תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 22:34
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
הקלטת שירה באולפן - חוקי ברזל
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (355) ›
לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי
  Span^kinG  
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 1261
מיקום: חולון
הקלטת שירה באולפן - חוקי ברזל
הודעה פורסם: שני 24 מרץ,03 13:09   
הקלטת שירה באולפן - חוקי ברזל

באולפן לא שרים כמו במקלחת.
בשביל להגיע לתוצאה מקצועית שכולנו שומעים יום יום ברדיו ובדיסקים יש כמה חוקים קטנים שכדאי ללכת לפיהם:

* לא נכנסים עם שעון דיגיטלי להקלטות. (ציפצופים למיניהם)
* לא פלאפונים, עדיף לכבות לגמרי.
* לא משפשפים את הבגדים עם הידיים באמצע השירה מהתלהבות ובטח שלא באים עם בגדים רועשים כמו מעיל או כל מיני יצירות שיינקינאיות מניילון דק למיניו.
* לא רוקעים ברגליים מהתלהבות, אפילו לא בשביל קצב (אלא אם כן אתה יחפ או משהו ויש שטיח ולא שומעים את זה).
* בשביל רגש עוצמים עיניים ומנסים להתחבר למוסיקה. לפעמים זה קשה אחרי 800 טייקים של אותו הבית, אבל מה לעשות? יש ברירה אחרת? הרי אנחנו מקצוענים ומקצוענים לא מחפפים ולא זורקים זין. למקצוענים אכפת!
* קצב קצב וקצב!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
* חייבים פופר.
* דיקציה טובה. בשביל שיבינו כל מילה ומילה.
* לא מסובבים את הראש מהמיקרופון.
* מרחק קבוע מהמיקרופון - זה עניין יחסי. כשמגבירים את הקול, רצוי להרחיק מעט את הפה מהמיקרופון כדי שלא יהיה חזק מידי, ולהיפך.... (תודה, nivziv) עובד טוב יותר על מיקרופונים דינמים.
* לא משערים אוטומטית שאם עומדים מול המיקרופון זה בטוח יתן לך את הסאונד הכי טוב- עושים כמה ניסויים בלמקם את עצמך מולו בשיתוף פעולה עם הטכנאי המנוסה.
* אקוסטיקה ואיטום מוחלט (מוחלט אמרתי!) מרעשים חיצוניים וזה כולל משפחה. כנ"ל ממחשב. מחשבים עושים רעש מזעזע שנכנס היטב להקלטות.

טוב, עד כאן דיברתי על הדברים הקטנים.
יש עדיין את הנושא של המקור. ז"א הזמר\ת:
* טכניקה, ניואנסים קטנים, גיוון, צבע, עיניין בשירה. להימנע מלשיר יבש. אם השיר מצחיק והזמר חייך בהקלטה, יהיה אפשר לשמוע את זה וזה יפה.
* אם יש תרגילים של פיתוח קול, זה הזמן לעשות אותם.
* שותים הרבה מים.
* לא שרים אם כבר הלך הקול או אם צרודים.
* באים להקלטות מוכנים מבחינת טקסטים. או שזוכרים כמו שצריך או שיש את הטקסטים על דף כתובים מסודר, יפה וגדול.
* לחן מעניין.
* חריזה (בעיקר עניין של טעם, אבל אני לא מכיר כמעט אנשים שמסתדרים עם אי חריזה).
* מילים נורמאליות שלא צורמות באוזן. כשאני שומע שיר אני רוצה לשקוע בו. אני לא צריך מילים שפתאום יעירו אותי מההנאה.
* לא לזייף. בכלל! גם אם זה ייקח הרבה טייקים ואפילו כמה ימים, לא מזייפים. נקודה. צריך גם אוזן טובה בשביל זה. אסור להגיד "יאללה, זה מספיק טוב" את זה אנשים חאפרים ולא מקצוענים אומרים.
* לשיר כאילו מתכוונים לזה, לא לשיר בגלל שאת\ה חייב\ת את זה להקלטה. (ראה ערך אביב גפן ברוב אלבומיו הראשונים)
אומרים ובצדק שהקלטה טובה ואפילו בציוד מעפן באה בעיקר מהפרפורמר.

כתבתי כאן כמה חוקים וזה אפילו לא הכל. אלה אבל מאד חשובים. כדאי שתקחו אותם לתשומת ליבכם, קוראיי היקרים.
אם אכפת לכם ואתם שואפת למקצוענות אז תתייחסו לזה.

אחרי שכל אלה מצויינים ומעלה, נוכל לשפר את זה עוד עם:
* ציוד משובח, ז"א החל ממיקרופון משובח ביותר שמתאים ומחמיא לקול של הזמר\ת, דרך איזה פרה-מגבר מאד מאד משובח שמגביר את האות הנמוך שהמיקרופון מוציא (אסור לזלזל בחשיבות הפרה-מגבר!!!!!!) קאבלים טובים ולא משהו בעשרים שקל או חס וחלילה איזו קומבינה זמנית. בסוף השרשרת הסיגנל צריך להיכנס (בימינו) לתוך כרטיס קול עם ממירים טובים מאד ומעלה.
* קומפרסיה טובה.
* איקיו טוב אם צריך (גם זה וגם זה כדאי מאד מאד שיהיו עוד בזמן ההקלטה בציוד חיצוני. טכנאי טוב עם אוזן עוד יותר טובה רצוי שיהיה נוכח).
* קוסמטיקה: רוורב משובח, אולי גם איזה דיליי יפה ולא מוגזם וכו'.

עוד משהו שעושה משירה פשוטה אבל קצת חסרה למשהו מרגש ואפילו מצמרר לפעמים זה:
* הרמוניות. ז"א קולות.
אם עושים את זה טוב ובמקום זה יכול להעלות את היופי והעוצמה (הרגשית) של השירה פי כמה (שלא לדבר על המקצועיות והידע שזה מפגין)
* מיקום טוב בפנורמה.
* איזון\מיקס יפה ומיומן.
* תיזמור נכון- שאף כלי נגינה לא יעלה\יסתיר\יפריע\יגנוב ת'הצגה יותר מדי מהשירה+בניית שיר יפה ומעניינת גם מבחינת מבנה וגם מבחינת כלים (אנשים, גרוב זה חשוב!!! בלי גרוב השיר עצוב...) והופה! עבודה שעליה מקבלים שבחים.
עברת על אחד מרוב החוקים שכתבתי - אנשים ירגישו וזה יפריע להם. אפילו אנשים שלא מבינים מהחיים שלהם במוסיקה.
תגיעו למצב שהרוב הגדול פה יהיה מובן מאליו.

בהצלחה!
#thumbsup

דורון
24-3-2003
  Span^kinG  
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 1261
מיקום: חולון
הודעה פורסם: שני 24 מרץ,03 13:30   
חבר'ה, אם יש למישהו משהו להוסיף אז תרגישו חופשיים. אני בטוח שלא כתבתי הכל.
השרשרת הזאת נפתחה אך ורק לשירה אולפנית, אז תעשו טובה, בלי להתחיל פה דיונים על הקול של זאתי והפרהאמפ של זה, בסיידר?
:razz:

תודה.
shem_tov
S.Supporter
הצטרף: 30 דצמ' 01
הודעות: 2058
הודעה פורסם: שני 24 מרץ,03 15:49   
ציטוט:
לא מסובבים את הראש מהמיקרופון.


תמשיך לקוות


ציטוט:
חייבים פופר.



וזאת עדיין לא סיבה לנגוס בו כאילו היה סוכריה על מקל.
Seamus
Supporter
הצטרף: 14 יונ' 02
הודעות: 2009
מיקום: Sedona, Az
הודעה פורסם: שני 24 מרץ,03 16:52   
ציטוט:
דיקציה טובה. בשביל שיבינו כל מילה ומילה


נראה לי שטום יורק (radiohead) חושב אחרת.
_________________
מאניס עמיס, אשכוליות וריzלה.
www.myspace.com/udibass
Maorsa
Act Compatible
הצטרף: 02 יונ' 01
הודעות: 978
מיקום: Raanana
הודעה פורסם: שני 24 מרץ,03 16:59   
אבל ערן צור מחזק את דבריך...
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שני 24 מרץ,03 17:04   
יוזמה ברוכה דורון.
  Span^kinG  
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 1261
מיקום: חולון
הודעה פורסם: שני 24 מרץ,03 20:01   
תודה, ראובן.
#smile
תכניס את זה לקצפת, או איך שקוראים לזה...

בקשר לערן צור, מלך הדיקציה.. יש לי חיקוי טוב שלו. צריך לראות כדי להאמין...
#biggrin
NiTRoX
הצטרף: 07 ינו' 02
הודעות: 340
מיקום: ת'א
הודעה פורסם: שני 24 מרץ,03 22:27   
אם כבר עולה העניין של הדיקציה......
רק לי נדמה שבארץ יש נטייה להגזים מאוד, או להתעקש מאוד על דיקציה ברורה ועל עברית
נכונה?

אני מקשיב לשירים באנגלית, ולא מבין מילה (לא, רגע, אני דובר אנגלית כשפת אם, אבל אנ'לא מבין, כי פשוט לא שמים שם ז' על דיקציה).
ובטח שאני לא שומע הרבה אנגלית נכונה כשאני מקשיב להיפ-הופ...

אז..מה העניין?
  Span^kinG  
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 1261
מיקום: חולון
הודעה פורסם: שני 24 מרץ,03 22:42   
אני דווקא חושב שיותר מדי השקעה בדיקציה בזמן ההקלטה מסיתה את כל תשומת הלב מהריכוז וכל השאר. התוצאה תצא מעפנה...
לדעתי צריך להגיע למצב שהדיקציה (הלא מוגזמת) צריכה להיות כבר טבועה בדם של הזמר ולהתבטא בשירה בלי שהזמר בכלל ישים לב לזה.
Maorsa
Act Compatible
הצטרף: 02 יונ' 01
הודעות: 978
מיקום: Raanana
הודעה פורסם: שלישי 25 מרץ,03 02:01   
לי יש דיסקציה גרועה!
כל מי ששומע אותי מעיר לי על זה...
חלק מזה זאת גם העובדה שאני לא אוהב להרים את הווליום של השירה ביחס של 100000:1 לעומת הפלייבק...בכדי לא לדפוק יותר מדי את השירה בהפקות שלי אני נאלץ תמיד לוותר על אחד מהעקרונות הללו.

עדיף ללמוד לשיר בדיקציה נכונה.
הדרך הטובה ביותר להבטיח ערוץ נקי וטוב:
לעשות תרגילי פיתוח קול לפני הקלטה (ורצוי אפילו יותר...)
#singer
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי

לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
עמוד 1 מתוך 3

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון