תוסיף עוד פרטים.

ב. אותו פיק בגרף ה ETC אשר משוייך לקיר האחורי מופיע לאחר 17.3 מילישניות, אם ממירים את זה למטרים מקבלים כמעט 6 מטר, איך זה יכול להיות הרי הריק נמצא במרחק של בערך חצי מטר וגם אם הגל הולך וחזור זה עדיין מטר ולא 6 מטר?

ג. שאלה אחרונה מדוע אין השפעה גדולה של הקירות מצד הרמקולים?

דבר נוסף ניסיתי גם להשתמש במדד ה RT60, אבל ראיתי בכמה מקומות (וגם פה בפורום) שמדד זה לא אומר כלום על חדרים קטנים, האם יש משהו בסגנון שכן מלמד משהו?

תודה
קובי
UV
Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1707
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: רביעי 07 נוב',12 20:43   
איך אתה קובע איזה החזר בא מאיזה קיר?
_________________
יובל עמית - אולפן הקלטות | הגברה והקלטת מופעים | הוראת סאונד
www.yuvalamit.com
https://www.facebook.com/YuvalAmitSoundRecording
אלירן-complex
תומך
הצטרף: 13 יונ' 03
הודעות: 1185
מיקום: Low mid
הודעה פורסם: רביעי 07 נוב',12 22:50   
יהיה נחמד אם אחד מהעוסקים בתחום ירים את הכפפה ויתן לינק לתוכנה שמשמשת למדידות אקוסטיות ויפרט קצת איך מפענחים את המדידות וכיצד מודדים.
_________________
" אנלוגי כן כן! דיגיטלי כן כן! " (א.אולארצ'יק)
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
הודעה פורסם: רביעי 07 נוב',12 23:02   
החכמה במדידות אקוסטיות היא לא לפענח את המדידות, אלא לדעת מה למדוד.

אין דבר כזה "למדוד את החדר". באמצעות מערכת כזו אנו מודדים את פונקציית התמסורת של החדר (=איך החדר משנה את הצליל) בין שתי נקודות במרחב. בכל קומבינציה שונה של רמקול-מיקרופון נקבל תוצאות אחרות, ולכן, השאלה היא קודם כל מה מודדים, ולא מה אומרות התוצאות.

מדידה היא בסה"כ כלי עזר לניסוי.

קודם כל צריך לנסח את השאלה (מה אני מחפש), אח"כ להחליט על המתודולוגיה (איך אני הולך לבדוק את זה) ורק בסוף לנתח את הממצאים.

הגישה הזו נכונה לא רק עבור מחקר מדעי. זו הדרך הנכונה להתמודד עם בעיות הנדסיות.

אם המתודולוגיה מסתכמת בלמקם באופן שרירותי מיקרופון ורמקול בחדר וללחוץ רקורד, אז אין בכלל מה לנסות לנתח את המדידות, שכן אלו חסרות משמעות.
  kobis  
הצטרף: 09 דצמ' 04
הודעות: 95
מיקום: מרכז
הודעה פורסם: חמישי 08 נוב',12 00:10   
UV - פשוט מאוד, כל החדר ריק מכל ספוג בולע, ושיחקתי עם מיקום של ספוג במיקומים שונים בכדי לראות את ההשפעה.

babie - אני לא חושב שכתבתי למדוד את החדר (אני מקווה בכל אופן...)
המטרה הייתה להבין יותר מאיפה מתקבלים החזרים משמעותיים ובהם לטפל.
כמובן שהצבתי מיקרופון בנקודת האזנה, כך שאני משתדל למדוד את מה שאני באמת אמור לשמוע.

הסיפור הוא פשוט, היו לי כמה ספוגים מהעבר ואמרתי שננסה לעשות איתם משהו מועיל. הנחתי אותם כפי שמופיע בהסברים רבים ברחבי הרשת - מאחורי הרמקולים ובצידי החדר, היכן שההחזרים הראשוניים אמורים להיות. אולם, לא שמעתי שום שינוי משמעותי באיכות.

דבר זה משך אותי לבדוק באמת מה קורה בחדר ומה באמת משפיע, עכשיו שני הספוגים שיש לי נמצאים אחד על הקיר בין הרמקולים ולא מאחורי הרמקולים, והשני מאחורי נקודת האזנה, ויש שיפור בשמע שזה הכי חשוב.

מטרת הניסוי הושגה ואני יודע איפה למקם את הספוגים, אבל אני לא מבין את התוצאות ולכן שאלתי לקבל הסברים ולהחכים בנושא עלום זה.

האם זה מסתדר עם המתודולוגיה? #smile

דרך אגב שאלה נוספת, עכשיו שאני חושב על זה מדד דעיכת האנרגיה בחדר הוא תוצאה בדר"כ של הלם, ז"א שמכיל את כל תחום התדרים. האם הקביעה בהגדרות התוכנה לתחום התדרים הנבדק חלה גם על בדיקה זו?

תודה
קובי
UV
Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1707
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: חמישי 08 נוב',12 08:39   
המחשבה המקובלת היא שאנחנו רוצים למדוד מה החדר מוסיף או גורע לעומת הצליל "היבש" של הרמקולים בנקודת ההאזנה, מבחינת תדרים ועיוותי זמן - האם לא כך?

כלומר אם אני מבצע מיקס אני רוצה שהחדר ישפיע מעט ככל האפשר על ההחלטות שלי כדי שהמיקס יהיה אוניברסלי ככל האפשר. גם בהקשבה לצורך הנאה, אני רוצה להתקרב ככל האפשר למה שהאמן והטכנאי התכוונו שיצא מהרמקולים, אם כי כאן אולי אפשר לטעון שעיוותי חדר מסויימים יכולים לעתים להוסיף לחוויה.


אני מנחש שזה לא כל כך פשוט...
_________________
יובל עמית - אולפן הקלטות | הגברה והקלטת מופעים | הוראת סאונד
www.yuvalamit.com
https://www.facebook.com/YuvalAmitSoundRecording
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
הודעה פורסם: חמישי 08 נוב',12 22:13   
ציטוט:
מטרת הניסוי הושגה ואני יודע איפה למקם את הספוגים, אבל אני לא מבין את התוצאות ולכן שאלתי לקבל הסברים ולהחכים בנושא עלום זה.


אם כך, אז הדרך הנכונה היא להשוות שתי מדידות, לפני ואחרי (כמובן במצב בו השינוי היחיד בסטאפ הוא מיקום הספוג, ולא הרמקולים\מיק').

רק מדידה אחרי לא תתן לך כלום. אם אתה מעוניין, העלה לכאן שתי מדידות, ואעזור לך לנתח.

ציטוט:
דבר זה משך אותי לבדוק באמת מה קורה בחדר ומה באמת משפיע, עכשיו שני הספוגים שיש לי נמצאים אחד על הקיר בין הרמקולים ולא מאחורי הרמקולים, והשני מאחורי נקודת האזנה, ויש שיפור בשמע שזה הכי חשוב.


בשביל להסביר את זה לא צריך מערכת מדידה ממוחשבת.

קח מראה גדולה (לפחות בגודל הרמקול) ותן אותה לחבר. בעודך יושב על בנקודת ההאזנה, בקש ממנו להזיז את המראה על הקיר האחורי (צמוד לקיר ובגובה הרמקול) עד שאתה רואה השתקפות של הרמקול במראה. זו נקודת המפגע הראשונה של גל הקול, וזו הנקודה הנכונה להניח בליעה אקוסטית.

נסה את זה. לא אתפלא בכלל אם הנקודה הזו יוצאת על הקיר בין הרמקולים ולא בדיוק מאחורי הרמקולים (הכל כמובן תלוי במערכת הזוויות בחדר).

ציטוט:
דרך אגב שאלה נוספת, עכשיו שאני חושב על זה מדד דעיכת האנרגיה בחדר הוא תוצאה בדר"כ של הלם, ז"א שמכיל את כל תחום התדרים. האם הקביעה בהגדרות התוכנה לתחום התדרים הנבדק חלה גם על בדיקה זו?


ראה תשובתי כאן.
  kobis  
הצטרף: 09 דצמ' 04
הודעות: 95
מיקום: מרכז
הודעה פורסם: שישי 09 נוב',12 13:39   
תודה רבה על התגובות

ניסיתי היום לחזור שוב על הניסוי בכדי להעלות לכאן את התוצאות.
אולם, לא הצלחתי לשחזר את אותו ההחזר המאוחר בזמן כפי שתיארתי בהתחלה.
מיקום הרמקולים והמיקרופון זהים. האם ייתכן ולא היה מדובר על החזר ראשוני? למשל דלת ארון שהייתה פתוחה ובמקרה...

בכל מקרה צירפתי שני גרפים של ETC אחד לפני הטיפול מאחורי נקודת האזנה ואחד לאחרי וניתן לראות פיק שנעלם שהוא במיקום הגיוני.

האם יש דברים נוספים שניתן ללמוד מזה?
אלו עוד סוגי מדידות / ניתוח יכולות לעזור?

גרף לפני: (פיק בעצמה של -9dB)
[IMG]https://picasaweb.google.com/lh/photo/UysEOAIFnubxddd2r3b6FQHSCxz2XSwUkaV-H13hZ8o?feat=directlink[/IMG]

גרף אחרי: (נעלם כליל)
[IMG]https://picasaweb.google.com/lh/photo/TFFyxZQAPzYlIRu_pK-JrwHSCxz2XSwUkaV-H13hZ8o?feat=directlink[/IMG]

עריכה: אם משהו יכול לעזור לי אם שילוב התמונות אני אשמח, משום מה לא מצליח לשלב.

תודה
קובי
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון